مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عرضه اولیه سکه یا ICO

عرضه اولیه سکه یا ICO در ارز دیجیتال چیست؟

توسعه دهندگان و کسانی که ایده های جالب برای ارزهای دیجیتال دارند گاهی ممکن است بودجه لازم برای به ثمر رساندن پروژه خود نداشته باشند، آن ها می توانند بودجه پروژه خود را از روشی به نام عرضه اولیه سکه یا ICO فراهم کنند و از تمام دنیا برای خود سرمایه گذار جذب کنند.

عرضه اولیه سکه یا ICO در ارز دیجیتال چیست؟

توسعه دهندگان و کسانی که ایده های جالب برای ارزهای دیجیتال دارند گاهی ممکن است بودجه لازم برای به ثمر رساندن پروژه خود را نداشته باشند، آن ها می توانند بودجه پروژه خود را از روشی به نام عرضه اولیه سکه یا ICO فراهم کنند و از تمام دنیا برای خود سرمایه گذار جذب کنند.

 

عرضه اولیه ارز دیجیتال

همه پروژه های ارز دیجیتال که به مرحله قبل از اجرایی شدن رسیده اند برای جلو بردن اهداف خود و پیشرفت سریع تر به سرمایه نیاز دارند. بنابراین بسیاری از توسعه دهندگان پروژه های ارز دیجیتال اقدام به عرضه اولیه سکه و یا همان عرضه اولیه ارز دیجیتال خود می کنند و در واقع آن ها را قبل از تولید پیش فروش می کنند.

با به ثمر رسیدن این پروژه ها و پیشرفت آن ها قیمت توکن هایی که افراد در عرضه اولیه خریده اند چند برابر می شود و سود خوبی به سرمایه گذاران می رسد. همین موضوع باعث می شود که عده زیادی برای خریدن این ارزها ترغیب شوند.

البته کلاه برداری های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

عرضه اولیه ارز دیجیتال یا INITIAL COIN OFFERING که علامت اختصاری آن (ICO) است را می توان به نوعی معادل عرضه اولیه سهام در بورس دانست. ICO یکی از روش های جذب سرمایه است که سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری یک توکن رمزنگاری جدید صادر شده توسط این شرکت را دریافت کنند و این توکن یا سکه ممکن است در استفاده از محصول یا خدمتی که شرکت ارائه می دهد و یا شرکت یا پروژه سهمی داشته باشد.

در ICO توکن‌های یک پروژه مبتنی بر بلاک چین در آینده کاربرد خواهند داشت که باعث می‌شود از نظر تئوری در صورت موفقیت پروژه، ارزش آن‌ها نیز بالا برود.

مشارکت‌کنندگان با استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر (اغلب بیت کوین یا اتریوم) یا ارزهای رایج (دلار یا یورو) در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در قبال پول‌هایشان توکن دریافت می‌کنند. ICO شباهت‌های زیادی با عرضه اولیه سهام (IPO) دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه بیت کوین بخریم؟ آموزش خرید بیت کوین در ایران

چند نکته مهم در رابطه با عرضه اولیه سکه

  • عرضه اولیه ارز دیجیتال یک روش جمع آوری کمک های مردمی است که معمولا توسط شرکت های نوپا که مایل به ارائه محصولات و خدمات مربوط به فضای رمزنگاری و فضای بلاک­ چین هستند، مورد استفاده قرار می­ گیرد.
  • ICO ها شبیه به سهام هستند، اما بعضی اوقات آن ها برای یک سرویس نرم افزاری یا کالای ارائه شده نیز به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می­ گیرند.
  • بهتر است قبل از خریدICO ابتدا ارز دیجیتال خریداری نمایید و در مورد نحوه استفاده از کیف پول و مبادلات رمزنگاری شده اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • ICO ها در اکثر موارد کاملاً غیرقابل پیش بینی هستند، بنابراین سرمایه گذاران باید هنگام تحقیق و سرمایه گذاری درICO جوانب احتیاط را کاملاً رعایت کنند.
عرضه اولیه ارز دیجیتال
عرضه اولیه ارز دیجیتال

 

نکاتی دیگر درباره عرضه اولیه ارز دیجیتال

بهتر است سرمایه گذاران پیش از شرکت در عرضه های اولیه سکه‌ به موارد زیر توجه داشته باشند:

-اهداف پروژه باید به صورت شفاف و دقیق در وایت پیپر توضیح داده شود.

-باید با توسعه دهندگان پروژه آشنا باشید و هویتشان مشخص باشد. به دنبال شفافیت ۱۰۰ درصدی باشید.

-شرایط و قوانین تعیین شده برای عرضه اولیه سکه را به دقت مطالعه کنید.

-توکن‌های دریافتی از عرضه اولیه را در یک کیف پول رمزارز امن نگه دارید. به خصوص کیف پولی که دسترسی به آن تنها از طریق داشتن چندین رمز امکان پذیر است

 

مزایا و معایب ICO

مزایا

  • شرکت هایی که از طریق ICO سرمایه مورد نیاز خود را جمع­ آوری می کنند، یک توکن از بلاکچین که معادل یک سهم از یک شرکت است را ارائه می­ کنند.
  • معامله از طریق ارزهای دیجیتال صورت می­ گیرد که باب میل اکثر سرمایه گذاران است.
  • خدمات آنلاین ارائه می ­گردد.
  • تولید علایم رمزنگاری در عرض چند ثانیه انجام می­ شود.
  • مزیت اصلی ICO این است که در صورت موفقیت پتانسیل بازده بالا وجود خواهد داشت.

معایب

  • موفقیت های برخی از ICO ها منجر به گمراهی تعداد زیادی از سرمایه گذاران شده و امید واهی ایجاد کرده است، به هر حال هر روش سرمایه ­گذاری ریسک های خود را دارد، در هر صورت امید بیش از حد نا­بجا خواهد بود.
  • کلاهبرداران زیادی در این زمینه فعالیت می­ کنند و همواره درصدد به دام انداختن سرمایه­ گذاران کم­ اطلاع هستند.
  • عرضه اولیه سکه از طریق سازمان های بورس و اوراق بهادار صورت نمی ­گیرد که همین مسئله باعث می­ شود ریسک این دست معاملات بالاتر برود.
  • ICO در برخی از کشورها مانند چین غیر قانونی به شمار می ­آید و از عرضه آن جلوگیری به عمل می‌آید.
  • سرمایه گذاران باید اختلاف بین سهام و توکن ­ها را در نظر بگیرند، یک نشانه هیچ ارزش ذاتی یا ضمانت قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

حقیقت این است که اگر چه ICO‌ها ایده جالبی هستند و می‌توانند بسیار سودآور باشند اما متاسفانه در اغلب موارد یا کلاهبرداری هستند و یا ایده‌های جاه‌طلبانه توسعه دهندگانشان در نهایت به نتیجه نمی‌رسد و بدون هیچ‌گونه پاسخ‌گویی به سرمایه‌گذاران رها می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاران زیادی در رویای یک‌شبه ثروتمند شدن از سرمایه‌گذاری در ICO‌هایی که ادعای حل همه مشکلات جهان را داشتند، به خاک سیاه نشستند.

از آنجایی که در بیشتر کشورهای دنیا قوانین خاصی درباره ICO‌ها وجود ندارد و با توجه به این‌که ICO یک فرایند کاملا آنلاین است و به مراجعه حضوری نیازی نیست، روشی که تیم اتریوم از آن برای جذب سرمایه استفاده کرد، حالا به ایده‌ای برای کلاهبرداری تبدیل شده است.

کلاهبرداران با نوشتن چند مقاله جاه‌طلبانه از یک ایده رویایی و طراحی یک وب‌سایت‌ گول‌ زننده، به راحتی سرمایه‌گذاران ناآگاه را به دام می‌اندازند.

از آنجایی که مبلغ سرمایه‌گذاری به صورت ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم دریافت می‌شود، با توجه به نیمه‌ ناشناس بودن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، پیگیری آن‌ها بسیار مشکل است و تقریبا پس از ارسال وجه دیگر نباید انتظار بازگشت آن را داشت.

طبق آخرین تحقیقات، حدود ۹۰ درصد از تمام ICO‌هایی که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده‌اند یا کلاهبرداری از آب درآمده‌اند و یا پس از نتیجه نگرفتن رها شده‌اند.

این روزها به دلیل ریسک‌هایی که ICO‌ها می‌توانند برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند و با توجه به بی اعتمادی نسبت به این نوع جمع‌سپاری، روش‌های دیگری برای جایگزینی با آن ابداع شده‌اند.

What is ICO And How To Launch A Successful ICO 1200x900 1

 

روش های جایگزین

برای ICO‌ها به تعداد بیش از انگشتان دو دست روش جایگزین معرفی شده است اما در حال حاضر تنها دو الی سه مورد از آن‌ها در مقیاس بزرگ قابل انجام هستند.

 

عرضه اولیه صرافی (IEO)

عرضه اولیه صرافی (Initial Exchange Offering) یا به اختصار IEO شکلی مشابه با ICO دارد با این تفاوت که در یک صرافی بزرگ ارز دیجیتال برگزار می‌شود و سرمایه‌گذاران برای خرید توکن‌ها به صرافی مراجعه می‌کنند.

در واقع بر خلاف عرضه اولیه سکه که مستقیما توسط تیم یک پروژه برگزار می‌شود، عرضه اولیه صرافی توسط یک صرافی به نمایندگی از یک استارتاپ و با هدف جمع‌آوری سرمایه در ازای فروش توکن‌ مدیریت می‌شود.

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال شروع به پذیرش IEOها کرده‌اند که جلودار آن ها صرافی بایننس است.

از آنجایی که صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال قبل از برگزاری پیش‌فروش توکن‌ها، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند، ریسک کلاهبرداری در این روش تا حد زیادی کاهش می‌یابد زیرا یک صرافی بزرگ بین سرمایه‌گذاران و تیم توسعه دهنده قرار دارد.

 

عرضه اولیه توکن اوراق بهادار ( STO )

عرضه اولیه توکن اوراق بهادار (Security Token Offering) که به صورت خلاصه عبارت است از (STO ). این نوع توکن ها درست مثل اوراق بهادار هستند و از فیلترهای قانونی مانند احراز هویت رد شده اند و دارای پشتوانه هستند که به عنوان یکی از کم ریسک ترین عرضه های اولیه سکه هستند.

 عرضه اولیه سکه برگشت پذیر (RICO )

عرضه اولیه سکه برگشت پذیر ( Reversible initial coin offering ) که به اختصار ( RICO ) نامیده می شود و در آن امکان پس دادن توکن ها و دریافت وجه پرداختی سرمایه گذاران در هر مرحله از پروژه وجود دارد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x