مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بستنی

فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان و نکات مهم آن

فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان / والدین باید دقت کنند بستنی های مصرفی حاوی رنگ های مصنوعی و غیر مجاز نباشد، اغلب بستنی های میوه ای که تبلیغ می شود فاقد میوه و حاوی رنگ و طعم های مصنوعی هستند.

فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان

با توجه به این که بستنی منبع خوبی از شیر است، مصرف آن برای کودکان بالای یک سال و نیم توصیه می شود. البته باید در مورد میزان مصرف آن در کودکانی که دچار اضافه وزن هستند و یا در خانواده سابقه بیماری دیابت وجود دارد و همچنین کودکان دختر، احتیاط شود.

اگر کودکی استعداد چاقی داشته باشد، بهتر است از بستنی یخی که کالری کمتری دارد، استفاده کنید. همچنین بستنی های سنتی نیز به دلیل گلاب و زعفران استفاده شده در آن و مزاج گرمی که دارند می تواند گزینه مناسبی باشد. اما تحت هر شرایط میزان مصرف کم خصوصاً در سنین پایین از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان

والدین باید دقت کنند بستنی های مصرفی حاوی رنگ های مصنوعی و غیر مجاز نباشد، اغلب بستنی های میوه ای که تبلیغ می شود فاقد میوه و حاوی رنگ و طعم های مصنوعی هستند که باید از مصرف آن ها به خصوص برای کودکان خودداری شود چرا که این مواد کودک را مستعد ابتلا به بیش فعالی می کند.

بعضی از کودکان به انواع مغزها مثل پسته، بادام و بادام زمینی عدم تحمل نشان می دهند و برخی نیز نسبت به کاکائو حساسیت دارند که در این صورت والدین باید مصرف بستنی حاوی این مواد را قطع کنند.

بهتر است از بستنی های استاندارد و پاستوریزه استفاده شود زیرا ممکن است شیر بستنی های محلی و دست ساز به هنگام تهیه به مقدار کافی جوشانده نشده باشد و این امر موجب می شود تا با مصرف این نوع بستنی ها، احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل تب مالت وجود داشته باشد.

استفاده از بستنی خامه دار نیز توصیه نمی شود زیرا خامه حاوی چربی اشباع و مضر است.

 

فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان
فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان

 

فواید و مضرات خوردن بستنی برای کودکان

تامین لبنیات مورد نیاز با بستنی

یک بستنی لیوانی کوچک معادل یک واحد از خانواده لبنیات محسوب می شود و هر فردی باید روزانه ٣ الی ۴ واحد استفاده کند که یک عدد بستنی روزانه می تواند گزینه مناسبی برای تامین بخشی از لبنیات مورد نیاز افراد به خصوص کودکان باشد.

مصرف به اندازه و انتخاب صحیح بستنی می تواند منبع بسیار خوبی جهت تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز دلبندتان باشد به ویژه زمانی که کودک تمایلی به مصرف شیر ندارد. البته نباید از بستنی جهت تامین کل نیاز کلسیم و به عنوان جایگزین لبنیات استفاده کرد و مصرف سایر لبنیات همچون ماست نیز مفید خواهد بود.

بهتر است بستنی به عنوان دسر و بعد از غذا به کودک داده شود تا با ایجاد سیری کاذب مانع از تغذیه صحیح کودک نشود.

توجه داشته باشید که بستنی باید به مقدار کم و به عنوان دسر در نظر گرفته شود. اگر بستنی به صورت متناوب و به مقدار زیاد توسط کودکان مصرف شود به دلیل مواد تشکیل دهنده و مزاج سردی که دارد باعث بی اشتهایی و سایر عوارض برای کودک می شود.

 

نکته مهم در مصرف بستنی برای کودکان

کودک به هیچ عنوان نباید آن را گاز بزند. گاز زدن باعث ترک خوردن دندان های کودک می شود. ضمن آن که قبل از خوردن نباید مایعات گرم از جمله چای یا شیر داغ مصرف شده باشد. همچنین مصرف بستنی و سایر لبنیات به دلیل خاصیت سردی که دارند خصوصاً برای کودکان دختر و فصول سرد سال بایستی توسط والدین مدیریت شود.

 

 

با تشکر از دکتر شادی مدرس

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x