مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صندوق نیکوکاری چیست

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری چیست؟

اتفاق جالب صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری این است که سود را در کنار کار خیر قرار داده و نیکوکاری را راحت تر کرده است.

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

شاید برای شما عجیب باشد که در کنار اسم سرمایه گذاری اسم نیکوکاری قرار بگیرد! چون اغلب سرمایه گذاری برای کسب سود انجام می شود ولی کسی کار خیری نمی کند که سود ببرد. اتفاق جالب صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری این است که سود را در کنار کار خیر قرار داده و نیکوکاری را راحت تر کرده است.

 

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید در منطقه ای محروم کار خیر انجام دهید ولی پول کافی نداشته باشید یا حتی شاید پول کافی برای این کار داشته باشید ولی ندانید دقیقا به کجا مراجعه کنید و برای کدام منطقه و چه کاری بهتر است.

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری این مدل کارهای خیر را راحت کرده است. شما می توانید سرمایه تان را در این صندوق ها سرمایه گذاری کنید و سپس مدیر اجرایی صندوق با جمع کردن تمام این سرمایه ها و سرمایه گذاری در بازارهای مالی، سود به دست آمده از آن ها را صرف کار خیر می کند.

این کارهای خیر در اساسنامه صندوق ذکر شده است و همه آن ها عملکرد خود را به سرمایه گذاران ارایه می دهند.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

مزایای صندوق نیکوکاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های نیکوکاری نسبت به کارهای خیر انفرادی مزیت هایی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • اول آنکه سرمایه‌های کم می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، در نیکوکاری مشارکت کرده و صندوق با تجمیع این سرمایه‌ها می‌تواند اثر قابل‌ توجهی در اهداف نیکوکارانه داشته باشد. فرض کنید تاسیس یک مرکز درمانی، آموزشی یا پژوهشی نیازمند چه میزان منابع مالی است؛ طبیعی است که مشارکت انفرادی در تامین منابع مالی مورد نیاز علاوه بر آنکه ممکن است بسیار دشوار و زمان بر باشد، گاهی به تنهایی فایده ای ندارد. حتی در صورت جمع‌آوری منابع مالی برای شروع کار نیز ممکن است در ادامه مسیر برای تامین هر مرحله از منابع، پروژه دچار چالش شود. اینجاست که نقش یک صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری به خوبی مشخص می‌شود. چرا که در صندوق نیکوکاری منابع مالی بعد از جمع‌آوری، سرمایه‌گذاری می‌شوند و سپس سود این سرمایه‌گذاری که همیشه در جریان است، به پروژه تخصیص داده می‌شود. در واقع نه تنها اصل پولی که به پروژه کمک شده از بین نمی‌رود و یکجا هزینه نمی‌شود بلکه همواره در حال ایجاد منابع مالی جدید برای پروژه است.
  • مزیت مهم دیگری که این صندوق‌ها دارند، عملکرد شفاف آن است که در همان ابتدای سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. به این صورت که در امیدنامه هر صندوق، جزئیات عملکرد و نحوه تخصیص سود صندوق به امور نیکوکاری ذکر شده است. یعنی در امیدنامه صندوق ذکر می‌شود که سود این صندوق متعلق به چه کاری است و باید در چه پروژه‌ای تزریق شود. ارکان نظارتی صندوق مانند متولی و حسابرس نیز بر عملکرد مدیر اجرا صندوق نظارت می‌کنند که دقیقا مطابق امیدنامه عمل کرده باشد. مدیر صندوق به صورت دوره‌ای گزارشی از فعالیت خود و نحوه اختصاص منابع به امور نیکوکاری تهیه می‌کند و بر روی وب‌سایت صندوق قرار می‌دهد تا سرمایه‌گذاران نیز در جریان امور باشند. این کار به نوعی نظارت همگانی را به دنبال دارد و از این طریق با شفافیت در عملکرد صندوق به اعتماد سرمایه‌گذارانِ خیر پاسخ داده می‌شود.
  • مزیت دیگر صندوق‌های نیکوکاری این است که سرمایه‌گذاران بسته به سلیقه خود می‌توانند به حالت‌های مختلف در صندوق مشارکت کنند و همزمان با انجام کار خیر، حتی سود نیز کسب کنند. چرا که در صندوق‌های نیکوکاری سه حالت‌ مختلف از سرمایه‌گذاری وجود دارد که سرمایه‌گذار می‌تواند تصمیم بگیرد می‌خواهد تمام پول، تمام سود پول و یا بخشی از سود پول خود را به کار خیر اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

در اغلب موارد سه روش برای سرمایه گذاری در صندوق نیکوکاری وجود دارد:

روش اول: فرد اصل سرمایه و منافع حاصل از آن را جهت استفاده در امور نیکوکارانه به صندوق می‌بخشد.

روش دوم: فرد صرفا عواید حاصل از سرمایه اولیه را جهت تحقق اهداف نیکوکارانه اختصاص می‌دهد. اصل سرمایه متعلق به فرد است و هر زمان که بخواهد می‌تواند سرمایه خود را برداشت کند.

روش سوم: درصدی از عواید صندوق که از پیش تعیین شده است، متعلق به سرمایه‌گذار بوده و مابقی آن به صندوق اختصاص می‌یابد.

 

اولین صندوق سرمایه‎‎‌گذاری در ایران از اواسط سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرد و با تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی در سال ۱۳۸۸، فعالیت این صندوق‎‎ها توسعه بیشتری در کشورمان پیدا کرد. امروزه این صندوق‌‎‎‌ها در اکثر کشورهای توسعه‌ یافته به‌عنوان هسته مرکزی بازار سرمایه محسوب می‏‏‌شوند و سالانه مبالغ قابل‌توجهی از سرمایه افراد را به فعالیت‌های انسان‌ دوستانه اختصاص می‌دهد.

 

سخن آخر

با اینکه سابقه نیکوکاری در دنیا خیلی قدیمی است و نهادهای زیادی برای انجام کار خیر وجود دارند، ولی صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری ابزاری جدید هستند و می‌توانند تاثیرات خوبی در بازار سرمایه‌گذاری و همچنین فعالیت‌های خیرخواهانه داشته باشند.

می‌توانید لیست این صندوق‌ها را با یک سرچ ساده پیدا و برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید. سپس با خرید چند واحد سرمایه‌گذاری کوچک، در انجام کارهای خیر بزرگ سهیم شوید.

 

بیشتر بخوانید:

  • از انواع صندوق های سرمایه گذاری خبر دارید؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x