مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خواص عدسی

خواص عدسی این خوراکی خوشمزه و مفید و طرز تهیه صحیح آن

عدس طبع سرد و خشک دارد و سودا زاست، اما مصرف به اندازه آن همراه با مصلحاتش برای حفظ سلامت بدن لازم و ضروری است. عدسی کم عدس و آبکی صبحانه ای پاییزی و مفید برای فصل سرد و خشک پاییز به حساب می آید. البته در تمام سال می توانید این صبحانه مقوی را میل کنید. با ما همراه باشید تا با خواص عدسی و مصلحات آن آشنا شوید.

عدس طبع سرد و خشک دارد و سودا زاست، اما مصرف به اندازه آن همراه با مصلحاتش برای حفظ سلامت بدن لازم و ضروری است. عدسی کم عدس و آبکی صبحانه ای مفید به حساب می آید و در تمام سال می توانید این صبحانه مقوی را میل کنید. با ما همراه باشید تا با خواص عدسی و مصلحات آن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: فواید چای سبز و چای سفید یا پشمکی و بررسی مضرات آنها

خواص عدسی

این غذای عالی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی و بیماری های ویروسی موثر است. تقویت کننده قوای جنسی مردان، رفع کننده کم خونی، تنظیم کننده کلسترول و قند خون، مقوی معده، قلب و چشم است. بهبود دهنده خلق و خو، کاهنده استرس، شیر افزا، برطرف کننده خشکی چشم، تسکین دهنده التهاب پوستی مثل آلرژی و حساسیت، کاهنده حرارت بدن و…. نیز است.

مصلحات عدسی

چنانچه این خوراک با مقداری بلغور جو پخته شود، خشکی اش اصلاح شده و مصلح سردی این غذا نیز گلپر، روغن کنجد، زیره و دارچین است.

توصیه می شود افراد سرد مزاج و صاحبان معده های ضعیف در مصرف بیش از حد این خوراک مفید احتیاط کرده و آن را با مصلحاتش میل کنند.

بیشتر بخوانید: عدسی یک غذای مفید و خوشمزه

طرز تهیه صحیح عدسی در خانه

مواد لازم

  • عدس خیس خورده ۲ لیوان
  • آب ۲ لیتر
  • نمک، زرد چوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و گلپر به میزان دلخواه
  • روغن کنجد ۲ قاشق سوپ خوری
  • پیاز ۲ عدد

طرز تهیه

عدس را با آب، نمک، مقداری زردچوبه، فلفل و زنجبیل بپزید. پیاز تفت داده شده را با روغن کنجد و زردچوبه و کمی دارچین به مواد نیم پز اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم پخته و جا بیفتد. دقت کنید که نمی خواهیم عدسی خیلی غلیظ شود.

استفاده از مقداری پودر گلپر در هنگام مصرف می تواند بهبود دهنده خواص و مزاج این خوراک خوشمزه و مفید بوده و طعم و عطر بهتر و دلپذیرتری ایجاد کند.

 

برای سلامت خود و خانواده در این روزها از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید.

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x