مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
قیمت اسمی چیست

قیمت اسمی چیست و در مورد آن چه می دانید؟

اگر در بازار سرمایه فعالیت می کنید شاید برای شما سوال باشد که قیمت اسمی در بورس چیست و قیمت اسمی هر سهم چقدر است؟ قیمت اسمی هر سهم مبلغی است که در اساسنامه آن شرکت برای هر سهم تعیین شده است و قیمت آن روی ورقه سهم نوشته شده است.

قیمت اسمی چیست؟

اگر در بازار سرمایه فعالیت می کنید شاید برای شما سوال باشد که قیمت اسمی در بورس چیست و قیمت اسمی هر سهم چقدر است؟ قیمت اسمی هر سهم مبلغی است که در اساسنامه آن شرکت برای هر سهم تعیین شده و قیمت آن روی ورقه سهم نوشته شده است.

در کشور ما قیمت اسمی هر سهم ۱۰۰ تومان است.

قیمت اسمی چیست؟

قیمت اسمی یا ارزش اسمی سهام که معادل انگلیسی آن Par Value است، مبلغی است که در اساسنامه شرکت برای هر سهم تعیین شده و این قیمت بر روی ورقه سهم ذکر می شود.

قیمت اسمی در هنگام تأسیس و انتشار سهام، برای هر ورقه سهم عادی، تعیین شده و در اساسنامه درج می‌شود.

پذیره نویسی سهام شرکت ها در بازار سرمایه طبق این قیمت انجام می شود.

میزان سرمایه یک شرکت در بازار سهام تهران از ضرب تعداد سهام آن در عدد ۱۰۰ تومان به دست می آید و برای محاسبه تعداد سهام یک شرکت، سرمایه آن را تقسیم‌ بر عدد ۱۰۰ تومان می‌کنند.

عرضه اولیه سهام یک شرکت براساس قیمت اسمی انجام می‌شود و ارزش اسمی هر سهم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ایران، یک هزار ریال معادل ۱۰۰تومان است که قیمت اولیه یک سهم در بازار است.

قیمت اسمی چیست - قیمت اسمی سهم
قیمت اسمی چیست – قیمت اسمی سهم

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه چیست؟ / همه چیز درباره عرضه اولیه

قیمت اسمی در بورس چیست؟

ارزش اسمـی برای ابزارهای مالی با درآمد ثابت

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا ارزش اسمی اوراق مشارکت یا قرضه یا بطور کلی ابزارهای مالی با درآمد ثابت برابر با ارزش اسمی سهام است؟ در لاتین برای اشاره به ارزش اسمی اوراق قرضه و ارزش اسمی سهام، واژگانی متفاوت وجود دارد.

در لاتین برای اشاره به ارزش اسمی اوراق قرضه از Par Value و برای اشاره به ارزش اسمی سهام از Face Value استفاده می‌کنند.

در کشورهای خارجی ارزش اسمی اوراق قرضه معمولاً ۱۰۰ یا یک هزار دلار است ولی معمولاً سهام ارزش اسمی ندارد و اگر هم داشته باشد یک مقدار بسیار کم بطور مثال یک سنت برای هر سهم خواهد بود.

قیمت اسمی چیست - قیمت اسمی سهم
قیمت اسمی چیست – قیمت اسمی سهم

منظور از قیمت اسمی در بورس چیست؟

امکان دارد قیمت روز اوراق مشارکت یا اوراق قرضه در بازار کمتر یا بیشتر از ارزش اسمی آن باشد و از نرخ عمومی بهره بازار و اعتبار اوراق قرضه تاثیر می گیرد اما از نظر حقوق سهامداران، فاصله ارزش اسمی با قیمت سهام بازار کم است و در ایران ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰ تومان است و معمولاً فاصله زیادی با ارزش بازار سهام دارد.

از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود اوراق مشارکت بیشتر یا کمتر از ارزش اسمـی معامله شود می توان به میزان نرخ بهره سپرده های بانکی در مقایسه با نرخ بهره اوراق مشارکت اشاره کرد.

بطور مثال در صورتی که نرخ بهره بانکی ۲۰% و نرخ بهره اوراق مشارکت ۱۸% باشد اوراق مشارکت زیر ارزش اسمی معامله خواهد شد به دلیل اینکه با توجه به بیشتر بودن نرخ بهره بانک تقاضا برای اوراق مارکت کاهش می یابد و سرمایه گذاران بین خرید اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در سپرده های بانکی، سپرده های بانکی را انتخاب می کنند و تقریبا با ریسک مساوی سود بیشتری کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اوراق مشارکت و تمام آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

اگر اوراق قرضه بیشتر از ارزش اسمی معامله شود می گویند این اوراق با صرف معامله شده و در صورتی که این اوراق زیر ارزش اسمی خرید و فروش شود با تخفیف معامله شده است.

زمانی که نرخ بهره کم باشد یا با قیمت کمتر معامله ‌شوند، مقدار زیادی از اوراق قرضه بالای ارزش اسمی معامله خواهند شد.

ارتباط بین قیمت اسمی سهم و قیمت آن در بازار

در واقع ارتباطی بین قیمت یا ارزش اسمی سهم و قیمت آن در بازار وجود ندارد و در بازار بورس ایران، ارزش اسمی همه سهم ها برابر با ۱۰۰تومان است. قیمت اسمی تعیین کننده ارزش یک سهم نیست بلکه مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت بازاری یک سهم میزان عرضه و تقاضا در آن است.

منظور از قیمت اسمی در بورس چیست؟

شرکت هایی که برای سهامداران جذابیت بیشتری برای خرید داشته باشند تقاضا برای آن سهم افزایش می یابد و در نتیجه باعث افزایش قیمت سهم می شود این افزایش قیمت چندین برابر قیمت اسمی باشد.

البته شرکت هایی هم هسنند که به دلیل عملکرد ضعیف خود در بازار، سهامدارانشان اقدام به عرضه زیاد آن سهم می کنند در نتیجه با افزایش میزان عرضه قیمت سهم کاهش می یابد و امکان دارد قیمت بازاری سهم به زیر ارزش اسمی هم برسد.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x