مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و عملکرد آن چگونه است؟

صندوق های سرمایه گذاری مختلط نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است که معمولا 60درصد سرمایه را سهام و 40درصد باقی مانده را در اوراق مشارکت و... سرمایه گذاری می کنند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری مختلط نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است که معمولا ۶۰درصد سرمایه را سهام و ۴۰درصد باقی مانده را در اوراق مشارکت و… سرمایه گذاری می کنند.

نسبت دارایی سهام در واقع حداقل ۴۰درصد و حداکثر ۶۰درصد است که البته ممکن است در طول زمان تغییر کند. این صندوق ها این امکان را برای سرمایه گذاران به وجود می آورد تا بتوانند از مزایای همه بخش های سرمایه گذاری ها بهره مند شوند.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط را این گونه نیز می توان تعریف کرد که حد میانی صندوق های سرمایه گذاری سهامی و صندوق های با درآمد ثابت هستند.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

 

صندوق سرمایه گذاری مختلط چگونه کار می‌کنند؟

صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مختلط معمولا بازده بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی دارند و چون تقریبا نصف سرمایه خود را دراوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند میزان ریسک‌ این صندوق‌ها پایین‌تر از صندوق‌های سهامی است. اما با رشد بازار سهام بازده این نوع صندوق‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است.

 

ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

همان طور که در بالا نیز گفتیم یکی از مهم ترین ویژگی این صندوق ها این است که دو ویژگی خوب صندوق های سهامی و درآمد ثابت را دارند و برای کسانی که دنبال سود معقول و کم ریسک هستند بهترین گزینه است. نکته مهم دیگر در این صندوق ها این است که در زمان رکود چون این صندوق ها ترکیبی از اوراق درآمد ثابت و سهام هستند زیان کمتری در مقایسه با صندوق های سهامی به سرمایه گذار می زنند و در زمان رونق و رشد اقتصادی سود بیشتری نسبت به صندوق های درآمد ثابت کسب می کنند.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

بر اساس آخرین آمار تعداد ۲۰ صندوق مختلط فعال در ایران وجود دارد و ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها ۱۲۰۱ میلیارد تومان است که به صورت میانگین بازدهی سالانه حدود ۶۸ درصدی داشته اند.

برای شناسایی صندوق مناسب نیاز به بررسی کارنامه این صندوق‌ها در بازه زمانی بلند مدت است. بررسی کوتاه مدت کارنامه صندوق‌ها با توجه به نوسان بازار نمی‌تواند دید دقیقی از وضعیت آن صندوق به ما ارائه بدهد.

مثلا در یک ماه وضعیت شاخص بورس ریزشی بوده است و ممکن است صندوقی در آن ماه بازده کمی داشته باشد در حالی که بازده سالیانه آن مثبت بوده است و یا بالعکس. پس برای بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیاز به توجه پیشینه فعالیت صندوق مورد نظر است.

بیشتر بخوانید:  از انواع صندوق های سرمایه گذاری خبر دارید؟

دامنه نوسان این صندوق ها ده درصد است. به این معنی که هر واحد از صندوق های سرمایه گذاری مختلط در طول روز می تواند به میزان ده درصد افزایش و یا ده درصد کاهش پیدا کند.

برای مشاهده لیست صندوق های سرمایه گذاری مختلط می توانید به سایت tsetmc.com مراجعه کنید و در قسمت صندوق ها لیست صندوق های سرمایه گذاری مختلط را مشاهده کنید و با توجه به میزان بازدهی که این صندوق ها داشته اند بهترین و پربازده ترین صندوق سرمایه گذاری مختلط برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

واحدهای سرمایه‌گذاری به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند. میزان سود دهی، ضرر و تمامی امتیازات صندوق برای هر دو حالت برابر است.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

تنها تفاوت سرمایه‌گذاران عادی و ممتاز در این است که با سرمایه‌گذاری به میزان مشخصی در واحدهای ممتاز امکان حق رای برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود در حالی که سرمایه‌گذاران عادی تنها امکان فروش (ابطال)  واحد سرمایه‌گذاری خود را دارند.

برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط کافیست یک واحد سرمایه‌گذاری تهیه کنیم که با توجه به شرایط بازار می‌تواند با دامنه کوچکی نوسان داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

  • صندوق نیکوکاری چیست؟
  • صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟
  • صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x