مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه افراد موفق

فیروز نادری، نابغه ایرانی

فیروز نادری در پنجم فروردین سال ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را شیراز به پایان رساند و برای تحصیل در مقطع دبیرستان به تهران آمد.

پس از دوره‌ی متوسطه، نادری برای تحصیل در دانشگاه به آمریکا رفت. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۲ در رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه ایالتی آیووا دریافت کرد.

پس از دریافت مدرک کارشناسی، فیروز نادری دو سال در سانتا باربارا به‌عنوان مهندس مشغول به کار بود. نادری تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند و مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۷۶ از این دانشگاه دریافت کرد.

نادری پس از اتمام تحصیلات به مدت دو سال و برای گذراندن خدمت سربازی به ایران بازگشت. او ضمن گذراندن دوران سربازی، در مرکز سنجش از دور ایران نیز مشغول به کار بود. نادری در سال ۱۳۵۷ ایران را برای همیشه به مقصد آمریکا ترک کرد.

دکتر نادری نزدیک به ۳۷ سال در ناسا فعالیت کرد و وظایف مختلفی را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۷۹ به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) پیوست و در این سال‌ها در زمینه‌های مختلفی مثل مهندسی سامانه‌ها، توسعه‌ی فناوری، مدیریت برنامه و پروژه‌ی سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اخترفیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای کار کرد.

201310 naderifeatured

نادری بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ مدیر برنامه های «اوریجینز» بود که هدف از آن جستجوی سیاره شبیه به زمین در سامانه های سیاره ای بوده است.

وی بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به سمت ریاست برنامه «اکتشاف مریخ» منصوب شد و در این مدت پرتاب موفقیت آمیز مدارگرد «ادیسه مریخ»، پرتاب کاوشگرهای مریخ نورد «روح» و «فرصت» و توسعه مدارگرد «شناسایی مریخ» را در کارنامه خود ثبت کرد. این موفقیت ها در شرایطی به دست آمد که پیش از ریاست دکتر نادری چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود.

او پس از اثبات توانایی های خود در برنامه «اکتشاف مریخ»، در سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانش جت، وظیفه طراحی برنامه ها و راهبردهای استراتژیک را بر عهده داشت که تا ۲۰۱۱ نیز در این سمت باقی ماند.

در  سال ۲۰۱۱ وی به بالاترین پست دوران کاری خود دست یافته و به عنوان مدیرکل اکتشافات منظومه ی خورشیدی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا منصوب شد و تا سال ۲۰۱۶ که از سمت خود استعفا داد در همین پست مشغول به کار بود.

Dr Naderi 29

 

او در نامه استعفایش خطاب به کارمندان ناسا نوشته بود: وقتی ۳۶ سال پیش به ناسا آمدم، فکر می‌کردم تا زمانی که به این کار علاقه داشته باشم در سازمان باقی می‌مانم و به محض از بین رفتن علاقمندی آن را ترک می‌کنم. ولی اکنون ۳۶ سال گذشته و نه تنها علاقه‌ ام از بین نرفته، بلکه بیشتر هم شده است.

دکتر نادری درباره سرگرمی های خود می گوید:

من از بودن در کنار خانواده و بستگانم در کالیفرنیا بسیار لذت می برم. علاوه بر این به تماشای مسابقات ورزشی دانشگاه کالیفرینای جنوبی نیز علاقه دارم. گاهی اوقات مسابقات باشگاه بسکتبال «لس آنجلس لیکرز» را نیز تماشا می کنم.

فیروز نادری دانشمند ایرانی سازمان فضایی آمریکا(ناسا) نسبت به نام گذاری یک دبیرستان در روستای “کفچرین” ارومیه واکنش نشان داد.

در روستای “کفچرین” شهر ارومیه یک دبیرستان دوره اول به نام “دکتر فیروز نادری” تاسیس شد. این مدرسه اولین دبیرستان دوره اول در این روستا محسوب می‌شود.

این دانشمند ایرانی ناسا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روستای کفچرین در نزدیکی ارومیه در استان آذربایجان غربی در ایران، پیش از این هیچ کلاسی برای پایه‌های بالاتر از ششم تاسیس نشده بود.

دکتر محسن منصوری خیر مدرسه‌ساز ایرانی در این روستا یک دبیرستان ساخته است و با نهایت تواضع نام من را برای این دبیرستان انتخاب کرده است.

57589197

مسئول سابق آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) ناسا، نام گذاری یک دبیرستان در یک روستا را حتی از نام گذاری دانشگاه تهران به نام خودش بسیار ارزشمندتر و غرورانگیزتر می‌داند.

نادری در این رابطه می‌گوید: به نظر می‌رسد که در ایران به اندازه کافی دانشگاه وجود دارد اما در بسیاری از مناطق دانش‌آموزان به ابتدایی‌ترین لوازم و مدارس برای تحصیل دسترسی ندارند و این نشان‌دهنده یک نقص در سیستم آموزش کشور است و من بسیار خوشحال هستم که نامم را برای یک دبیرستان در یک روستا برگزیده‌اند و اگر این اتفاق حتی در رابطه با دانشگاه تهران برای من می‌افتاد تا این حد برایم غرورانگیز نبود.

پروفسور نادری در یکی از مصاحبه‌های اخیر در پاسخ به اینکه پس از ۵۰ سال زندگی در آمریکا، خود را بیشتر آمریکایی می‌داند یا ایرانی، گفت:

ایرانی بودن بخشی از تاریخ من و آمریکایی بودن بخشی از هویت من است. این دو خصوصیت مانند زرده و سفیده‌ی تخم مرغی که مخلوط شده باشند، قابل جدا شدن نیستند. آمریکا کشور من و ایران سرزمین مادر‌ی‌ام است. من از این که ریشه‌هایم در سرزمینی با فرهنگ و تاریخ غنی شکل گرفته خوشحالم و همچنین از اینکه در میان ملتی جوان در آمریکا زندگی می‌کنم، به خودم می‌بالم. ملتی که من روی شانه‌های آن ایستاده و توانسته‌ام به ستاره‌ها دست پیدا کنم.

1200px FirouzNaderi2

 

سیارک نادری:

در سال ۲۰۱۶ ناسا به پاس خدمات ارزنده دکتر نادری  نام سیارک(۵۵۱۵) EL1 1989‎ که در منظومه شمسی قرار دارد، را به سیارک نادری تغییر داد.

اسکار ۲۰۱۷:

پس از تصویب ممنوعیت ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا «اصغر فرهادی»کارگردان ایرانی نامزد جایزه اسکار در اعتراض به این ممنوعیت از سفر به آمریکا خودداری کرده و دکتر نادری و «انوشه انصاری» را به عنوان نمایندگان خود در این رویداد معرفی کرد.

former nasa scientist firouz naderi l and engineerastronaut anousheh ansari pose with the best fo

در پایان این مراسم که با معرفی فیلم «فروشنده» فرهادی به عنوان برنده پایان یافت، سخنان اصغر فرهادی توسط انوشه انصاری خوانده شد.

جوایز و افتخارات:

جایزهٔ درجه دو ویلیام راندولف لاولیس از جامعهٔ فضانوردی آمریکا (AAS) در سال ۲۰۱۰

دریافت مدال افتخار جزیره ی الیس در سال ۲۰۰۵

برندهٔ جایزهٔ لیبرال در سال ۲۰۰۴

مدال رهبری برجستهٔ ناسا

برنده بالاترین جایزه ناسا با عنوان مدال خدمت متمایز

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x