مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی آستان مقدس امام زاده صالح تجریش

آستان مقدس امام زاده صالح در منطقه تجریش تهران قرار دارد. این بارگاه از زیارتگاه های مشهور و قدیمی شهر تهران بوده و با مساحت سه هزار متر در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی امام زاده صالح تهران اختصاص دارد.

13990508000102 Test PhotoN

امام زاده صالح تجریش

آستان مقدس امام زاده صالح در منطقه تجریش تهران قرار دارد. این بارگاه از زیارتگاه های مشهور و قدیمی شهر تهران بوده و با مساحت سه هزار متر در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است.

حضرت صالح ابن موسی الکاظم علیه السلام فرزند هفتمین پیشوای جهان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام و برادر امام هشتم شیعیان است‌.

WhatsApp Image 2020 05 30 at 20.41.051 580x380 c

بنای اولیه

بنای اصلی و اولیه بقعه به صورت چهارگوش و مربع شکل بزرگ و باشکوهی است که فضای درونی آن ۴۲۲ هزار و ۵۰ متر مربع وسعت داشته و دارای دیوارهای قطوری است که با توجه به وضع طاق نماها از نظر سبک و شیوه معماری مربوط به بناهای دوران ایلخانی بوده و به احتمال زیاد در سده هفتم و هشتم هجری و قدیم تر ساخته شده است.

unnamed 2 1

چنار قدیمی

در محوطه آرامگاه امام زاده صالح چنار قطوری که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده وجود داشت. این درخت یکی از معروف ترین چنارهای کهن سال ایران با قدمتی نزدیک به هشتصد سال بود که متاسفانه به خاطر ریزش قنات زیر آن در سال ۱۳۷۹ بریده شد.

چنار امام زاده صالح

تاریخچه بقعه

در داخل حرم امامزاده صالح صندوقی چوبین موجود است که احتمالا به اواخر دوران صفوی یا افشار تعلق دارد و ضریح ممتاز نقره‌ای آن که اضلاع شرقی و شمال شرقی و غربی آن دارای محفظه مشبک مزین به نقره و ضلع جنوبی آن مشبک چوبی است از وقفیات مرحوم آقا میرزا سعیدخان وزیر امور خارجه اواخر قاجار است.

در طرح توسعه اول آستان امام زاده صالح در حدود سال ۱۲۰۰ قمری، مسجد، حسینیه و حمام در صحن شمالی و در زمین‌هایی که توسط شجاع السلطنه، پسر ششم فتح‌علی‌شاه وقف امامزاده شد، ساخته شده‌است.

هلاکو میرزا نوه فتحعلی شاه قاجار دستور ساخت گنبد کنونی همراه با تزیینات و مقرنس کاری و نقاشی های ظریف و اصلاحات داخل حرم را داد. در سال ۱۳۲۳ شمسی این گنبد توسط حسن فداکار تعمیر و کاشی کاری آن نیز به صورت اولیه تجدید شد.

unnamed 1 2

صحن حیاط این بارگاه، گورستان عمومی بود که در بیست سال اخیر اثر قبرها را از بین برده اند و فقط تعداد محدودی از سنگ قبرها را باقی گذاشته اند.

از سال ۱۳۷۴ به منظور توسعه این مکان مذهبی خانه ها و واحدهای تجاری اطراف آن خریداری شده است و قرار است ۱۶ هزار متر مربع به فضای زیارتگاه اضافه شود.

unnamed 14

1200px امامزاده صالح 1

بنای امام زاده صالح از سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۰۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x