مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شاخص قیمت تولید کننده چیست

شاخص قیمت تولید کننده چیست و چه تاثیری بر ارز آن کشور دارد؟

به میزان سنجیده شدن قیمت متوسط سبد ثابتی از هزینه‌های تولید کننده در روند تولید در مقایسه با دوره مشابه گذشته گفته می‌شود...هرچه درصد این شاخص نسبت‌ به دوره گذشته افزایش یابد موجب افزایش تورم و درنتیجه افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی خواهد شد.

شاخص قیمت تولید کننده چیست؟

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) Producer Price Index

به میزان سنجیده شدن قیمت متوسط سبد ثابتی از هزینه‌های تولید کننده در روند تولید و در مقایسه با دوره مشابه گذشته گفته می‌شود.

این شاخص مانند شاخص CPI نشان‌دهنده نرخ تورم در قیمت هاست، با این تفاوت که سبد انتخاب‌ شده تنها مربوط به هزینه‌های تولید توسط کارخانجات است.

هرچه درصد این شاخص نسبت‌ به دوره گذشته افزایش یابد موجب افزایش تورم و درنتیجه افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی خواهد شد.

در تحلیل بنیادی بررسی شاخص بهای تولید کننده حائز اهمیت است زیرا تغییر در سطح عمومی قیمت‌ها را نشان می‌دهد و ارتباط بالایی با بازار دارد. تحلیلگران از این شاخص برای پیش‌بینی نرخ تورم در آینده استفاده می‌کنند. همچنین شاخص قیمت تولید کننده میزان تقاضای مصرف کننده را نیز نشان می‌دهد.

با دقت و توجه بر روی شاخص PPI سرمایه‌گذاران می‌توانند پیش‌بینی مالی و هزینه تمام‌ شده یک محصول برای یک کارخانه را سنجیده و در همین راستا دست به سرمایه‌گذاری‌های موفق بزنند.

بیشتر بخوانید: شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

افزایش تورم تولید کننده رابطه مستقیمی با شاخص قیمت مصرف‌کننده دارد، به‌ گونه‌ای که هر گاه تولیدکننده مجبور به خرید مواد اولیه و ملزومات خود با قیمتی بالاتر شود بلافاصله این هزینه‌های اضافی را از طریق افزایش قیمت نهایی کالاها و محصولات خود به مصرف‌کننده منتقل می‌کند.

بنابراین افزایش نرخ PPI می‌تواند پیش‌زمینه افزایش بیشتر CPI و در نتیجه کاهش ارزش ارز آن کشور شود.

یک تفاوت اساسی در شاخص تولید کننده و مصرف‌ کننده وجود دارد. به طور کلی در اقتصاد کشورهای توسعه‌ یافته و حتی کشورهای در حال توسعه، در جهت حمایت از تولید مالیات کمتری از بخش تولید گرفته می‌شود، این در حالی است که بخش قابل‌ توجهی از مالیات در هنگام فروش کالا اعمال می‌شود.

بنابراین وجود مالیات به خصوص در کشورهایی که درآمد اصلی دولت از وضع و دریافت مالیات است، باعث می‌شود که در شاخص مصرف‌کننده و تولیدکننده تفاوتی وجود داشته باشد.

شاخص های اقتصادی
شاخص قیمت تولید کننده چیست

شاخص های اقتصادی

شاخص قیمت تولید کننده ورودی PPI Input

شاخص قیمت ورودی تولیدکننده PPI وسیله سنجش تغییرات تورم ایجاد شده در قیمت کالاها و خدمات خریداری‌ شده توسط کارخانجات تولیدی است.

روند صعودی نرخ این شاخص معمولاً اثری منفی بر نرخ ارز کشور مورد نظر می‌گذارد. علت اهمیت این شاخص آن است که هنگامی‌ که کارخانجات کالاها و خدمات مورد نیاز خود را گران‌تر می‌خرند به‌ احتمال زیاد این گرانی را به قیمت محصولات تولیدی خود و در نهایت مصرف‌ کننده منتقل می‌کند و از این‌ رو نشانگر خوبی برای تورم تحمیل‌ شده به مصرف‌ کننده هستند.

شاخص قیمت تولیدکننده خروجی PPI Output

وسیله سنجش تغییرات تورم ایجاد شده در قیمت کالاها و خدمات تولیدی کارخانجات در در کارخانه است و با توجه به این مسئله که حتی‌الامکان کارخانجات تورم قیمت فروش خود را به مصرف‌کنندگان منتقل نمی‌کنند (رقابت برای فروش بیشتر مستلزم کاهش قیمت و  رقابتی شدن محصول) از اهمیت کمتری نسبت‌ به شاخص ورودی پیپ برخوردار است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x