مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
متن آیت الکرسی کامل

متن آیت الکرسی کامل / همراه با معنی و صوت

در این مطلب متن آیت الکرسی کامل را به همراه معنی و فایل صوتی آن برای شما آوردیم، امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را ببرید.

متن آیت الکرسی کامل

متن آیت الکرسی کامل

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ

مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ

وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢۵۵﴾

لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَهِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢۵۶﴾

اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢۵٧﴾

متن آیت الکرسی کامل
متن آیت الکرسی کامل

معنی متن آیت الکرسی

خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپا دارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست.

کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند.

کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست و اوست والاى بزرگ. (۲۵۵)

در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه به خوبى آشکار شده است. پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، به یقین، به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است و خداوند شنواى داناست. (۲۵۶)

خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکی ها به سوى روشنایى به در مى‌برد. ولى‌ کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند، که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی ها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند. (۲۵۷)

متن آیت الکرسی

در روایات مختلفی از امامان شیعه (ع) کرسی در این آیه به معنای علم خداوند تفسیر شده است که معنای آیه چنین می‌شود: «خداوند، پیشاروی آنان و پشت سرشان را می‌داند و به چیزی از «علم» او آگاه نگردند، جز آنچه خود بخواهد. کرسی (= علم) او آسمان‌ها و زمین را فرا گرفته است.» (عسگری، عقاید اسلام در قرآن کریم، ۱۳۸۶ش، ص۴۷۳-۴۷۵.)

طبق حدیثی از امام صادق (ع)، «کرسی» علم اختصاصی خداوند است که هیچ یک از پیامبران، فرستادگان و [سایر] حجت‌هایش را بر آن آگاه نکرده است. (صدوق، معانی الاخبار، ۱۳۷۷ش، ج۱، ص۶۷.)

متن آیت الکرسی

۱۶ مرتبه نام خدا و صفات او در این آیه مطرح شده است؛ به همین سبب آیت الکرسی را شعار و پیام توحید خوانده‌اند. (کوشا، «آیه الکرسی»، ص۱۲۰.)

متن آیت الکرسی کامل

فضیلت آیت الکرسی

در فضیلت آیت الکرسی از پیامبر (ص) آمده است که آیت الکرسی سید آیه‌ها و برترین آنها است و همه خیرهای دنیا و آخرت را در بر دارد. (قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ۱۳۶۴ش، ج۳، ص۲۶۸؛ عیاشی، التفسیر، ۱۳۸۰ق، ج۱، ص۱۳۷؛ سیوطی، جامع‌ الصغیر، ۱۳۷۳ق، ج۱، ص۴۷.)

در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که هر کس این آیه را یک بار تلاوت کند،‌ خداوند هزار مورد از بلایای دنیا را که راحت‌ترین آن فقر است و هزار مورد از سختی‌های آخرت را که آسان‌ترین آن عذاب قبر است، برطرف می‌کند. (عیاشی، التفسیر، ۱۳۸۰ق، ج۱، ص۱۳۶و۱۳۷.)

آیت الکرسی صوتی

دانلود

متن آیت الکرسی کامل

متن آیت الکرسی کامل

ثواب و فضیلت خواندن آیت الکرسی

امام رضا (ع) درباره فضیلت خواندن آیت الکرسی فرمودند: که پیامبر (ص) فرموده اند: که هرکسی آیت الکرسی را صد بار بخواند، مثل کسی است که خداوند را در تمام عمر خود عبادت و بندگی کرده است. (نورالثقلین ج۱ ص ۲۵۶)

پیامبر (ص) درباره فضیلت خواندن آیت الکرسی فرمودند: هر کس یک بار آیت الکرسی بخواند خداوند فرشته ای فرستد تا او را حفظ کند تا اینکه ۵ بار بخواند پس خداوند می فرماید او را واگذارید من خودم او را حفظ می کنم و خداوند او را از تمام موارد ضرر و خطر حفظ خواهد کرد. (معراج المومن ص ۱۹)

حضرت رسول (ص) درباره خواندن آیت الکرسی فرمودند: عظیم ترین آیه ای که در قرآن واقع شده است آیت الکرسی است. هر کس آن را تلاوت نماید، حق تعالی دو فرشته مامور کند تا اعمال نیک او را در نامه عملش بنویسند و کارهای بد او را محو نمایند تا روز دیگر که آیت الکرسی را بخواند. (خلاصه منهج الصادقین ج۱ ص ۱۵۵)

متن آیت الکرسی کامل

امام صادق (ع): «وقتی در مکان ترسناکی قرار گرفتی؛ این آیه را بخوان: “وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنی‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی‏ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً” و زمانی که چیز ترسناکی به چشمت خورد آیت الکرسى را بخوان» (برقی، احمد بن محمد، المحاسن، محقق، محدّث، جلال الدین، ج ۲، ص ۳۶، قم، دارالکتب الإسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۷۱ق.)

امام علی (ع) از پیامبر (ص) نقل می کند: «هر کس پس از هر نماز واجب آیت الکرسى بخواند، این تنها مرگ است که فاصله او و بهشت خواهد بود (به مجرد مردن، وارد بهشت خواهد شد) و تنها مردم راستگو و عابد بر این کار مواظبت خواهند کرد»

(طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص ۲۸۸، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ق؛  أبوبکر بیهقی، أحمد بن حسین، شعب الإیمان،  محقق، عبد العلی عبد الحمید حامد، اشراف، مختار أحمد الندوی، ج ۴، ص ۵۷، ریاض، هند، مکتبه الرشد، الدار السلفیه، چاپ اول، ۱۴۲۳ق.)

امام علی (ع) فرمودند: بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد، مگر آن­که آیت الکرسی را بخواند و اگر می­ دانستید که آیت الکرسی چیست، هرگز آن را رها نمی­ کردید؛ سپس فرمود: من هر شب آن را می­ خواندم و هرگز آن را ترک نکردم؛ سپس فرمودند: هر شب در سه وقت آیت الکرسی را می ­خوانم. (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۸۶ ، ص ۱۲۵.)

حضرت علی (ع) فرمودند: اگر از آثار معنوی این آیه­ شریفه آگاه بودید، در هیچ حال آن را ترک نمی ­کردید. (شیخ طوسی، امالی، ص ۵۰۹)

 

در این مطلب متن آیت الکرسی کامل به همراه معنی و فایل صوتی آن را برای شما همراهان عزیز آوردیم، امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم نفرمایید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x