مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

صندوق های طلا ابزار جدیدی هستند که این امکان را به شما می دهد تا بدون خرید فیزیکی سکه و طلا بتوانید در آن سرمایه گذاری کنید. نکته مهم در این صندوق ها این است که این سرمایه گذاری توسط سبدگردان حرفه ای انجام می شود تا جای ممکن از نوسانات ناگهانی در امان باشند.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

 

ما در اغلب موارد طلا را می خریم تا ارزش پول خود را حفظ کنیم و هر زمان نیاز به پول داشتیم بتوانیم آن را به پول نقد تبدیل کنیم. یعنی در واقع طلا را به عنوان کالای سرمایه گذاری می شناسیم. ولی می توان گفت اکثر افراد این خرید و فروش ها را با طلای فیزیکی انجام داده اند و کمتر کسی از صندوق سرمایه گذاری طلا خبر دارد.

بعضی از افراد سکه را جایگزین طلا کردند تا هزینه ای برای اجرت پرداخت نکنند. صندوق های طلا ابزار جدیدی هستند که این امکان را به شما می دهد تا بدون خرید فیزیکی سکه و طلا بتوانید در آن سرمایه گذاری کنید. نکته مهم در این صندوق ها این است که این سرمایه گذاری توسط سبدگردان حرفه ای انجام می شود تا جای ممکن از نوسانات ناگهانی در امان باشند.

 

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

در بورس نوعی صندوق وجود دارد که به آن ها صندوق قابل معامله در بورس می گویند. این صندوق ها مانند سهام از پنل آنلاین قابل خرید و فروش هستند و قیمت آن ها باعرضه و تقاضا مشخص می شود.

صندوق سرمایه گذاری طلا بیشتر پرتفوی به اوراق سپرده سکه طلا اختصاص پیدا کرده است. این سکه ها نزد انبارهای استاندارد بورس کالا نگهداری می شوند. بخش کمی از این صندوق ها نیز ممکن است به سهام یا اوراق با درآمد ثابت و… اختصاص پیدا کند.

این صندوق ها در اغلب موارد مدیریت فعال دارند، یعنی مدیر صندوق بسته به شرایط وزن سکه را در پرتفوی کم و زیاد می کند.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

صندوق های سرمایه گذاری طلا موجود در بازار بورس ایران

در حال حاضر در بازار بورس اوراق بهادار ایران ۴ صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا فعالیت می‌کنند.

– صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان با نماد “طلا”: این صندوق اولین صندوق مبتنی بر طلا در ایران است که از خرداد ۹۶ شروع به فعالیت کرده است.

– صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد “گوهر” به عنوان دومین صندوق مبتنی بر طلا از آذر ماه ۹۶ کار خود را آغاز نموده است.

– صندوق سرمایه گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان با نماد “زر”: این صندوق سرمایه گذاری طلا از مهرماه سال ۹۶ آغاز به کار کرده است.

– صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید با نماد “عیار” که از خرداد ماه سال ۹۷ کار خود را آغاز کرده است و نسبت به سایر صندوق‌های طلا سابقه کمتری دارد.

 

پوشش ریسک صندوق سرمایه گذاری طلا

با خرید و فروش در صندوق سرمایه گذاری طلا، ریسک خرید، جابجایی و نگهداری فیزیکی طلا و سکه را پشت سر گذاشته‌اید و دیگر نگرانی نقد شوندگی آن را نخواهید داشت؛ بنابراین با سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا می‌توانید تا حد زیادی این ریسک‌ها را مدیریت کنید.

علاوه بر این، صندوق های سرمایه گذاری در حکم شرکتی هستند که با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کلان به سرمایه گذاری در سبدی از اوراق بهادار می‌پردازند. در صندوق سرمایه گذاری طلا هر مشتری حقیقی یا حقوقی با توجه به حجم آورده خود، قادر به خرید و فروش اوراق مربوط به آن است.

 

بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

بحث تحلیل بازار در معاملات بورسی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که افراد با آن روبرو می‌شوند. در این بازار نیز ما نیاز به شناخت و تحلیل جهت انتخاب بهترین صندوق را داریم. معیارهایی که جهت مقایسه صندوق‌های طلا به کار برده می‌شوند به شرح زیر است:

کل خالص ارزش دارایی (NAV): در واقع نشان‌ دهنده میزان بزرگی صندوق است.

تاریخ به‌روزرسانی: بهتر است صندوقی را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید که تاریخ آن به‌روز است. در صورت عدم به‌روز بودن قیمت‌ها، ممکن است معامله شما با ضرر همراه باشد.

تاریخ آغاز فعالیت: بیان‌ کننده عمر صندوق است که مانند هر کسب‌ و کاری، ایجاد سابقه خوب موجب شناخت مثبت و اعتبار بیشتر صندوق خواهد شد.

قیمت صدور هر واحد: مبلغی که برای «خرید هر واحد صندوق توسط سرمایه‌گذاران» به آن‌ها اعلام می‌شود. (در نظر داشته باشید محتوای هر واحد صندوق، تعیین‌کننده اصلی این قیمت است)

قیمت ابطال هر واحد: مبلغی که سرمایه‌گذاران می‌توانند هر واحد خود را به آن قیمت به فروش برسانند.

تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری شده: هر چه تعداد واحدهای واگذارشده به سرمایه‌گذاران بیشتر باشد، اعتبار آن افزایش می‌یابد و نشان‌ دهنده گستردگی فعالیت آن صندوق است.

ضامن نقد شوندگی: گرچه ممکن است این گزینه را در صندوق‌های کمتری مشاهده کرده باشید، ولی بدیهی است که وجود ضامن همواره تأثیر مثبتی در اعتبار و روند جذب سرمایه‌گذار خواهد داشت.

میزان بازدهی روزانه/ هفتگی/ ماهانه/ شش‌ماهه و سالانه: بررسی بازده از مواردی است که در تمامی معاملات بورسی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در این صندوق‌ها نیز میزان ثبات و رشد صندوق در بازه‌های زمانی مختلف نشان از عملکرد مثبت آن در بازار دارد.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

عملکرد

بتای صندوق نشان می‌دهد که یک صندوق چقدر تابع بازار است. اگر بتا صفر باشد یعنی صندوق به شاخص کل ربطی ندارد. بتای یک یعنی کاملا تابع بازار است. بتای منفی یک یعنی عکس شاخص رفتار می‌کند. بتای بالای یک هم اثر شاخص را تقویت می‌کند. بتای صندوق‌های طلا چقدر است؟

  • بتای زر= ۰.۰۶
  • بتای طلا= ۰.۰۴
  • بتای گوهر= ۰.۰۷
  • بتای عیار= ۰.۰۷

همان‌طور که می‌بینید هر چهار صندوق بتایی نزدیک به صفر دارند و می‌شود گفت که ارتباطی بین رفتار آن‌ها و رفتار کلی بازار وجود ندارد.

 

NAV صندوق طلا

ناو یا NAV نشان می‌دهد که در یک صندوق چقدر دارایی وجود دارد. مثلا اگر در یک کیسه سه سکه طلا گذارید و هر سکه ۱۳ میلیون قیمت داشته باشد، ناو این کیسه برابر می‌شود با ۳۹ میلیون تومان.

اگر من کیسه را به قیمت ۴۰ میلیون بفروشم، قیمت درخواستی من بالای ناو است. اما خرید در قیمت ۳۸ میلیون تومان جذابیت دارد.

در مورد صندوق طلا معمولا اندکی بالای ناو مورد پذیرش است چرا که ریسک‌های خرید سکه فیزیکی مثل ریسک اصالت سکه، ریسک نگه‌داری و ریسک نقدشوندگی را ندارد.

 

زمان معامله و کارمزد خرید و فروش صندوق طلا

در حال حاضر زمان انجام معاملات گواهی سکه طلا از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ است.

ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش و در ساعت ۱۳:۰۰ قیمت تعیین می‌شود. حراج پیوسته (معاملات عادی) نیز از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ جریان دارد. خرید و فروش صندوق طلا همانند دیگر دارایی‌ها در بورس اوراق بهادار و بورس کالا مشمول کارمزد است.

کارمزد هر بار خرید یا فروش صندوق طلا برابر ۰.۰۰۱۱۵ است؛ یعنی سرمایه گذار باید به هنگام خرید و فروش صندوق طلا این کارمزد را پرداخت کند.

دامنه نوسان این صندوق هم بین +۱۰ و منفی ده است.

 

چگونه در این صندوق ها سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا و خرید و فروش نماد این صندوق‌ها داشتن کد بورسی الزامی است. برای گرفتن کد بورسی هم کافی است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی که توسط کارگزاران بورس ارائه شده اقدام کنیم.

 

مقایسه سکه طلا با صندوق طلا

  • صندوق  طلا ریسک سرقت ندارد.
  • هزینه نگه‌داری از سکه زیاد است.
  • خرید و فروش صندوق طلا راحت‌تر است.
  • قابلیت ودیعه و وثیقه‌گذاری صندوق طلا
  • ریسک نقدشوندگی صندوق طلا پایین‌ است

 

ریسک صندوق‌ طلا

این صندوق‌ها بدون ریسک نیستند. قرار نیست صندوق طلا بخرید و هرگز ضرر نکنید.

درست همان‌طور که ممکن است سکه پایین بیاید و شما متضرر شوید، صندوق طلا نیز به همان میزان ریسک دارد.

یک ریسک جدی برای صندوق طلا، ریسک قوانین است. یعنی ممکن است فردا صبح قانون معاملات آن‌ها تغییر کند. هرچند این ریسک برای سکه طلا هم وجود دارد.

در صندوق ریسک اجرایی وجود دارد. یعنی شاید مدیر صندوق نتواند بازدهی سکه طلا را در صندوق منعکس کند.

یک مشکل دیگر مربوط به زمانی است که الان نیاز به پول دارید، اما بازار بسته است، ساعت معاملات نیست، اینترنت قطع است و…

ریسک سیاسی صندوق طلا برعکس ریسک سیاسی سهام است. یعنی اخبار بد مثل سایه جنگ باعث رشد طلا می‌شود. پس صندوق طلا به پوشش ریسک سیاسی کمک می‌کند.

 

 

امیدواریم مطلب آموزشی صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟ برای شما مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید:

  • از انواع صندوق های سرمایه گذاری خبر دارید؟
  • صندوق نیکوکاری چیست؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x