مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تراریخته

محصولات تراریخته را بهتر بشناسیم و با مزایای آن آشنا شویم

بسیاری از گیاهان تراریخته اصلا قادر به رشد در مزرعه نبوده و تجاری نشده اند. تا به امروز با وجود تحقیقات گسترده مقاله ای مبنی بر بیماری زا بودن این محصولات منتشر نشده است.

محصولات تراریخته

در کشور ما شایعات پیرامون محصولات تراریخته بسیار زیاد است. بعضی افراد بر این باورند که این محصولات باعث انواع سرطان ها می شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا حقایقی را در رابطه با این محصولات بررسی کنیم.

محصولات تراریخته چیست؟

از سال ۱۹۹۴ که اولین محصولات تراریخته تولید شد، تصور بر این بود که این محصولات تنها باعث کاهش دور ریز زباله می شوند. اما با پیشرفت علم جنبه های بیشتری از مزایای آن مشخص شد.

محصول تراریخته، محصولی است که برای تولید آن یک قسمت از ژن را به یک وکتور یا ناقل منتقل می کنند و سپس وکتور نو ترکیب تولید می شود و آن وکتور را با روش های مختلف به گیاه مورد نظر منتقل می کنند. بیشترین محصولات تراریخته دنیا شامل ذرت، سویا و گندم می شود.

اخیرا شایعه شده است که درصد عمده ای از بذرهای ایران تراریخته است؛ ولی این موضوع دروغی بیش نیست زیرا بسیاری از گیاهان تراریخته اصلا قادر به رشد در مزرعه نبوده و تجاری نشده اند. تا به امروز با وجود تحقیقات گسترده مقاله ای مبنی بر بیماری زا بودن این محصولات منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: مصرف مواد غذایی سالم برای اصلاح سبک زندگی و کاهش وزن

تراریخته 2

مزایای محصولات تراریخته

  • تولید محصولاتی قوی تر و مقاوم در برابر بیماری ها
  • محافظت محیط در برابر سموم، زیرا این محصولات به آفت کش کمتری نیاز دارند که این امر باعث حفظ بهتر محیط است.
  • ماندگاری بیشتر محصولات

محصولات این چنینی برای اهداف به خصوصی تولید می شوند. برای مثال تولید پنبه با تارهای بلندتر و کیفیت بیشتر و یا گیاهان مقاوم به حشره ها و آفات و یا گندم های مقاوم به کم آبی.

از طرفی بعضی از افراد بر این باورند که با مصرف این نوع محصولات، ژن های موجود در این گیاهان به انسان منتقل می شود که این فرضیه با توجه به متفاوت بودن ساختار دی ان ای گیاهان و انسان ها رد شده است.

در کل هنوز هیچ گونه تحقیقاتی مبنی بر مضر بودن این محصولات وجود ندارد و نگرانی جامعه بیشتر باید برای مصرف بیش از حد سموم و آفت کش ها توسط برخی از کشاورزان باشد.

بیشتر بخوانید:ضرورت توجه به تغذیه سالمندان

 

تغذیه سالمندان
تغذیه سالمندان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x