مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سمنان/ معرفی استان سمنان

معرفی استان سمنان / به همراه نقشه استان و شهرستان ها

استان سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر این استان، شهر شاهرود است. تحلیلکی های عزیز ما را در معرفی استان سمنان همراهی کنید…

معرفی سمنان و نقشه های این استان

این استان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شهر شاهرود است. تحلیلکی های عزیز با ما در معرفی این استان همراه باشید.

سمنان/ معرفی استان سمنان
نقشه استان سمنان

 

 

معرفی استان سمنان

  • جمعیت: جمعیت ۷۰۲٬۳۶۰ نفر (براساس سرشماری سال۱۳۹۵)
  • مساحت: ۹۷٬۴۹۱ کیلومترمربع

 

 

 

جغرافیای استان سمنان

این استان با هشت استان دیگر ایران همسایه است که تعدادی از آن‌ها از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران به‌ شمار می‌آیند. همسایگی این استان با استان‌های خراسان رضوی و تهران موجب شده راه ارتباطی این دو استان (جاده تهران-مشهد) از استان سمنان عبور کند. همچنین جاده‌های ارتباطی بین استان های شمالی (خراسان شمالی، گلستان و مازندران) و استان‌های مرکزی (یزد و اصفهان) از این استان عبور می‌کند.

سمنان2

فرسایش شدید رطوبتی در دامنه‌های زاگرس غربی باعث ایجاد نواحی خشک و نیمه خشک در فلات مرکزی ایران و این استان گردیده‌ است. در نواحی شمالی سمنان به دلیل همجواری با مازندران و گلستان و بهره‌مندی از رطوبت دریای خزر دارای محیط جنگلی با آب و هوای مرطوب است. اما وجود رشته کوه البرز مانع رسیدن رطوبت به شهرهای اصلی استان می‌گردد و با توجه به اینکه استان از استعداد کشاورزی فراوان برخوردار است و زردآلو و انگور شاهرود، پسته دامغان، گردو شهمیرزاد، انجیر و انار، خربزه گرمسار دارای شهرت ملی است اما به دلیل کمبود آب بخش وسیعی از سطح استان کشت نمی‌شود و تنها دو درصد از کل مساحت استان زیر کشت آبی و دیم است.

عمده‌ترین محصولات زراعی این استان را گندم، جو، سیب زمینی، پنبه (وش) بومی و ورامینی، یونجه، اسپرس، شبدر و چغندرقند و پسته تشکیل می‌دهند. از لحاظ دامداری این منطقه به علت دارا بودن مراتع از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

سمنان4

 

بیشتر بخوانید: معرفی دشت کالپوش در شهرستان میامی

مردم سمنان

تقریباً تمامی مردم این استان مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند. بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ ۵۸۶٬۲۹۷ نفر مسلمان، ۲۹ نفر زرتشتی، ۳۲۹ نفر مسیحی در استان زندگی می‌کنند. این استان کمترین تراکم نسبی جمعیت در ایران را دارد.

سمنان/ معرفی استان سمنان

اکثر اهالی استان سمنان به زبان فارسی سخن می‌گویند. زبان سمنانی که بومی‌ترین زبان است، جای خود را در مرکز استان تقریباً به فارسی داده، اما گونه‌های مختلف آن هنوز در بسیاری از شهرها و روستاها مانند مهدی‌شهر، سرخه یا لاسجرد رایج است.

گرنوت ویندفور گویش های افتری و سرخه ای-لاسگردی و گویش شهمیرزادی را با زبان مازندرانی مرتبط می داند.

نقشه استان سمنان
نقشه استان سمنان

نقشه و شهرستان های استان سمنان

  • سمنان
  • شاهرود
  • دامغان
  • گرمسار
  • مهدیشهر
  • سرخه
  • میامی
  • آرادان

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x