مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
غار علیصدر

غار علیصدر همدان

اولین و مهم ترین جاذبه گردشگری استان همدان غار علیصدر است. این غار شگفت انگیز تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی غار علیصدر همدان اختصاص یافته است.

غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

اولین و مهم ترین جاذبه گردشگری استان همدان غار علیصدر است. این غار شگفت انگیز تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. غار علیصدر در ۶۵ کیلومتری شمال غربی همدان و در یکی از مرتفع ترین مناطق استان در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده است. ارتفاع دهانه غار از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است.

بیشتر بخوانید: معرفی غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری

ارتفاع غار علیصدر از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. در محوطه غار دالان های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است.

غار علیصدر

زمین شناسان قدمت سنگ های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می دهند. مردم روستای علیصدر و روستاهای اطراف، از زمان های بسیار دور به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره برداری می کردند، تا اینکه در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوه نوردی همدان، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند.

در سال ۱۳۵۲ کوه نوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد.

از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوذه گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می دهد.

غار علیصدر

غار علیصدر همدان

بر اساس تحقیقات و مستندات موجود بخش‌های ورودی غار علیصدر در دوره صفویان مورد استفاده اهالی آن منطقه قرار می‌گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: جنگل ارسباران از جاذبه های طبیعی تبریز

دمای داخل غار علیصدر حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت است و عمق غار علیصدر بین نیم تا ۱۵.۵ متر اندازه گیری شده است. سختی آب غار بالا بوده و از نوع آهکی است، بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی شود.

علیصدر غاری زنده است و هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی شود و به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی گردد، همچنین به علت عدم وجود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نمی شود.

غار علیصدر

غار علیصدر همدان

نکته جالب این که غار از نوع غارهای تحکیم یافته است که در طول پنج میلیون سال گذشته هیچ گونه ریزشی در آن صورت نگرفته چرا که استالاگتیت و استالاگمیت های موجود در غار با عمری به همین میزان دیده می شود. ضمناً تاکنون ۱۱۴۴۰متر از مجموع دهلیزهای این غار در مراحل مختلف شناسایی و حدود ۲/۲ کیلومتر آن مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: موزه مردان نمکی استان زنجان (موزه باستان شناسی)

در حال حاضر مجتمع سیاحتی علیصدر با برخورداری از یک باب مهمانسرا، سوئیت های اقامتی مبله و مجهز، بازارچه، رستوران، نمازخانه، پارک بازی کودکان و… آماده ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از غار است.

غار علیصدر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x