مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مشمولین مالیات بر خانه های مسکونی خالی

چه کسانی مشمول مالیات بر خانه های خالی هستند؟

پس از سال ها گذشت از حذف فصل دوم، باب دوم قانون مالیات های مستقیم (مواد 10 و 11 این قانون) در خصوص مالیات مستغلات مسکونی خالی، بار دیگر و بر اساس اصلاحات صورت گرفته بر روی قانون مالیاتهای مستقیم در سال 1394 ماده واحده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، این نوع مالیات را با ایجاد تغییراتی دوباره به جریان انداخت.

مشمولین مالیات بر خانه های خالی

پس از سال ها گذشت از حذف فصل دوم، باب دوم قانون مالیات های مستقیم (مواد ۱۰ و ۱۱ این قانون) در خصوص مالیات مستغلات مسکونی خالی، بار دیگر و بر اساس اصلاحات صورت گرفته بر روی قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۳۹۴ ماده واحده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، این نوع مالیات را با ایجاد تغییراتی دوباره به جریان انداخت. اما این تغییرات مدت زمان زیادی ثابت نماند و مجلس شورای اسلامی در مصوبات سال ۱۳۹۹ که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، تغییراتی در این ماده قانونی ایجاد کرد که مدت زمان تعیین خالی بودن خانه های مسکونی به ۴ ماه (۱۲۰ روز) و مالیات های قابل پرداخت را برای مشمولین آن به حداقل ۶ برابر مالیات متلقه املاک اجاری (بر اساس ماده ۵۴ ق.م.م) تغییر داد.

بیشتر بخوانید: باب دوم قانون مالیاتهای مستقیم (مالیات بر دارایی) و نکات مربوطه

مشمولین مالیات بر خانه های خالی

  • موضوع خانه های خالی صرفاً مربوط به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.
  • خانه های خالی بر اساس استناد به سامانه ملی املاک و اسکان، شناسایی خواهند شد.
  • خانه مسکونی بایستی در مجموع بیش از ۴ ماه (بیشتر از ۱۲۰ روز) در یک سال مالیاتی (ابتدای فروردین یک سال شمسی لغایت پایان اسفند ماه همان سال) خالی بوده باشد تا مشمول پرداخت مالیات بر خانه های خالی گردد.
  • مالیات بر خانه مسکونی خالی به ازای هر ماه پس از زمان مذکور در بند ۳ (بیش از ۴ ماه) محاسبه خواهد شد.
  • در صورتی که خانه های مسکونی خالی نوساز باشد، ۱۲ ماه فرصت اولیه داشته و پس از آن فرصت ۴ ماه و سپس در صورتی ادامه خالی بودن مشمول مالیات خواهد شد. اگر این املاک از طرح ها و پروژه های انبوه سازی باشد این فرصت اولیه ۱۸ ماه خواهد بود.

 

مشمولین مالیات بر خانه های مسکونی خالی
مشمولین مالیات بر خانه های مسکونی خالی

مشمولین مالیات بر خانه های خالی

  • در صورتی که مالکان دارای بیش از ۵ خانه مسکونی خالی در طول یک سال مالیاتی (ابتدای فروردین لغایت پایان اسفند همان سال) باشند، مشمول مالیات دو برابر خواهند شد.
  • در صورت نقل و انتقال املاک خالی و تغییر مالکیت که بر اساس ثبت در دفاتر رسمی صورت پذیرد، مهلت ۴ ماهه برای مالکان جدید از زمان انتقال جاری خواهد بود.
  • مبنای تعیین مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر درآمد اجاره موضوع ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.
  • میزان مالیات در سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه برای املاک اجاری است. به عبارت دیگر، مالیات قابل پرداخت برای خانه های مسکونی خالی در سال اول شش برابر میزان مالیاتی بوده که بر اساس ماده ۵۴ ق.م.م محاسبه می گردد. این مالیات در سال دوم معادل دوازده برابر و در سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه خواهد بود.
  • بر اساس بند ۴ فوق، مالیاتهای شش برابر، دوازده برابر و هجده برابر با توجه به مدت زمان خالی بودن در سال های مذکور بوده و این اعداد مربوط به خانه های خالی در کل سال است.

 

 

امیدواریم مطلب مشمولین مالیات بر خانه های مسکونی خالی برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x