مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی نوشته نادر ابراهیمی

«مردی در تبعید ابدی» عنوان رمانی از نادر ابراهیمی است که به شرح زندگی پر فراز و نشیب و عقاید فلسفی-عرفانی صدرالدین محمد قوام شیرازی پرداخته است که از نوجوانی وی شروع و تا زمان تبعید او به کویر و در نهایت بازگشت وی به شیراز ادامه می‌یابد.

معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی نوشته نادر ابراهیمی

درباره نویسنده کتاب مردی در تبعید ابدی

نادر ابراهیمی متولد ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران است و در ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ درگذشت. وی داستان‌نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌ است. نادر ابراهیمی همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک‌شمار سخنوران ایرانی به‌شمار می‌رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده‌اند.

معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی نوشته نادر ابراهیمی
معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی نوشته نادر ابراهیمی

درباره کتاب مردی در تبعید ابدی

کتاب مردی در تبعید ابدی عنوان رمانی از نادر ابراهیمی است که به شرح زندگی پر فراز و نشیب و عقاید فلسفی-عرفانی صدرالدین محمد قوام شیرازی پرداخته است که از نوجوانی وی شروع و تا زمان تبعید او به کویر و در نهایت بازگشت وی به شیراز ادامه می‌یابد.

صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازى معروف به ملاصدرا، از بزرگترین نوابغ و حکماى اسلامى بود. ملاصدرا در عین پایبندی به اصول تشیع دوازده امامی، درصدد اصلاح کجی ها و بد فهمی ها بود و این اصلاح گرایی وقتی با زبان تند و خطاب ویرانگر او همراه می شود، حوادث ناگواری را برای وی رقم می زند.

نویسنده کتاب مردی در تبعید ابدی به گونه ای زیبا و شاعرانه ساده ترین اتفاق ها را به تصویر کشیده است. در شیوه روایت این داستان، ترتیب و توالی زمانی چندان رعایت نشده و این پس و پیش شدن وقایع قابل تامل است. چرا که در سطرهایی از همین رمان می‌خوانیم که ملاصدرا نیز اهل مکاشفه و تصرف در عالم رویا و سفر در زمان است.

اطلاعات داده شده از زندگی دوران کودکی ملاصدرا شیرازی در طول رمان از وضوح بیشتری برخوردار است و برای مخاطب عام نیز قابل درک و هضم است. این کتاب روایت گر این داستان است که روزی شاه عباس صفوی به همراه شیخ بهایی، میرفندرسکی و میرداماد به شیراز می آیند، محمد که نوجوان ۱۶ ساله ای بیش نیست شیخ بهایی را شگفت زده می کند و بدین گونه به قزوین پایتخت اولیه و سپس اصفهان پایتخت اصلی و بزرگ شاه عباس می رود و مراحل ترقی را سریع طی می نماید. او اعتقادات بدیعی دارد که دشمنان زیادی را برایش به بار می آورد…

بیشتر بخوانید: زندگینامه نادر ابراهیمی نویسنده معاصر ایرانی

ابتدای کتاب مردی در تبعید ابدی این گونه آغاز می شود: – “آقا! خسته ایم و بیمار. تن دختر نو رسیده ام در تب می سوزد. شکایت نمی کنم و تا این لحظه می دانید که گله نیز نکرده ام. با شما بودن، چون شما صبور بودن را می طلبد. اما به خاطرتان می آورم که ماه ها است آواره ایم آقا! از هیچ سو سکونتگاهی، راهی نیست که اگر باشد هم مسدودش کرده اند. مگر شما، آقا چه گفته اید و چه کرده اید که دشمنانتان به چنین عذابی مهمان تان کرده اند؟”

برشى از کتاب مردی در تبعید ابدی

ای برادر خداوند بی‌نهایت است و لامکان و بی‌زمان؛ اما به قدر فهم تو کوچک می‌شود و به قدر نیاز تو فرود می‌آید و به قدر آرزوی تو گسترده می‌شود و به قدر ایمان تو کارگشا می‌شود؛ و به قدر نخ پیرزنان دوزنده باریک می‌شود، و به قدر دل امیدواران گرم می‌شود پدر می‌شود یتیمان را و مادر.

برادر می‌شود محتاجان برادری را، همسر می‌شود بی‌همسر ماندگان را. طفل می‌شود عقیمان را. امید می‌شود ناامیدان را. راه می‌شود گمگشته‌گان را. نور می‌شود در تاریکی ‌ماندگان را. شمشیر می‌شود رزمندگان را. عصا می‌شود پیران را. عشق می‌شود محتاجان به عشق را. خداوند همه‌چیز می‌شود همه‌کس را.
به شرط اعتقاد؛
به شرط پاکی دل؛
به شرط طهارت روح؛
به شرط پرهیز از معامله با ابلیس.

 

امیدواریم از خواندن کتاب مردی در تبعید ابدی لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x