مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب علی از زبان علی دکتر سید جعفر شهیدی

معرفی کتاب «علی از زبان علی» نوشته دکتر سید جعفر شهیدی

معرفی کتاب «علی از زبان علی» نوشته دکتر سید جعفر شهیدی ... کنیه مشهور او ابوالحسن و لقب هایش فراوان است. از آن لقب ها آنچه میان ایرانیان شهرت دارد، اسدالله و حیدر است.

معرفی کتاب «علی از زبان علی» نوشته دکتر سید جعفر شهیدی

 

کتاب «علی از زبان علی» یا زندگانی امیرمومنان علی

 

درباره نویسنده

 

دکتر سید جعفر شهیدی

سیدجعفر شهیدی در سال ۱۲۹۷ در بروجرد به دنیا آمد و در ۲۳ دی ۱۳۸۶ در تهران درگذشت. دکتر شهیدی رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.

دکتر جعفر شهیدی از شاگردان برجسته علی‌ اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. او همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سید حسین طباطبایی بروجردی و سید ابوالقاسم خویی تحصیل کرد و درجه اجتهاد داشت.

او به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از کتاب‌های وی به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و جایزه دریافت کرده اند.

 

درباره کتاب

کتاب زندگانی امیرمومنان علی (ع) «علی از زبان علی» تالیف سید جعفر شهیدی از سوی دفتر فرهنگ نشر اسلامی منتشر شده و جزو کتاب هایی است که در سال های اخیر با استقبال بالای مخاطبان مواجه بوده است.

دکتر شهیدی در کتاب «علی از زبان علی» کوشیده تا حوادث و رخدادهای زندگی حضرت علی (ع) را با زبانی روایی از لحظه تولد تا شهادت ایشان شرح دهد.

سید جعفر شهیدی در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسد: «ماه‌ها و می‌توان گفت: سالهاست می‌خواهم قلم بردارم و صفحه‌هایی پیرامون زندگانی امیر مومنان (ع) بنگارم. هر بار که خود را آماده می‌کنم، ندایی از درونم می‌شنوم: «آهسته باش! چه گستاخی! می‌خواهی در این میدان پهناور درآیی و بضاعت اندک خود را بنمایی؟ نمی‌دانی مهتاب به گز پیمودن است و دریا را با مشت تهی نمودن. در میا! که عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است.» از خود پوزش می‌خواهم و قلم را به یک سو می‌نهم. دیری نمی‌گذرد که دیگر بار شوق، عنان می‌گسلاند و بی‌خواست من مرا می‌راند، که آخر از مورچه و ران ملخ و پیشگاه سلیمان یاد گیر. مگر نمی‌دانی در آستانه بزرگان از هر کس به اندازه توان او چشم می‌دارند؟ «خدایا! چه باید کرد؟» سرانجام به خود گفتم درست است که پرداختن به چنین کار در توان تو نیست، اما به خود منگر که بضاعتت چیست، بنگر که سخن درباره کیست. او دستگیر ناتوانان است و یاور درماندگان. از لطف خدا و سخن شاه اولیا مددخواه!»

 

برشی از کتاب

 

کنیه مشهور او ابوالحسن و لقب هایش فراوان است. از آن لقب ها آنچه میان ایرانیان شهرت دارد، اسدالله و حیدر است.
لقب اسدالله را رسول خدا (ص) به او داد و مادرش وی را حیدر خواند چنان که در بیتی که به حضرتش منسوب است آمده:

انَا الَّذی سَمَّتْنی اُمِّی حَیدَرَه
کلَیثِ غاباتٍ کرِیه المنظره

و حیدر در لغت عرب به معنی شیر است.

ولادت او را روز جمعه سیزدهم رجب یا بیست و سوم آن ماه و بعضی نیمه شعبان نوشته اند. چه سالی؟ سی سال یا بیست و نه سال پس از عام الفیل. عام الفیل چه سالی بوده است؟ سالی که ابرهه، سردار حبشی با پیل های خود برای ویران کردن مکه آمد. اما آن چه سالی بود؟ در آن روزگار ضبط دقیق روز و ماه و حتی سال را نمی توانستند، چرا که بیشترین مردم خواندن و نوشتن نمی دانستند. حادثه ها در ذهن این و آن بود، نه در صفحه کاغذ و چون حادثه ای بزرگ پدید می آمد، آن را مبدا تاریخ قرار می دادند. آمدن پیلان به مکه و کشته شدن آنها به سنگ ریزه هایی که پرندگان می افکندند، واقعه ای بزرگ بود.

 

 

شما هم اگر این کتاب را مطالعه کرده اید، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب «علی از زبان علی» نوشته دکتر سید جعفر شهیدی لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x