مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان / از بهمن جلالی تا نیک اوت

همانطور که در مطلب ژانرهای عکاسی (قسمت اول) گفته شد، هدف اصلی عکاسان در این ژانر به ثبت رساندن تصویر چهره انسانی است که به هر نوعی درگیر این نزاع است. در ادامه با گلچینی از بهترین عکاسان جنگی در جهان آشنا می شویم.

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

همانطور که در مطلب ژانرهای عکاسی (قسمت اول) گفته شد، هدف اصلی عکاسان در ژانر جنگی به ثبت رساندن تصویر چهره انسانی است که به هر نوعی درگیر این نزاع است. در ادامه با گلچینی از بهترین عکاسان جنگی در جهان آشنا می شویم.

بهترین عکاسان جنگی جهان

بهمن جلالی

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان - بهمن جلالی
معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان – بهمن جلالی

بهمن جلالی به عنوان عکاس مستند به سراسر ایران سفر کرد، حرفه ای که در عکاسی از جبهه جنگ ایران عراق به اوج خود رسید و منجر به چاپ چندین کتاب شد. او با همکاری همسرش رعنا جوادی از بنیان گذاران اولین موزه عکاسی ایران، عکسخانه شهر و پس از آن مجله عکاسی عکسنامه بود. عکس های او در کلکسیون موزه های بسیاری نگهداری می شود. کار حرفه ای طولانی مدت و برجسته اش با مروری بر آثارش در بنیاد آنتونی تاپییس ارج گذاری شد. بنیاد نیدرزاکسن در شهر هانور، جایزه بین المللی عکاسی اسپکتروم ۲۰۱۱ را به بهمن جلالی اعطا کرد.

محسن راستانی

محسن راستانی عکاسی از خطّه خوزستان است و به همین خاطر، از اولین عکاسانی است که از هجوم ارتش عراق به خرمشهر و دفاع مردم این شهر عکس های زیادی گرفت. البته تجربه هایی در عکاسی تبلیغاتی صنعتی یا عکاس پشت صحنه فیلم داشته است اما دغدغه او روایتگری تاریخی از مقطعی است که او در آن حضور داشته است. از مهمترین پروژه هایش پروژه “خانواده ایرانی” است که بیش از بیست سال روی آن فعالیت کرده و همچنان ادامه دارد.

 

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

جهانگیر رزمی

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان - جهانگیر رزمی
معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان – جهانگیر رزمی

جهانگیر رزمی عکاس ایرانی و برنده جایزهٔ معتبر پولیتزر در سال ۱۹۸۰ است. جایزه ای که به عکسی تعلق گرفت که تا مدت‌ها تیتر روزنامه‌های جهان شده بود. عکس جوخه آتش در ایران که در تاریخ ۲۷ اوت ۱۹۷۹ به صورت ناشناس در روزنامه اطلاعات که هم‌اکنون نیز منتشر می‌شود، به چاپ رسید؛ ثمرهٔ همراهی جهانگیر رزمی با صادق خلخالی در ۵ شهریور ۱۳۵۸، در سفر به استان کردستان است که رزمی توانست اسناد معتبری از تیرباران عده‌ای از مخالفین کرد و تنی چند از اعضای سازمان اطلاعات و امنیت شاهنشاهی ایران توسط عکس‌های تکان دهنده‌ای که از آن وقایع گرفت، برای جهانیان به جای بگذارد.

اما پس از انتشار عکس در روزنامهٔ اطلاعات و تنها به فاصلهٔ چند روز از آن، عکس جوخهٔ آتش، در صفحات اول روزنامه‌های متعدد در سراسر جهان ظاهر شد. اما رزمی از بیم جانش نتوانست خود را صاحب آن عکس معرفی کند و نزدیک به ۲۶ سال تنها برنده ناشناس جایزه پولیتزر در تاریخ ۹۰ ساله این جایزه بود، تا آنکه سرانجام در سال ۲۰۰۶ میلادی نام رزمی به عنوان عکاس عکس جوخهٔ آتش برای همگان آشکار شد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان حیات وحش جهان

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

ساسان مویدی

بهترین عکاسان جنگی جهان - ساسان مویدی
بهترین عکاسان جنگی جهان – ساسان مویدی

ساسان مویدی عکاس مستند و جنگ اهل ایران است. او بیشتر با عکس‌هایی که از جنگ ایران و عراق گرفته شناخته می‌شود. مویدی به همراه احمد ناطقی از نخستین عکاسانی بودند که تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را ثبت کردند. شروع عکاسی‌اش در سال ۱۳۵۵ در روابط‌عمومی تلویزیون ایران بود. آثار منتشر شده از عکس‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس ذهن مخاطب را بلافاصله به سمت مجموعه جنگ تحمیلی می‌برد که در بین سال های۶۱ تا ۶۷، شش جلد از آن منتشر شد. این کتاب‌ها، آثار ارزشمند و فاخری بودند که جمع‌آوری شد و در قالب ۶ جلد در آلمان به چاپ رسید.

احمد ناطقی

بهترین عکاسان جنگی جهان - احمد ناطقی
بهترین عکاسان جنگی جهان – احمد ناطقی

احمد ناطقی عکاس اهل ایران است که بیشتر به خاطر عکس‌هایش از جنگ ایران و عراق شناخته‌ شده‌است. او به همراه ساسان مویدی از نخستین عکاسانی بودند که تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را ثبت کردند.

راجر فنتون (Roger Fenton)

بهترین عکاسان جنگی جهان - راجر فنتون (Roger Fenton)
بهترین عکاسان جنگی جهان – راجر فنتون (Roger Fenton)

راجر فنتون عکاس انگلیسی بود. وی به عنوان یکی از اولین عکاسان جنگ شناخته شده است. پس از فارغ التحصیلی در رشته هنر علاقه شدیدی به فن آوری جدید پیدا کرد. او  بین سال های ۱۸۵۱/۵۲ شروع به عکاسی و نمایش تصاویر کرد. او به یک عکاس برجسته انگلیسی تبدیل شد و جزو اعضای بنیان گذار انجمن عکاسی سلطنتی بود. در سال ۱۸۵۴، ناشر چاپ لندن از او خواست تا از جنگ کریمه عکاسی کند. تجهیزات آن زمان بزرگ و دست و پاگیر بودند. برای اینکه او از هر چیزی عکس بگیرد، به یک چرخ دستی و یک دستیار نیاز داشت که از طریق نوردهی طولانی عکس مورد نظر خود را بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان خیابانی جهان

بهترین عکاسان جنگی جهان

مویزس سامان (moises saman)

بهترین عکاسان جنگی جهان - مویزس سامان (moises saman)
بهترین عکاسان جنگی جهان – مویزس سامان (moises saman)

مویزس سامان عکاس آمریکایی اسپانیایی تبار، ساکن توکیو است. او عضو تمام وقت عکاسان مگنوم است و یکی از برجسته ترین عکاسان درگیری در نسل خود محسوب می شود. سامان بیشتر به خاطر عکس هایش از عراق شناخته شده است.

وی همچنین به انقلاب در مصر پرداخت. کتاب Discordia (2016) وی این تصاویر را در کنار انقلاب گسترده تر بهار عربی نشان می دهد. وی جدا از برنده شدن جوایز بسیاری از World Press Photo، برنده تصاویر سال بین المللی شد. همچنین بورس تحصیلی گوگنهایم را دریافت کرد. اولین کتاب او This Is War (2001) است که عکس های جذابی از جنگ را نمایش می دهد.

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

جوائو سیلوا (Joao Silva)

بهترین عکاسان جنگی جهان - جوائو سیلوا (Joao Silva)
بهترین عکاسان جنگی جهان – جوائو سیلوا (Joao Silva)

جوائو سیلوا عکاس جنگ آفریقای جنوبی متولد پرتغال است. وی آخرین عضو فعال باشگاه بنگ بنگ بود که گروهی از عکاسان بودند که آفریقای جنوبی را پوشش می دادند. او تصاویری از زمان آزادی نلسون ماندلا تا اولین انتخابات در سال ۱۹۹۴ گرفته است. او در کنار کوین کارتر کار می کرد که تصاویر او باعث جنجال بینندگان شد.

سیلوا در آفریقا، بالکان، آسیای میانه، روسیه و خاورمیانه کار کرده است. در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۰، سیلوا هنگامی که در حال گشت زنی با سربازان آمریکایی در قندهار افغانستان بود، بر روی مین پا گذاشت و پای چپ خود را تا زیر زانو و پای راست خود را از بالای آن از دست داد. پس از بهبودی و دریافت دو پروتز، اولین مأموریت سیلوا از مرکز پزشکی ارتش والتر رید برای نیویورک تایمز در کاخ سفید بود. از سال ۲۰۱۷، سیلوا به عنوان عکاس ستاد نیویورک تایمز در آفریقا کار می کند.

دونالد مک کالین (donald mccullin)

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

دونالد مک کالین عکاس خبری بریتانیایی است. وی به ویژه برای عکاسی از جنگ و تصاویر درگیری های شهری شناخته شده است. دونالد در حالی که خدمات ملی خود را در نیروی هوایی سلطنتی (RAF) به پایان رساند، کار خود را به عنوان دستیار عکاسی آغاز کرد.

نقطه عطف در زندگی حرفه ای وی عکاسی و انتشار تصاویر یک باند محلی لندنی بود. این مجموعه The Guvnors نام دارد. این نقش او را به عنوان عکاس تقویت کرد. او به عکاسی ادامه داد و از جنگ ویتنام و درگیری های ایرلند شمالی عکاسی کرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین عکاسان پرتره جهان

معرفی بهترین عکاسان جنگی جهان

نیک اوت (Nick Ut)

بهترین عکاسان جنگی جهان - نیک اوت (Nick Ut)
بهترین عکاسان جنگی جهان – نیک اوت (Nick Ut)

نیک اوت یک عکاس ویتنامی- آمریکایی است. او در خارج از لس آنجلس برای Associated Press کار می کرد. برای عکس ترور جنگ برنده عکس سال مطبوعات جهانی در سال ۱۹۷۳ شد. یکی از تصاویر او نمادی برای درگیری های ویتنام است، جایی که ما یک دختر ۹ ساله برهنه را می بینیم که به سمت دوربین می دود.

این تصویر مورد بحث های زیادی بود. هنگامی که دختر برهنه نشان داده شد، مورد انتقاد قرار گرفت. نیک اوت به دختر کمک کرد و او را به بیمارستان منتقل کرد. این نشان می دهد که عکاسان جنگ در واقع چقدر  دلسوزانه در صحنه ظاهر می شوند و کمک می کنند.

آرشیوی از عکس هایش را ببینیم.

جنگ اتفاق بسیار ناراحت کننده ای است، یک دل گنده می خواهد تا بتوانید این صحنه ها را ثبت کنید! به امید روزی که مردم دنیا در صلح و آرامش کنار هم زندگی کنند. امیدواریم از این مطلب که به معرفی عکاسان جنگی جهان اختصاص داشت، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x