مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

صندوق سهامی یک صندوق سرمایه گذاری مشترک است که اکثر سبد آن را سهام های بورسی تشکیل می دهند. نکته مهم در مورد این صندوق ها این است که اغلب تقسیم سود دوره ای ندارند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

 

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید موقع سرمایه گذاری به آن توجه کنید این است که آیا ریسک پذیر هستید یا خیر. جواب شما به این سوال می تواند برای پیدا کردن گزینه مناسب سرمایه گذاری به شما کمک کند. اگر فردی ریسک پذیر هستید یکی از گزینه های خوب برای شما سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری سهامی است. صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟ این صندوق سرمایه افراد را جمع کرده و در دارایی های مختلف سرمایه گذاری می کند.

 

صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق سهامی یک صندوق سرمایه گذاری مشترک است که اکثر سبد آن را سهام های بورسی تشکیل می دهند. نکته مهم در مورد این صندوق ها این است که اغلب تقسیم سود دوره ای ندارند.

سود صندوق سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است. یعنی سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود می‌برند و همان‌طور که ذکر شد این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند.

صندوق های سهامی کوچک معمولا بین ۵ تا ۵۰ هزار و صندوق های سهامی بزرگ بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری قابل انتشار دارند.

سیاست مالی این صندوق ها از جمله سوددهی، سیاست مدیریتی، ترکیب دارایی‌ها و … در امیدنامه آن‌ها ذکر شده است و بهتر است همیشه قبل از سرمایه گذاری در صندوق‌ها امیدنامه آن‌ها مطالعه شود.

برای انتخاب بهترین صندوق باید به کارنامه صندوق در سال‌های قبل و میزان بازدهی آن توجه کرد.

این صندوق ها به دلیل سرمایه گذاری بخش اعظمی از سرمایه در بازار سهام نسبت به دیگر صندوق‌ها دارای ریسک بیشتری است و در نتیجه انتظار سود بیشتری نسبت به دارایی‌های با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت دارد.

بنابراین بیشتر مناسب افراد ریسک پذیر با دید سود در بلند مدت است. لازم به ذکر است که صندوق های سهامی معمولا ضامن نقدشوندگی ندارند.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

نحوه عملکرد صندوق سرمایه گذاری سهامی

همان‌گونه که ذکر شد بخش اعظمی از دارایی‌های صندوق سهامی را سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهد. بنابراین به علت نوسانات بازار بورس ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق های سرمایه گذاری بیشتر است. در نتیجه قیمت واحدهای صندوق‌های سهامی دارای نوسان است و ممکن است در بازه‌های مختلف کوتاه مدت نزولی باشد اما همان‌گونه که ذکر شد این نوع از صندوق‌ها مناسب افراد با دید بلند مدت هستند و در بلند مدت قیمت واحد صندوق افزایش می‌یابد.

صندوق های سهامی در دوران رونق اقتصادی عملکرد مطلوبی دارند اما تضمینی برای عملکرد مطلوب صندوق‌های سهامی در دوران رکود اقتصادی وجود ندارد و حتی ممکن است این صندوق‌ها در دوران رکود زیان ده باشند.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ریسک صندوق‌های سهامی با استفاده از مدیریت حرفه‌ای و به کارگیری دانش تخصصی قابل کنترل است و کاهش می‌یابد. اما به دلیل طبیعت نوسانی بازار سهام نمی‌شود مقدار ریسک این صندوق‌ها را صفر کرد.

همان‌طور که قبلا ذکر شد متداول‌ترین روش دسته بندی انواع صندوق سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها است.

صندوق سهامی ۷۰ الی ۹۵ درصد از سرمایه جمع آوری شده را در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند و مابقی سرمایه به میزان ۵ الی ۳۰ درصد را در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کند.

سهام اوراق با درآمد ثابت
۷۰ الی ۹۵ درصد ۵ الی ۳۰ درصد

این صندوق مناسب چه افرادی است؟

طبیعت بازار سهام به گونه‌ای است که در بلند مدت عملکرد بهتری دارد به طوری که با صرف وقت و استفاده از دانش تخصصی در بلند مدت سود ده است. بنابراین صندوق‌ های سهامی مناسب افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار بورس و کسب بازدهی بالاتر نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک هستند اما وقت و دانش کافی برای انجام این کار را ندارند.

بیشتر بخوانید: از انواع صندوق های سرمایه گذاری خبر دارید؟

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم

برای سرمایه گذاری به صورت مستقیم در بازار بورس نیاز به مطالعه اخبار اقتصادی و بررسی صنایعی که در آن‌ها سرمایه گذاری نموده‌اید است و این کار نیاز به صرف وقت و دانش تخصصی برای تحلیل و پیش بینی قیمت‌ها و در نتیجه کسب سود دارد. در نتیجه سرمایه گذاری مستقیم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق سهامی دارد.

همچنین مدیریت صندوق های سرمایه گذاری توسط افراد متخصص در این حوزه انجام می‌شود بنابراین ریسک سرمایه گذاری برای افراد غیرحرفه‌ای تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 

برای مشارکت در صندوق‌ سهامی چقدر سرمایه لازم است؟

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی باید حداقل یک واحد یا یونیت سرمایه گذاری خریداری نمایید. واحد یا یونیت سرمایه گذاری کوچکترین جزو سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری است.

البته برخی از صندوق‌ها مقدار حداقل سرمایه گذاری را ۱۰ واحد سرمایه گذاری (حدودا یک میلیون تومان) در نظر می‌گیرند. تمامی این موارد در اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها ذکر می‌شود.

 

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

مزایای صندوق سرمایه گذاری سهامی عبارتند از:

  • سود ده بودن در بلند مدت
  • حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم
  • استفاده از دانش تیمی متخصص برای سرمایه گذاری در بازار بورس

به طور کلی ریسک و بازده با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افراد همیشه نسبت به میزان ریسک سرمایه گذاری خود توقع سودآوری دارند. این نوع از صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌ها دارای ریسک بیشتری هستند و در نتیجه بازده مورد انتظار آن نیز بیشتر است.

بازار سهام طبیعت نوسانی دارد اما در بلند مدت سود‌آور است. در نتیجه صندوق سهامی برای افرادی که می‌خواهند به صورت بلند مدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و از آن سود ببرند گزینه مناسبی است.

از طرفی با سرمایه گذاری بلند مدت در صندوق های سهامی شما ارزش پول خود را در مقابل تورم حقظ کرده‌اید و با این کار سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک عاید شما می‌شود.

به علاوه با سپردن سرمایه به تیمی حرفه‌ای ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم کاهش داده‌اید.

 

در کدام صندوق سرمایه گذاری سهامی سرمایه گذاری کنیم؟

در حال حاضر ۱۹۴ صندوق سرمایه‌گذاری با شرایط و انواع مختلف (سهامی، بازارگردانی، مختلط و…) در بازار کشور فعال هستند که از این تعداد ۶۴ صندوق سرمایه‌گذاری سهامی فعالیت می‌کنند.

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید صندوقی را انتخاب کرد که با کمترین میزان ریسک و نوسان بازدهی بیشتری نسبت به متوسط بازار (شاخص) بدهد.

معیار انتخاب صندوق سهامی خوب بالاتر بودن بازده آن نسبت به بازده متوسط بورس است. به عنوان مثال اگر بازده متوسط در دو ماه اخیر بورس ۱۲% بوده و صندوقی ۱۸% سودده بوده باشد در واقع این صندوق نسبت به بازار بورس بازدهی بیشتری داشته است.

البته در هنگام انتخاب بهترین صندوق‌های سهامی به این نکته نیز باید توجه کرد که صندوقی مناسب است که نوسان کمی داشته باشد به این معنی که این‌گونه نباشد که صندوق در سه سال متوالی صندوق بیش از ۷۰% برای سرمایه گذاران سود بسازد و در سال چهارم این میزان به ۳۰% کاهش یابد.

 

 

امیدواریم مطلب آموزشی صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟ برای شما مفید بوده باشد.

یشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x