مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نقد و بررسی مستند فریاد بلوط

نقد و بررسی مستند «فریاد بلوط»

ساقی سلیمانی منتقد سینما، تئاتر و ادبیات در نوشته ای به مستند «فریاد بلوط» پرداخته است.

ساقی سلیمانی منتقد سینما، تئاتر و ادبیات در نوشته ای به مستند «فریاد بلوط» پرداخته است. این منتقد سینما در این نوشته‌ی خود که در اختیار مجله اینترنتی تحلیلک قرار داده، آورده است:

 

«فیلم مستند فریاد بلوط به کارگردانی محسن سخا در جشنواره سینماحقیقت به نمایش در آمد.

این مستند که رویکرد محیط زیستی دارد، در آغاز با نمای بازی از منطقه‌ی مورد مناقشه سفر تصویری کوتاه و داستان خود را آغاز می کند. جایگاه و شخصیت دوربین در آثاری که از محسن سخا دیده ایم، داستان گو و شاهد و راوی ماجراست. وی با تدوین مشخص تصاویر بر همین اساس پیش می رود که راویان داستان بدون دخالت وی و بدون دخالت نریشن بر متن، شرح ماجرا دهند.

بر اساس مطالب مورد مناقشه تصاویری تهیه می کند و مخاطب را در جایگاه وجدان قاضی قرار می دهد.

شروع فریادهای بلوط با آمدن یک خانواده و ابزار آلات کشاورزی شان به درون منطقه‌ی مورد مناقشه است، منطقه ای در گیلان غرب که در آن هر سال آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی بسیاری اتفاق می افتد و این خانواده محیط بان تمام زندگی خود را وقف حفاظت از پوشش گیاهی این منطقه کرده اند.

فیلم ریتم درست و نرمی را دنبال می کند و در بخشی از مناقشات مسئولین منطقه با آنها هم داستان می شوند و چالش فیلم را اعلام می کنند. کارگردان از زیاده گویی پرهیز می کند اما مطالب ارائه شده‌ی وی به اندازه و کافی هستند که مخاطب را گیج و گنگ نکند. در روند فیلم آنچه باید را دریافت می کنیم و در عین حال نوع تدوین به گونه ایست که سرنوشت ماجرا برایمان اهمیت پیدا می کند و در ضمن نوع رویکرد سخا باز هم در راستای دیگر سوژه ها و مستندهای وی اینگونه است که شما آزاد هستید با کدام طرف مناقشه همراه شوید و این خود پرهیز مستندساز از برخورد شعاری و تعهد وی بر ماهیت منطقی مستند است.

صدابرداری در چنین فیلم هایی که تصاویر محیطی یا بیرونی زیاد و یا تصاویر داخلی با تعداد افراد سخنگوی بسیار دارد، امری  مهم است که در این فیلم به ظاهر بدون نقص انجام شده و همینطور از نظر تکنیک های تصویری فیلم تصحیح رنگ و نور خوبی دارد و یکدست در آمده است. ارزش های مهم و مورد مناقشه‌ی فیلم با تکیه های تصویر بر زیبایی شناسی و اهمیت آن نشان داده شده و تاثیر فیلم را بر مخاطب خاص و عام به دنبال خواهد داشت.

رویکرد سخا در فیلم سازی به دور از هر گونه خودنمایی و متعهد به سوژه است که در این اثر هم بر همان روش و منش است.»

 

ساقی سلیمانی

منتقد سینما، تئاتر و ادبیات

 

 

 

بیشتر بخوانید

حکایت فرمان آرا

یک لوکیشن ساده / نقد و بررسی فیلم کوتاه «یک آرایش ساده»

قهرمان از هر جهت / نقد و بررسی مستند «قهرمان»

بیمه آری؟ بیمه نه؟ / نقد و بررسی مستند «زیر این چتر باران می بارد»

آنچه می دانیم و آنچه نمی دانیم /نقد و بررسی مستند «بر کرانه های کاسپین»

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x