مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

سگ هاسکی و دنیای شگفت انگیز آن ها

بدن جمع و جور، پوشش با کیفیت، گوش‌های ایستاده و دم ضخیم و دایره‌ای شکل سگ هاسکی بلافاصله میراث شمالی این نژاد را نشان می‌دهد. هاسکی یک اسم کلی برای تعدادی از نژادها است که به عنوان سگ‌های سورتمه‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سگ هاسکی

بدن جمع و جور، پوشش با کیفیت، گوش‌های ایستاده و دم ضخیم و دایره‌ای شکل سگ هاسکی، بلافاصله میراث شمالی این نژاد را نشان می‌دهد.

سگ هاسکیاجداد این نژاد ابتدا در شمال شرقی آسیا توسط مردم چوکچی پرورش داده می‌شدند و برای همراهی با خانواده‌هایشان و همچنین سگ‌های سورتمه مقاوم نگهداری می‌شدند.

تغییر شرایط آب و هوایی، چوکچی‌های نیمه‌عشایر را مجبور به گسترش شکارگاه‌های خود کرد، آن‌ها با توسعه یک سگ سورتمه که با صرف کمترین انرژی قادر به حمل بارهای سبک بر روی زمین‌های منجمد وسیع بود، با این چالش روبرو شدند.

چوکچی‌ها که از سایر نقاط جهان جدا شده بودند، توانستند خلوص سگ‌های سورتمه‌ای خود را برای نسل‌های زیادی حفظ کنند. سگ‌ هایی که آن‌ها پرورش دادند، اجداد مستقیم هاسکی‌های امروزی هستند.

هاسکی‌ها وقتی در اوایل دهه ۱۹۰۰ شروع به پیروزی در مسابقات سورتمه‌رانی کردند، توجه مردم را به خود جلب نمودند، اما هنگامی که در سال ۱۹۲۵ یک سورتمه‌ران افسانه‌ای، لئونارد سپالا، با استفاده از هاسکی‌ها، ۶۵۸ مایل را تنها در پنج روز و نیم به نوم، آلاسکا، طی کرد تا یک سرم نجات‌بخش را برای مقابله با همه‌گیری دیفتری به آنجا برساند، هاسکی‌ها به تیتر خبرها تبدیل شدند.

داستان هیجان انگیز (رساندن سرم) که بلافاصله در روزنامه‌های سراسر جهان گزارش شد، به سگ‌های هاسکی محبوبیتی داد که تا به امروز کم نشده است. (بالتو) که سگ پیشرو سپالا در آخرین مرحله سفر بود، همچنان یکی از افتخارآمیزترین سگ‌های قهرمان تاریخ است. مجسمه‌ای از او در پارک مرکزی نیویورک قرار دارد.

سورتمه‌رانان هنوز دسته‌های هاسکی را برای تفریح ​​و ورزش در سرتاسر آمریکای شمالی نگه می‌دارند. انواع کمتر ماجراجوی این نژاد، به سادگی از شرکت در این همراهی آرام و دلپذیر، لذت می‌برند.

سگ هاسکی سال ۱۹۰۹ میلادی به آلاسکا برده شد.

هاسکی یک اسم کلی برای تعدادی از نژادها است که به عنوان سگ‌های سورتمه کش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سگ هاسکیدر اصل اسم سگ هاسکی توسط اروپایی‌ها از ESKIE متمایز شده‌ است که اسکیموها این نام را بر سگ‌های سورتمه‌کش خود گذاشته بودند. اسکیموها از سگ هاسکی برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. زادگاه اصلی سگ هاسکی، چوکچی در شرق سیبری است.

سگ‌های هاسکی در زمان شیوع تب بالای یافتن طلا به آلاسکا برده شدند و از آنجا به کانادا و ایالات متحده راه پیدا کردند. سگ هاسکی، در واقع در مناطق شمالی کره زمین مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما حالا به عنوان سگ دست‌آموز، وارد منازل مردم شده‌ است.

در آن زمان از هاسکی سیبریایی و ساموید به عنوان تنها سگ‌های سورتمه‌کش استفاده می‌شد و با کمک سگ‌های هاسکی مشکلات عدیده‌ای از ساکنان برطرف می‌شد از جمله نقل و انتقال انسان‌ها، انتقال بار و انتقال نامه‌های فوری.

سگ‌های هاسکی از دهه ۱۹۳۰ در ارتش آمریکا در عملیاتی که در مناطق سردسیر انجام می‌گیرد، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که عمده‌ترین عملکرد هاسکی، تجسس برای یافتن گمشدگان است.

هاسکی سگی قدرتمند و کاری است. در همه رنگ‌ها، از سیاه یک‌ دست تا سفید یافت می‌شود. معمولا به صورت دو رنگ سیاه و سفید، طوسی و سفید، قرمز و سفید و نارنجی و سفید یافت می‌شود. در اکثر سگ‌ها، صورت و زیر بدن سفید است. گوش‌ها حالت برافراشته و نوک‌تیز دارند و همانند سایر نژادهای سگ در سیبری دارای چشمان آبی‌رنگ هستند. چشم‌ها، گاهی اوقات نیز دو رنگ است. (آبی ـ قهوه ای)

در بین پنجه‌ها دارای مو هستند که این امر راه رفتن حیوان را بر روی برف و یخ آسان می‌کند. لایه زیرین موها زبر و ضخیم و لایه بیرونی صاف و نرم است.

سگ هاسکی
سگ هاسکی

سگ هاسکی قادر است تا در دمای ۶۰ـ درجه به راحتی زندگی کند.

سگ هاسکی، سگی با ابعاد متوسط (وزن نر ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم، وزن ماده ۱۶ تا ۲۳ کیلوگرم، ارتفاع نر ۵۳ تا ۶۰ سانتی متر و ارتفاع ماده ۵۱ تا ۵۶ سانتی متر)، با پوشش خارجی بسیار فشرده، به عنوان یک سگ کار که از شرق سیبری آمده، شناخته می‌شود که از نظر ژنتیکی دنباله سگ‌های نژاد اشپیتز هستند.

عکس سگ هاسکی
سگ هاسکی

از نظر ظاهری پوشش فشرده، دم زیبای پرپشت، فرم بادامی و رنگ زیبای چشم‌ها، سر مثلثی و گوش‌های ایستاده کاملا جلب توجه می‌کند. رنگ پوشش از مشکی تا سفید متغیر است.

درگذشته از سگ هاسکی به عنوان نگهبان خانه و یا سگ گله استفاده می‌شد.

سگ هاسکی، سگ قدرتمندی است و در برابر سرما بسیار مقاوم است. این نکته را باید به شما بگوییم که اگر برای اولین بار است که نگهداری از سگی را می‌خواهید شروع کنید، سگ هاسکی مناسب شما نیست مگر اینکه از تولگی مراقبت از هاسکی را شروع کرده باشید.

سگ هاسکی
سگ هاسکی

بیشتر بدانیم:

خواب زمستانی

علت خواب زمستانی

ساختار بدن هاسکی، این نژاد را به یک سگ خاص تبدیل کرده، به طوری که طبق نظرسنجی‌ها، سگ هاسکی جزو محبوب‌ترین نژادهای سگ در میان سگ‌های پرطرفدار مثل روتوایلر، سن برنارد، دوبرمن، نیوفاندلند قرار گرفته‌ است.

با اینکه سگ هاسکی سگی آرام است، اما در صورت آموزش صحیح به خوبی می‌تواند نقش یک بادیگارد را داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید در گذشته این سگ به عنوان یک سگ سورتمه‌کش مورد استفاده بوده و این ناشی از قدرت، سرعت و هوش و ذکاوتش است تا بتواند مسیرهای طولانی را با موانع بسیار بپیماید.

سگ هاسکی
سگ هاسکی

اگر قصد آوردن سگ هاسکی به خانه خود را دارید، باید بدانید با ریزش زیاد موهای آن سر و کار خواهید داشت.

با این حال، ریزش مو در بین نژادها بسیار متفاوت است، موی بعضی از سگ‌ها در طول سال ریخته می‌شود. بعضی به‌صورت فصلی و بعضی از آن‌ها ریزش خیلی کمتری دارند، اگر خیلی حساس هستید باید نژادی با ریزش موی کم مطابق با استانداردهای خودتان انتخاب کنید.

در هنگام انتخاب نژاد، سطح فعالیت و شیوه زندگی خود را حتما در نظر بگیرید و به این فکر کنید که آیا شما یک سگ درشت و پر انرژی می‌خواهید که نیرومند باشد یا وجود همچین سگی ممکن است برایتان آزار دهنده باشد.

سگ هاسکیبعضی از نژادها نسبت به بقیه آزادتر هستند مانند سگ‌ هاسکی، این سگ اگر در طول مسیر چیزی توجهش را جلب کند شما را ترک می‌کند و به دنبال آنچه دیده می‌رود، آن‌ها به مقدار قابل توجهی ورزش و تحرک ذهنی احتیاج دارند و خواهید دید که چطور بیشتر وقت خود را برای پریدن، بازی و شناخت هر گونه مناظر و بوی جدید صرف می‌کنند.

یک سگ نیرومند ممکن است پر انرژی باشد یا نباشد، اما هر کاری که می‌کند آن را با انرژی زیاد انجام می‌دهد. برای بعضی از نژادها یک پیاده روی آرام بعد از شام در اطراف محل زندگی خود مناسب است اما بعضی دیگر از نژادها، به ورزش روزانه و جدی احتیاج دارند، به ویژه سگ‌هایی که برای گله یا شکار پرورش داده می‌شوند.

سگ هاسکی
سگ هاسکی

بیشتر ببینیم:

زندگی قورباغه و شگفتی‌های آن

گوسفند دریایی یا گوسفند برگی

اگر این سگ‌ها تحرک کافی نداشته باشند به سرعت افزایش وزن پیدا می‌کنند و انرژی مورد استفاده خود را به روش‌هایی که دوست ندارند مانند سر و صدا کردن، جویدن وسایل و حفر کردن و… تخلیه می‌کنند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نداف
2 سال قبل

چقدرررررر این حیوون قشنگه آخه

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x