مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
علت ریزش ابرو و مژه

علت ریزش ابرو و مژه چیست؟

ریزش ابرو و مژه دلایل مختلفی دارد. مو ابرو می تواند مانند بقیه موهای بدن تحت شرایط محیطی و فیزیکی ریزش بگیرد. در بسیاری از موارد ریزش ابرو و مژه و موی سر دلایل یکسانی دارند و ممکن است در مقطع زمانی خاص باعث ریزش یکی از آن ها شود.

علت ریزش ابرو و مژه

ریزش ابرو و مژه دلایل مختلفی دارد. مو ابرو می تواند مانند بقیه موهای بدن تحت شرایط محیطی و فیزیکی ریزش بگیرد. در بسیاری از موارد ریزش ابرو و مژه و موی سر دلایل یکسانی دارند و ممکن است در مقطع زمانی خاص باعث ریزش یکی از آن ها شود.

شناخت علت ریزش ابرو و مژه

برای درمان ریزش ابرو و مژه ابتدا باید علت های به وجود آورنده آن را بشناسیم. زیرا بهترین راه‌حل برای جلوگیری از ریزش ابرو و مژه، برطرف کردن عاملی است که باعث ریزش آن شده است.

گاهی فقط موهای سر می‌ریزد، بعضی وقت‌ها موهای ابرو و مژه هم با موهای سر همراه می‌شود و ریزش مو در تمام نواحی اتفاق می‌افتد و در شرایطی هم فقط موهای ابرو و مژه به طور جداگانه دچار این مشکل می‌شود.

ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه‌ می‌تواند همراه با ریزش موهای سر و در کنار آن بروز کند یا به تنهایی و به صورت جداگانه رخ دهد.‌

بنابراین ممکن است شخصی که برای درمان ریزش موهای سرش به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کند، همزمان دچار ریزش ابرو و مژه هم باشد و در مقابل، گاهی هم شرایطی پیش می‌آید که فرد فقط دچار ریزش ابرو و مژه شده است و برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه می‌کند.

ALOPICIA3 scaled 1
علت ریزش ابرو و مژه

علت ریزش ابرو و مژه چیست؟

ریزش موی ابرو دلایل مختلفی دارد. یکی از آن‌ها برداشتن بیش‌ از حد ابرو با موچین است. اگر از موچین استفاده نمی‌کنید، ریزش ابرو بنا به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: کاشت ابرو چگونه است؟ همه چیز درباره کاشت ابرو

کمبود مواد مغذی

همان‌گونه که رژیم غذایی ناسالم موجب ریزش مو می‌شود، کمبود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها هم بر رشد ابرو تأثیر می‌گذارد و موجب ریزش آن می‌شود.

مصرف دارو

مصرف داروهایی که یکی از عوارض جانبی آن‌ها ریزش مو است موجب ریزش ابرو و مژه و موهای دیگر بدن می‌شود. یکی از این موارد، داروهایی است که برای شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به سرطان استفاده می‌شود.

اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی در زنان هم موجب نازک شدن ابروها می‌شود، مخصوصاً اگر به لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو باشند. داروهای دیگر هم که در فعالیت هورمونی اختلال ایجاد می‌کنند موجب ریزش ابرو می‌شوند.

اختلالات خودایمنی

اختلالات خودایمنی متعددی موجب ریزش موی ابروها می‌شوند. درواقع، ریزش مو یکی از علائم شایع بیماری‌های خودایمنی است. شایع‌ترین این اختلالات که موجب ریزش موی ابرو می‌شوند، عبارت‌اند از:

آلوپسی آره‌آتا

در این عارضه، بدن به فولیکول مو حمله می‌کند و موجب ریزش مو در نواحی مختلف می‌شود. اگر آلوپسی در ابروها اتفاق بیفتد، بخشی یا کل ابروها می‌ریزند. ریزش موی ناشی از آلوپسی ابرو شاید دائم باشد اما در اکثر افراد این عارضه موقت است.

برخی از افراد در زمان‌های مختلف دچار ریزش مو می‌شوند و دوباره موها رشد می‌کنند اما برخی دیگر فقط یک‌بار دچار این عارضه می‌شوند.

لوپوس

یکی از علائم این اختلال خودایمنی، ریزش مو است و یکی از نواحی ابتدایی بدن که دچار آن می‌شود، ابرو است.

عوارض پوستی

افراد مبتلا به اگزما یا درماتیت آتوپیک دچار خارش در ناحیه ابرو و ریزش مو می‌شوند. پسوریازیس و درماتیت سبورئیک هم منجر به ریزش مو در خط ابرو می‌شوند، البته اگر آن ناحیه دچار شده باشد. درماتیت تماسی هم موجب ریزش ابروها می‌شود.

زائده‌های پوستی مانند خال‌ها حتی اگر بدخیم نباشند، اگر در ناحیه ابرو ایجاد شوند موجب ریزش تکه‌هایی از موی ابرو می‌شوند.

مشکلات تیروئید

کم‌کاری تیروئید، عارضه‌ای که در آن غده تیروئید به‌ اندازه‌ای که باید فعال نیست، معمولاً یکی از علل نازک شدن ابرو است. این عارضه علائم زیادی مانند خشک شدن پوست، خستگی شدید و افزایش وزن ناگهانی دارد.

نازک شدن موها از جمله ابرو در مراحل بعدی کم‌کاری تیروئید مشخص می‌شود. ریزش موی ابروها قابل‌ توجه‌تر از بخش‌های دیگر است زیرا موی ابرو کم‌حجم‌تر از موهای سایر نقاط بدن است.

البته تنها علت نازک شدن ابرو اختلال در غده تیروئید نیست اما ریزش ابرو در اثر کم‌کاری تیروئید، الگوی بسیار مشخصی دارد. ریزش مو یا نازک شدن ابرو معمولاً در لبه خارجی یا یک‌سوم خارجی ابرو اتفاق می‌افتد.

اثر زخم

حوادث یا سوختگی‌های روی صورت ممکن است منجر به به‌جا ماندن اثر زخم و از بین رفتن دائم ابرو شوند.

افزایش سن

موهای ابرو هم مانند موهای نقاط دیگر بدن با افزایش سن می‌ریزند.

بیماری هانسن

احتمالاً آن را با نام جذام یا خوره می‌شناسید. اگر ناحیه ابرو را درگیر کند موجب ریزش موی ابرها می‌شود

154418
علت ریزش ابرو و مژه

دلایل دیگر ریزش مژه و ابرو

  • کم کاری هیپوفیز و کم کاری غده پاراتیرویید
  • مصرف طولانی مدت برخی داروهای ضد کلسترول، ضد انعقاد خون، ضد تیرویید، ایندرال، والپروییک اسید
  • مصرف کوکائین
  • مسمومیت با داروهایی مانند بیسموت، آرسنیک
  • مصرف زیاد ویتامین A
  • رژیم های لاغری بسیار کم کالری یا سوء تغذیه
  • انواع کم خونی به ویژه کم خونی فقر آهن و کم خونی داسی شکل
  • بیماری های مزمنی مانند آکنه، روزاسه و پسوریازیس
  • رادیوتراپی برای تومورهای چشم
  • آسیب های حرارتی (گرما وسرما) در ناحیه پلک ها و حاشیه پلک ها مانند سوختگی ها و فریز کردن پلک ها
  • تتوی لبه پلک ها و پشت پلک ها
  • حالات روحی مانند تنش، افسردگی، ترس، اضطراب و بی قراری

بیشتر بخوانید: هاشور ابرو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اگر دچار ریزش ابرو و مژه و… هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت ریزش ابرو و مژه مشخص شود و بتوانید هرچه سریع تر برای بهبود آن اقدام کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x