مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

یکی از ابزارهایی که مانند بانک ها ریسک پایینی دارند و بازدهی خوب صندوق های درآمد ثابت هستند. این صندوق ها یکی از کم ریسک ترین انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که سودی کمی بیشتر از سود بانکی برای سرمایه گذاران ایجاد می کنند.

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

یکی از ابزارهایی که مانند بانک ها ریسک پایین و بازدهی خوب دارند صندوق های درآمد ثابت هستند. این صندوق ها یکی از کم ریسک ترین انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که سودی کمی بیشتر از سود بانکی برای سرمایه گذاران ایجاد می کنند.

این صندوق ها سرمایه ها را در سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و اوراق بدون ریسک قابل معامله در بازار سرمایه گذاری می کنند.

افرادی که می خواهند سود قابل اطمینان با حداقل ریسک دریافت کنند این صندوق گزینه خوبی برای آن هاست.

افرادی که در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند اغلب افراد ریسک گریزی هستند که می خواهند سود قابل قبولی به دست بیاورند.

 

نحوه عملکرد صندوق‌ های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

متداول‌ترین شیوه دسته‌بندی صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای ترکیب دارایی صندوق‌ها است که بر این اساس صندوق‌های سرمایه گذاری به سه دسته صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حداقل ریسک را دارد؛ چون این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۹۵ درصد از سرمایه خود را روی اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است؛ زیرا بانک‌ها پشتوانه پرداخت این اوراق هستند و سود آن ها مشخص است و سود آن در زمان تعیین شده پرداخت می‌شود.

باقی مانده سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به میزان حداقل ۵ درصد و حداکثر ۳۰ درصد در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چه مزایایی دارند؟

مدیریت حرفه‌ای

تیم‌های تحلیلگر و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با داشتن اطلاعات و دانش تخصصی و رصد پیوسته اخبار، مناسب‌ترین اوراق را یافته و با خرید و فروش به موقع، در جهت افزایش عملکرد صندوق و سود سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند.

 

نقدشوندگی بالا

خرید و فروش آسان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به حساب می‌آید. سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها در هر روزی از ماه می‌توانند واحدهای خود را خرید و فروش نمایند.

 

زمان‌بندی مشخص و مطمئن پرداخت سود

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سود نقدی محاسبه شده را اغلب به صورت ماهانه و یا براساس زمان‌بندی از قبل مشخص شده به حساب ارائه شده توسط سرمایه‌گذار پرداخت می‌کنند.

 

هزینه ابطال و زمان واریز پول در صندوق با درآمد ثابت

برای اطلاع از هزینه ابطال و زمان واریز پول در صندوق با درآمد ثابت به کارگزاری یا شعبه بانک مراجعه نمایید و یا از وبسایت صندوق اطلاعات لازم و مورد نظر را کسب کنید. امکان دارد هزینه ابطال عددی ثابت یا متغیر برای هر واحد سرمایه‌گذاری باشد و یا ممکن است که پول شما برای مدتی مثلاً یک ماه در حسابی مسدود شود. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در صندوق ها و بانک ها هر دو معاف از مالیات است.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

در حال حاضر ۱۹۴ صندوق سرمایه‌گذاری با شرایط و انواع مختلف (سهامی، بازارگردانی، مختلط و…) در بازار کشور فعال هستند که از این تعداد ۷۳ صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فعالیت می‌کنند.

با بررسی و مطالعه نمودارها و تحلیل صندوق ها با توجه به نیازهای خود بهترین صندوق را انتخاب کنید.

 

سود سرمایه‌گذاران صندوق‌های درآمد ثابت چگونه تعیین می‌شود؟

دریافت سود برای سرمایه گذاران صندوق‌های درآمد ثابت از دو روش زیر انجام می شود.

روش اول NAV یا افزایش ارزش خالص دارایی‌ها
روش دوم دریافت سود تقسیمی دوره‌ای صندوق

 

ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چیست؟

مجمع صندوق – مدیر صندوق – مدیر سرمایه‌گذاری صندوق – متولی صندوق – حسابرس صندوق – مدیر ثبت صندوق – ضامن نقدشوندگی صندوق (این رکن در بعضی صندوق‌ها وجود ندارد)

برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم می‌توانید به اساسنامه صندوق ها که در وب سایت هر صندوق قرار دارد مراجعه و آن را مطالعه بفرمایید.

 

نکات قابل توجه

پیش بینی سود صندوق ها معمولا به کارگزاری ها و یا به شعبه بانک اطلاع رسانی می شود اما سود قطعی صندوق معمولا با اختلاف همراه خواهد بود و علت آن هم این است که ارزش سبد صندوق‌ها مدام تحت تاثیر عوامل مختلف بازار قرار می گیرد و تغییر می کند. امکان اینکه بتوانید برای یک‌ ماه آینده ارزش سبد را به طور دقیق پیش‌بینی کنید، نیست اما اگر بازار در شرایط عادی باشد سودی که صندوق‌ها در آخر به دست می آورند به عدد پیش‌بینی شده نزدیک تر است.

نکته مهم اینجاست که هر صندوق یک ضامن نقدشوندگی (معمولا بانک) خواهد داشت که تضمین نقدینگی صندوق است و در هر لحظه آمادگی دارد تا اگر سرمایه‌گذاران تمایل به خروج از صندوق داشتند به دلیل کم بودن نقدینگی، آن را تامین نماید.

 

 

امیدواریم مطلب آموزشی صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟ برای شما مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید:

  •  از انواع صندوق های سرمایه گذاری خبر دارید؟
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست
  • صندوق نیکوکاری چیست؟
  • صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟
  • صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟
  • صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x