مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
امامزاده حسن کرج

امامزاده حسن کرج از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام

امامزاده حسن علیه السلام از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام (امام هفتم و پدر امام رضا علیه السلام) است. بقعه متبرکه این امامزاده در ضلع جنوب شرقی میدان شاه عباسی (نزدیک به کاروانسرای شاه عباسی) واقع شده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی امامزاده حسن کرج در استان البرز اختصاص دارد.

امامزاده حسن علیه السلام کرج

امامزاده حسن کرج

امامزاده حسن علیه السلام از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام (امام هفتم و پدر امام رضا علیه السلام) است. بقعه متبرکه این امامزاده در ضلع جنوب شرقی میدان شاه عباسی (نزدیک به کاروانسرای شاه عباسی) واقع شده است.

بنای قدیم این مکان زیارتی با گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای همراه است که روی این کاشی ها با خطوط کوفی به زیبایی تزیین شده است. مورخان قدمت این بنا را متعلق به دوره صفویه می دانند.

نام این امامزاده هم در برخی از سفرنامه‌های دوره صفوی که در مورد کاروانسرای شاه عباسی و کاخ سلیمانیه مطالبی نوشته اند ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کاروانسرای شاه عباسی کرج

البته در سال‌های اخیر بنای بقعه متبرکه امامزاده حسن کرج نوسازی شده و بنایی با گنبد و دو مناره نسبتا بلند به جای بنای قبلی احداث شده است. گنبد با کاشی معرق پوشش داده شده و گلدسته‌ها نیز با کاشی‌هایی با نقوشی از نام مبارک امام علی (علیه السلام) پوشیده شده است.

برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی شهر کرج در این امامزاده انجام می شود و همه روزه مردم زیادی برای زیارت ایشان به این مکان می روند.

امامزاده حسن کرج

 

آدرس بقعه متبرکه امامزاده حسن علیه السلام کرج

استان البرز ـ شهرستان کرج ـ شهر کرج، میدان شاه عباسی (میدان قدس)، بلوار امامزاده حسن (علیه السلام)

گردشگری البرز

 

زیارتنامه امامزاده حسن علیه السلام

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَهً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَهِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعهً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

* * *

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی. رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیان کار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد.

گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من تویی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند. آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را.

تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

 

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید معرفی غار یخ مراد در کرج را مطالعه کنید.

غار یخ مراد 1

امیدواریم از مطالعه معرفی امامزاده حسن کرج علیه السلام لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x