مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
فیلم سفیر

معرفی فیلم سفیر

داستان فیلم سفیر درباره قیس بن مسهر است. اصلی‌ترین نقش قیس در جریان حادثه کربلا را می‌توان نامه‌رسانی وی عنوان کرد.

معرفی فیلم سفیر

عوامل

کارگردان: فریبرز صالح

نویسنده: فریبرز صالح و کیهان رهگذار

بازیگران: فرامرز قریبیان، عزت الله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندنیا و…

درباره فیلم

فریبرز صالح در حالی که تجربه کارگردانی سینمایی نداشت، فیلمنامه کیهان رهگذر به او پیشنهاد شد تا آن را در قالب فیلم کوتاه نیم ساعته و با فرمت ۱۶میلیمتری بسازد. صالح بعد از خواندن فیلمنامه تصمیم می‌گیرد آن را گسترش دهد که نتیجه آن فیلم سینمایی «سفیر» می شود.

«سفیر» در سال ۱۳۶۱ و در روز‌هایی به تولید رسید که سینمای ایران هنوز گرفتار تب و تاب انقلاب بود و از آن رو امکانات ساخت فیلم اجازه مانور به کارگردان‌ها نمی‌دادند.

داستان فیلم سفیر درباره قیس بن مسهر است.

اصلی‌ترین نقش قیس در جریان حادثه کربلا را می‌توان نامه‌رسانی وی عنوان کرد. نامه‌هایی که قیس در این جریان رد و بدل کرده عبارتنداز:

رساندن نامه کوفیان به حسین بن علی در مکه

رساندن نامه مسلم از بین راه به حسین بن علی

برگرداندن جواب حسین بن علی به مسلم ابن عقیل

همراهی با مسلم در سفر و رساندن نامه مسلم به حسین بن علی در جریان بیعت کوفیان

همراهی با حسین بن علی و رساندن نامه حسین بن علی از حاجز به کوفیان

در فیلم سفیر قیس بن مسهر با نامه‌ای از سوی حسین بن علی برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه می شود که در راه توسط ماموران ابن زیاد والی کوفه دستگیر و به زندان می افتد. در زندان به وی گفته میشود که در صورت سخنرانی علیه حسین بن علی از زندان آزاد خواهد شد، وی با پذیرفتن این شرط به منبر می رود اما علیه یزید سخنرانی می کند. پس از این سخنرانی ابن زیاد، قیس را از بالای برج ارک به پایین می‌اندازد و او را به شهادت می‌رساند.

فریبرز صالح در گفتگویی با ماهنامه فیلم در سال ١٣۶٢ درباره مشکلات ساخت فیلم سفیر گفته، “…من آن همه سیاهی لشکر را با چنگ و دندان نگه داشتم و مدام دلهره این را داشتم که مبادا فردا نیایند. لباسهایشان را در می آوردند و به گوشه ای می انداختند و روز بعد نمی دانستند که دیروز چه لباسی را برتن داشته اند، و ما باید حواسمان جمع می بود. سی تا اسب، با گدایی فراهم کردیم و هراس این که قبل از پایان کار، آنها را از ما بگیرند، آسوده مان نمی گذاشت. محل مناسب برای فیلمبرداری وجود نداشت و گاهی دو محل فیلمبرداری هفتصد کیلومتر با بکدیگر فاصله داشت، زیرا امکان دکور زدن نداشتیم. به هر نهادی برای درخواست کمک انسانی و تجهیزات می رفتیم درگیر جنگ بود. طول مدت فیلمبرداری ما هفت ماه و نیم بود که از این مدت، سه ماه و نیم به دلیل نداشتن امکانات در حال حمل و نقل و رفت و آمد بودیم.

تصاویر فیلم سفیر

 

امیدواریم از تماشای فیلم سفیر لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی فیلم ها به بخش فیلم و سینما مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x