مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
قزوین/ معرفی استان قزوین

معرفی استان قزوین / به همراه نقشه استان و شهرستان ها

استان قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است و در بخش شمال غربی این کشور واقع شده‌ است. مرکز این استان شهر قزوین است. تحلیلکی های عزیز ما را در معرفی این استان همراهی کنید…

معرفی استان قزوین و نقشه آن

یکی از ۳۱ استان ایران است و در بخش شمال غربی این کشور واقع شده‌ است. مرکز آن شهر قزوین است. تحلیلکی های عزیز با ما در معرفی این استان همراه باشید.

قزوین3

 

قزوین4

 

معرفی استان قزوین

  • جمعیت

۱٫۸۷۳٬۷۶۱ نفر (براساس سرشماری سال ۱۳۹۵)

  • مساحت

۱۸٬۵۴۹ کیلومترمربع

  • معرفی اجمال:

این استان بر پایه واپسین تقسیمات کشوری دارای ۶ شهرستان، ۱۹ بخش، ۲۵ شهر، ۴۶ دهستان و ۱۵۴۷ روستا است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی آبشار گرمارود

جغرافیای استان قزوین

دشت قزوین از نظر پیشینه تاریخی، محصولات کشاورزی و گونه‌های جانوری، اهمیت اقتصادی و تاریخی بسیار مهمی در میان دشت‌های ایران دارد. به گونه‌ای که بسیاری از باستان شناسان ایرانی بر این باورند تمدن کشاورزی از دشت قزوین آغاز و سپس به شرق و قلب فلات ایران گسترش یافته‌ است. به همین علت این منطقه اولین دشت ایران است که دارای ردیف بودجه در کشور است.

قزوین/ معرفی استان قزوین

بارش میانگین سالانه استان از ۲۱۰ میلی‌متر در مناطق شرقی تا بیش از ۵۵۰ میلی‌متر در ارتفاعات شمال شرقی متغیر است. حداکثر بارش استان در دامنه‌های شمال شرقی الموت با بارش بیش از ۵۵۰ میلی‌متر است. همچنین ارتفاعات آوج (جنوب غرب استان) بیش از ۴۵۰ میلی‌متر بارندگی دارد.

این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است به‌طوری‌که ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در این استان قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد.

قزوین1

مردم استان

در سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی، شهرستان قزوین با جمعیتی بالغ بر ۵۶۶۷۷۳ نفر، پرجمعیت‌ترین و شهرستان آبیک با جمعیتی بالغ بر ۹۳۸۴۴ نفر، کم‌جمعیت‌ترین شهرستان بوده‌ اند. لهجه قزوینی یکی از لهجه‌های زبان فارسی بوده که توسط مردم شهر قزوین تکلم می‌شود. لهجه قزوینی از معدود لهجه‌هایی است که دستور زبان مختص خود را دارد. همچنین این لهجه شباهت زیادی به گویش‌های شمال شرقی ایران دارد. سکنهٔ الموت به گویش الموتی که گویشی از زبان تاتی است صحبت می‌کنند.

قزوین/ معرفی استان قزوین

 

قزوین/ معرفی استان قزوین

 

نقشه شهرستان های استان قزوین

  • قزوین
  • تاکستان
  • بوئین زهرا
  • آبیک
  • آوج

 

مجله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x