مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها» اثر داگلاس آدامز

رمان راهنمای کهکشان برای اتواستاپ ‌‌زن‌‌ ها مشهورترین اثر نویسنده‌‌ی معروف انگلیسی، داگلاس آدامز و از پُرخواننده‌‌ترین، مطرح‌‌ترین و موفق‌‌ترین رمان‌‌های طنزآمیز و پست مدرنیستی ادبیات معاصر جهان است که با استقبال گسترده‌‌ی خوانندگان و اقبال منتقدان ادبی روبه‌‌رو بوده است.

معرفی کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها»

 

درباره نویسنده

داگلاس آدامز نویسنده‌ کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها» متولد سال ۱۹۵۲ در انگلستان است. وی در دانشگاه ادبیات انگلیسی خواند و جزو برترین دانشجویان دانشگاه بود. داگلاس آدامز پس از پایان دانشگاه به لندن رفت و وارد رادیو شد. او در نمایش‌های رادیویی مختلفی شرکت داشته است.

داگلاس آدامز علاوه بر خلق مجموعه‌ی جذاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ ‌زن‌ ها»  کتاب‌هایی همچون «ماراهای دیرک جنتلی، کارآگاه خصوصی» را در سه جلد نوشته است.

 

درباره کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها»

«راهنمای کهکشان برای اتواستاپ ‌زن‌ ها»، جلد اول از مجموعه‌ای ۵ جلدی با مضمون کمدی‌های علمی تخیلی است که داگلاس آدامز نویسنده‌ی معروف انگلیسی نوشته است. آدامز در این رمان ژانر داستان‌‌های علمی – تخیلی را در ساختاری مستحکم و پُرکشش و جذاب، با طنزی عمیق، چند پهلو، پُرمعنا و هنرمندانه و زبانی روان تلفیق و اثری بدیع و بی‌‌همتا خلق کرد.

این رمان در ابتدا مجموعه‌ای از داستان‌های رادیویی بود که سال ۱۹۷۸ در رادیو بی‌بی‌سی پخش می‌شد. یک سال بعد آدامز این داستان‌ها را در قالب کتاب منتشر کرد.

کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها» با استقبال پرشوری مواجه شد و در کمتر از سه ماه دویست و پنجاه هزار جلد از آن در انگلستان فروخته شد. این کتاب سال ۱۹۷۹ در صدر لیست پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های روزنامه‌ی ساندی تایمز انگلستان قرار گرفت.

داگلاس آدامز پس از آن چهار جلد دیگر از این مجموعه را نوشت و منتشر کرد. «رستوران آخر جهان»، «زندگی، دنیا و همه چیز»، «خداحافظ و ممنون از اون همه ماهی»، «بیشترش چیز خاصی نیست»، چهار جلد دیگر این مجموعه‌اند که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ منتشر شده‌اند.

پس از مرگ داگلاس آدامز، ایوان کالفر نویسنده‌ی ایرلندی یادداشت‌های او را با اجازه‌ی همسرش جمع آوری کرد و با کمک آن‌ها جلد ششم این مجموعه را با نام «راستی تا یادم نرفته» منتشر کرد.

 

خلاصه داستان «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها»

داستان با حادثه‌‌ای آغاز می‌‌شود که برای ساکنان کره‌‌ زمین مهم‌‌ترین رخداد اما در رمان حادثه‌‌ای فرعی است. همان روزی که خانه‌‌ آرتور دنت به دستور شورای شهر برای احداث یک بزرگراه بین شهری تخریب می‌‌شود وگون‌‌ها، یکی از نژادهای کهکشان، برای احداث یک بزرگراه بین کهکشانی سیاره‌‌ زمین را نابود می‌‌کنند.

کره‌‌ زمین نابود می‌‌شود اما آرتور دنت به یاری بهترین دوست خود فورد پریفکت از این فاجعه جان به در می‌‌برد. فورد پریفکت، بی‌‌ آن‌‌که آرتور بداند، مردی است از سیاره‌‌ای دیگر. پریفکت از محققان مؤسسه‌‌ای است که کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌‌زن‌‌ها را منتشر می‌‌کند. او سال‌‌ها پیش از نابودیِ زمین برای تحقیقات میدانی به زمین سفر می‌‌کند اما ناخواسته در این سیاره زمین‌‌گیر می‌‌شود. فورد و آرتور چند ثانیه پیش از نابودی زمین به کمک دستگاهی که فورد به همراه دارد خود را به سفینه‌‌ وگون‌‌ها منتقل کرده و از آن پس با «اتواستاپ» زدن سفر خود را در کهکشان‌‌ها ادامه می‌‌دهند.

داستان کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌‌ زن ‌‌ها» سفر کهکشانی پُر ماجرای آرتور دنت، مردی میان‌‌مایه از طبقه‌‌ متوسط انگلیس و نقش ناخواسته‌‌ی او را در یافتن معنای زندگی روایت کرده و با نقل داستانیِ ماجراهایی که در فضای بین کهکشانی و سیاره‌‌هایی دور از کره‌‌ی زمین رخ می‌‌دهند، زمین و زمان و زمانه، قدرت، مراجع و اتوریته‌‌های جهان معاصر، آدم‌‌ها و مفاهیم، افکار و کردار انسان‌‌ها را با زبانی کنایی به طنزی متعالی برمی‌‌کشد.

 

برشی از کتاب

می‌دونی، آرمان‌گرایی چیز خوبیه. صداقت علمی و پای‌بندی به حقیقت در تحقیقات هم درسته. این‌ها همه‌ش سر‌جای خودشون معتبر و محترمن. جست‌و‌جوی حقیقت به هر بهایی، این هم خیلی شیکه و چی بهتر از این! اما، البته می‌بخشیدها، زمانی می‌رسه و آدم گاهی تو یه موقعیتی گیر می‌کنه که به این نتیجه می‌رسه که حقیقت محض علمی، اگه اصلا وجود داشته‌ باشه، اینه که به احتمال بسیار زیاد یه گله ابله دیوونه جهان چند‌بُعدی و بی‌نهایت ما رو اداره می‌کنن. اون‌ وقت آدم دو راه بیشتر نداره: یا دوباره ده میلیون سال علاف بشه تا آخرسر برسه به همین جواب، یا پول رو بر‌داره و بزنه به‌چاک. من که انتخابم روشن و مشخصه…

 

امیدواریم از خواندن کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها» لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x