مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

مکان های گردشگری تهران

اگر چه تهران با وجود اینکه نسبت به برخی از شهرهای کشور مانند اصفهان، شیراز، یزد، مشهد و ... از تاریخ کهنی برخوردار نیست؛ اما با تاریخ بیگانه هم نیست و بنا‌های تاریخی‌ای که یادگار دوران پایتخت شدن آن در دوران قاجار است در بعضی از نقاط شهر به‌چشم می‌خورد.

جاهای گردشگری تهران

اگر چه تهران نه از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران محسوب می‌شود و نه آن‎‎چنان به‌خاطر آثار تاریخی یا معماری ویژه‌ای شهرت دارد، اما مانند هر پایتخت یا شهر مهم دیگری در هر گوشه از دنیا دیدن آن خالی از لطف نیست. پایتخت‎ها جدا از اینکه شهری تاریخی باشند یا نه، تنها به دلایل سیاسی یا تجاری دیدنی نیستند. برای دریافت و درک کامل زندگی در جریان در هر کشور و مواجهه با سویه‌ی مدرن شهری، مقصدی مناسب‌تر از پایتخت یک کشور وجود ندارد. البته اگرچه تهران با وجود اینکه نسبت به برخی از شهرهای کشور مانند اصفهان، شیراز، یزد، مشهد و … از تاریخ کهنی برخوردار نیست؛ اما با تاریخ بیگانه هم نیست و بنا‌های تاریخی‌ای که یادگار دوران پایتخت شدن آن در دوران قاجار است در بعضی از نقاط شهر به‌چشم می‌خورد. علاوه بر آثار تاریخی و امکانات فرهنگی و رفاهی‌ای که در تهران قرار دارند، از منظر همجواری با طبیعت هم این شهر دیدنی‌‌هایی برای عرضه دارد.

تهران چه دیدنی‌هایی دارد؟

بازار بزرگ

بازار بزرگ که درست در دل شهر تهران قرار دارد، مقصدی محبوب برای گردشگران است. این بازار شامل دالان‌هایی به طول ۱۰ کیلومتر با مغازه‌های سر پوشیده، دستفروش‌ها و در ساعات کاری سرشار از جمعیت و ازدحام است که در آن هر چیزی از فرش تا پارچه و پرده، از پوشاک تا خوراکی و طلا و جواهر تا چندی از بهترین رستوران‌های تهران، پیدا می‌شود. این بازار در یکی از قدیمی‌ترین نواحی تهران قرار گرفته و ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و تجارت است.

Tehran Grand Bazaar

بازار تجریش و امام‌زاده صالح

بازار تجریش برخلاف بازار بزرگ در شمال شهر قرار دارد. این بازار زیباتر و در عین حال خلوت‌تر از بازار بزرگ تهران است، اما قیمت‌ها در آن به‌نسبت بازار بزرگ گران‌تر است. در بازار تجریش طیف متنوعی از میوه‌ها و سبزیجات برای خرید وجود دارد که جلوه‌ی زیبایی به آن می‌دهد. همچنین چند فروشگاه توریستی در بازار تجریش است که صنایع دستی و سوغاتی برای گردشگران عرضه می‌کنند. در این بازار هم مانند همتایش در جنوب شهر چندی از بهترین کبابی‌ها و قهوه‌خانه‌های تهران قرار دارند.

9 10

مقبره امام‌زاده صالح هم در محله تجریش و در نزدیکی بازار تجریش قرار دارد. این آرامگاه متعلق به فرزند امام‌ موسی کاظم (ع) است و آینه‌کاری‌های زیر گنبد آن بسیار دیدنی است.

35678

موزه ملی ایران


موزه ملی ایران مملو از گنجینه‎‌ها و اشیای گوناگون و متنوعی از سراسر تاریخ ۳۰ هزار ساله زندگی در فلات ایران است. از ابزار به‎جای مانده از عصر سنگ تا آثار هنری ابتدایی که برای تزئینات پایتخت‎های مختلف این سرزمین در ادوار گوناگون مانند تخت‌جمشید استفاده می‌شده است تا سکه‎ها و سفالینه‎ها. موزه ملی ایران آثاری را نمایش می‌دهد که بیانگر قدمت و عمق تاریخ ایران باشند.

National Museum of Persia
این موزه قدیمی‌ترین موزه کشور و همچنین مهم‌ترین موزه در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران است. ساختمان موزه با الهام از طرح‌های دوران ساسانیان ساخته شده است و معماری زیبایی دارد.

برج میلاد

اگر برج آزادی یا شهیاد را نماد تهران پیش از انقلاب بدانیم، برج میلاد نماد تهران پس از انقلاب است. ششمین برج بلند دنیا که چشم‌اندازی بی‌نظیر و بی‌همتا از فراز تهران دارد. این برج ۱۲ طبقه دارد که عموم از ۸ طبقه آن می‎توانند بازدید کنند. از دیدنی‌های برج میلاد می‌توان به موزه‌های شهرداری، مشاهیر و به‎علاوه سکوی دید بسته در طبقه ششم، سکوی دید باز در طبقه هفتم، گنبد آسمان و مرکز کاربازیا برای کودکان، اشاره کرد.

علیرضابیرانوند


پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در یکی از شمالی‌ترین نقاط تهران بنا شده و در واقع پارک بزرگی است که بر روی تپه‎های رشته کوه‎های البرز قرار گرفته است. شاید هوای تازه کوهستان و محیط سرسبز برای رفتن به شمال‎شهر و بازدید از پارک جمشیدیه کفایت کند؛ اما منظره‎ای نفس‌گیر از فراز شهر تهران نکته‎ای است که رفتن به آن‌جا را الزامی می‎کند.

جمشیدیه

هرچه بالاتر برویم منظره زیباتری می‎بینیم و اما اگر به هر دلیلی اهل پیاده‌روی نباشیم هم نقاط زیادی برای پیک‎نیک و نوشیدن چای و استراحت در پارک جمشیدیه وجود دارد. پارک جمشیدیه در فصل زمستان اغلب بسیار دیدنی است چون از اولین جاهایی از شهر است که در آن برف می‎بارد و بر روی زمین می‎نشیند و سراسر پارک را سفیدپوش می‎کند.

کاخ گلستان

در حوالی بازار بزرگ و با فاصله تنها چند دقیقه می‌توانید به کاخ باشکوه گلستان برسید. این اقامتگاه سلطنتی در دوران قاجار، حدودا ۲۰۰ سال پیش احداث شده است. کاخ گلستان شامل ۱۷ بنا در مجموع است که شامل، تالار سلام، موزه، تالار آینه، ایوان تخت مرمر و… می‎شود. کاخ گلستان تنها بنایی است در تهران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

64ab971943c1337d7fac42f5f1e78587

پل طبیعت

پل طبیعت بعد از برج میلاد دومین بنای معروف شهر تهران است که بعد از انقلاب ساخته شده. این پل پارک‌های آب و آتش و طالقانی را به هم وصل می‎کند. پل طبیعت جزو زیباترین بناهای معماری معاصر است و علاوه بر برخورداری از چشم‎انداز زیبا از شهر و رستوران‎های فراوان و متنوع در مجموعه راه‎چوبی محل مناسبی است برای پیک‌نیک کردن و آرامش داشتن.

پل طبیعت 4

دیگر دیدنی‌‎های تهران

از دیگر دیدنی‎های تهران می‌توان به کاخ سعدآباد، موزه هنر‎های معاصر، کوه‎های درکه و دربند، تله‌کابین توچال، دریاچه چیتگر و … اشاره کرد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x