مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی شهر حریره کیش / شهری به قدمت ۸۰۰ سال

 شهر حریره کیش از جاذبه های دیدنی‌ و مهم این جزیره است. قدمت این شهر تاریخی به حدود 800 سال پیش برمی گردد. این شهر با معماری زیبا و خاص در بخش شمالی جزیره کیش قرار گرفته است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی شهر حریره کیش اختصاص دارد.

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش از جاذبه های دیدنی‌ و مهم این جزیره است. قدمت این شهر تاریخی به حدود ۸۰۰ سال پیش بر می گردد. این شهر با معماری زیبا و خاص در بخش شمالی جزیره کیش قرار گرفته است.

شهر حریره در کیش حدودا ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و نشان از شهری بزرگ و وجود تمدن شهری در ایران باستان دارد.

سیراف یکی از بنادر قدیمی و مهم کشور بوده و بازرگانان از کشورهای مختلف برای تجارت به این منطقه می آمدند. بعد از ویران شدن بندر سیراف در زمین لرزه ای شدید در سال ۳۵۶ هجری قمری و مدفون شدن این بندر، تجار به دنبال جایی برای سکنی بودند و بدین ‌‌ترتیب به جزیره کیش قدم گذاشتند و شهر زیبای حریره را بنا نهادند.

شهر حریره کیش
شهر حریره کیش

مکان شهر در منطقه ای در شمال کیش که بر صخره‌هایی با ارتفاع ۱۰ متر قرار دارد و از طرفی موقعیت خوب برای شکل گیری بندر نیز داشته است و دریای نسبتا آرام‌‌تری داشت، انتخاب شد.

Ancient Town of Harieh 8

امروزه از این شهر که نام آن از نام ملکه شان گرفته شده تنها بقایایی از دیوارها به جای مانده است؛ بناهای به جا مانده بیشتر بخش‌های اعیانی، کارگاهی و حمام‌ها هستند، اما در بین آن‌ها بناهایی ساحلی و راهرو‌هایی نیز کشف شده است، اکثر بناها سقف ندارند و تنها دیوارهایشان پابرجاست؛ بقایای شهر و آثار کشف شده نشان از قدمت این شهر به زمان ساسانیان و اوایل ورود اسلام دارد.

شهر حریره کیش
شهر حریره کیش

جاذبه های دیدنی شهر حریره کیش

شهر حریره یکی از مهم‌‌ترین آثار تاریخی جزیره کیش و حتی استان هرمزگان به حساب می آید. هنگام ورود به این شهر با تاریخی کهن و شهرنشینی بزرگی مواجه می شوید.

harireh ancient city persian gulf 2020

خانه اعیانی

در بخشی از شهر باستانی حریره خانه ای اعیانی می بینید که بی شباهت به خانه‌های سنتی و سراهای بزرگ یزد و کاشان نیست؛ اما چیزی که بیشتر جلب توجه می کند وسعت خانه و کاشی‌های به جای مانده از آن است که نشان از ثروتمند بودن مالک آن دارد. نمونه ای از کاشی‌های به کار رفته در این بنا را می توان در سلطانیه و همین طور تخت سلیمان پیدا کرد.

5833286643 3274c50fdf z

بخش کارگاهی و صنعتی شهر حریره

در بعضی از خانه ها، اتاق هایی یافت می شود که کف آن به شکل فلس های ماهی، شیاردار است. در ابتدا تصور می شد که این خانه ها برای نگهداری ماهی و پرورش صدف بوده است، اما پس از تحقیق از نمونه های کاوش شده در خانه های بومی ساکنان کیش، کاوشگران فهمیدند که از این خانه ها برای نگه داری خرما و گردآوری شیره خرما و جمع آوری آن در خمره های مربوط استفاده می شده است.

قدیمی‌ترین حمام‌

باستان شناسان معتقدند این حمام در نوع خود از قدیمی‌ترین حمام‌های ایرانی است که طی کاوش‌های باستان‌شناسی کشف و شناخته شده است.  این حمام دو دوره متمایز و مجزا از هم دارد (دوره ایلخانی – دوره تیموری). با توجه به ظرفیت محدود حمام و با در نظر گرفتن دیوار بیرونی سراسری که تا مجموعه عمارت اعیانی که در جنوب شرقی حمام و به فراز تپه‌ای بلند قرار گرفته، امتداد یافته است؛ به نظر می‌رسد که این بنا حمامی خصوصی بوده و به صاحب مجموعه اعیانی تعلق داشته است.

Hamam Shahre Harireh

در کنار همه این‌ها راهرو‌ها و دالان‌هایی عجبیب به چشم می خورد که گفته می شود هم ممکن است راه عبوری برای صیادان بوده و هم می تواند راه فراری مخفی برای اهالی شهر باشد، در این مورد نیز هنوز ابهاماتی وجود دارد.

3225604654 e953b4d0b5 z

امیدواریم از مطالعه معرفی شهر حریره کیش لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x