مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب المراقبات نوشته میرزا جواد ملکی تبریزی - میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

معرفی کتاب المراقبات نوشته میرزا جواد ملکی تبریزی

کتاب المراقبات یا اعمال السَّنَه کتابی به زبان عربی است. موضوع کتاب اخلاق مسلمانی و اصلاح ظاهر و باطن در سیر و سلوک عرفانی و دستوراتی در باب مراقبه نفس برای رسیدن به فضایل و کمالات اخلاقی برای تمام ماه‌های سال است.

معرفی کتاب المراقبات نوشته میرزا جواد ملکی تبریزی

 

درباره نویسنده

میرزا جواد ملکی تبریزی

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از علمای معاصر فقه و اصول و اخلاق و حکمت و عرفان اسلامی است.

مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در تبریز متولد شد و برای پیمودن راه علم و کمال به نجف اشرف مهاجرت کرد. آن جا علاوه بر کسب درجه اجتهاد در علوم حوزوی، در اخلاق و عرفان نیز تحت تربیت آیت الله ملاحسینقلی همدانی درجات عالی را طی کرد.

میرزا جواد ملکی تبریزی تألیفات متعددی در اخلاق و عرفان دارد که از جمله آن ها کتاب المراقبات است.

 

بیشتر بخوانید: فضیلت ماه رجب از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات

 

درباره کتاب

میرزا جواد ملکی تبریزی انگیزه خود در تالیف این کتاب را تلاش و کوشش سالک برای تصحیح شرایط باطنی اصلاح اخلاق و تقویت ایمان حقیقی ذکر کرده است.

کتاب المراقبات یا اعمال السَّنَه کتابی به زبان عربی است. موضوع کتاب اخلاق مسلمانی و اصلاح ظاهر و باطن در سیر و سلوک عرفانی و دستوراتی در باب مراقبه نفس برای رسیدن به فضایل و کمالات اخلاقی برای تمام ماه‌های سال است.

المراقبات نکاتی درباره برخی وقایع تاریخ اسلام، حقیقت قرآن، آداب و شرایط دعا، بعثت، غدیر، ولایت، اخلاص، اسرار حج و مباهله در خود دارد. در این اثر مقدمه‌ای کوتاه درباره دعا و راز و نیاز آمده و دوازده فصل دارد که به دوازده ماه سال می پردازد و در انتها یک خاتمه دارد و همچنین آثار و برکات روحی و معنوی آنها توضیح داده شده است.

علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است. همچنین این کتاب بارها ترجمه شده که برخی از مترجمین آن عبارتند از: ابراهیم محدث، محمودی گلپایگانی، محمد راستگو، کریم فیضی، محمدجواد مولوی‌نیا و …

 

شما عزیزان می توانید برای مطالعه مطلب فضیلت ماه شعبان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات روی عکس زیر کلیک کنید

فضیلت ماه شعبان

برشی از کتاب المراقبات

همان طور که گفته شد علامه طباطبایی مقدمه ای درباره این کتاب نوشته اند که با هم بخشی از آن را می خوانیم:

“این چند سطر که بر کتاب “اعمال السنه” تالیف حجت و آیت الهی، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی –قدس الله روحه – می نویسم، قصد ستایش این کتاب گرانسنگ و گرانقدر یا تعریف و توصیف مولف بزرگوار آنرا ندارم.

چرا که این کتاب دریایی است پر از مروارید که در پیمانه نگنجد و نویسنده آن بدون شک الگوی بلند مرتبه و والا مقامی است که قدر و ارزشش با مقیاس قابل اندازه گیری نیست و همین عذرخواهی موجه کافی است و نا امیدی از دستیابی ما به هدف و رسیدن به مقصود، برای راحتی عذر خوبی است و ما را کفایت می کند…

در این کتاب لطائف و تیزبینی‌هایی است که همیشه اهل ولایت الهی از آن مراقبت می کردند و ظرافت هایی در آن است که در دل سرگشتگان محبت الهی خطور کرده و جمله‌هایی در آن وجود دارد که برای اهل ریاضت در عبودیت خدا به منزله لوحی برای تذکر و یادآوری است.”

 

بیشتر بخوانید: فضیلت ماه رمضان از زبان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات

امیدواریم از مطالعه این مطلب که به معرفی کتاب المراقبات نوشته میرزا جواد ملکی تبریزی اختصاص داشت، لذت برده باشید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x