مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 19 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مفهوم سهام اصطلاحات بازار بورس

آشنایی اولیه با مفهوم سهام و اصطلاحات بازار بورس

مفهوم سهام و اصطلاحات بازار بورس

تاریخچه و مفهوم سهام و بورس

در حدود ۵۰۰ سال پیش در یکی از شهرهای بلژیک، در مقابل منزل فردی به نام (واندر بورس) افراد گرد هم آمده و اوراق بهادار داد و ستد می کردند. از آن پس، هر مکانی را که در آن اوراق بهادار مورد معامله قرار می گرفت بورس نامیدند. اولین بورس دنیا درشهر آنورس بلژیک ایجاد شد. در ایران، سال ۱۳۴۵ قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران تهیه و لایحه مربوط به آن به مجلس شورای ملی ارسال شد. این لایحه در اردیبهشت ۱۳۴۵ تصویب شد و بورس تهران عملاً در سال ۱۳۴۶ با ورود سهام بانک صنعت و معدن و شرکت نفت پارس فعالیت خود را آغاز نمود.

 

مفهوم سهام

سهم چیست؟

سرمایه هر شرکت سهامی، به قسمت هایی مساوی تقسیم می شود که به هریک از این قسمت ها، یک سهم گفته می شود. هر فرد پس از خرید سهام مالک جزئی از دارایی شرکت می شود.

 

شرکت های سهامی عام وسهامی خاص چه شرکت هایی هستند؟

به شرکت هایی که سهام  آنها در دست عموم مردم باشد (۵۱ ٪ به بالا) و کنترل شرکت نیز در دست مردم باشد سهامی عام می گویند، مثل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، و اگر کنترل و مالکیت شرکت و تصمیم گیری در اختیار افراد خاص باشد، به آن سهامی خاص می گویند.

 

تالار اصلی وتالار فرعی به چه جایی گفته میشود؟

تالار اصلی

تالاری است که شرکت هایی که توانسته اند خود را با قوانین سازمان بورس وفق بدهند به آنجا راه پیدا می کنند.

تالار فرعی

تالاری است که شرکت ها ابتدا در آن پذیرفته می شوند ودرآن تالار آزمایش می شوند اگر توانستند خود را با قوانین وفق دهند در تالار اصلی پذیرفته می شوند.

کارگزاران بورس

شرکت هایی هستند که افراد برای خرید و فروش سهام باید به آنها مراجعه کنند. در واقع کارگزاران واسطه بین سهامداران وشرکت های حاضر در بورس می باشند.

EPS

Eps خلاصه اصطلاح earning per share یا سود هر سهم است. هر گاه کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم نماییم، سود هر سهم به دست می آید.

Eps پیش بینی شده : عبارتست از سود هر سهم که شرکت برای سال مالی که در پیش است پیش بینی میکند.

Eps تحقق یافته : عبارتست از سود هر سهم که در دوره مالی گذشته به هر سهم تعلق گرفته است.

به تغییرات Eps طی یک سال تعدیل می گویند. تعدیل کردن به این معناست که با بررسی مشخص می شود که سود پیش بینی شده کمتر یا بیشتر از مبلغ پیش بینی شده در آمده است.

DPS

به مقدار سودی که شرکت تقسیم می کند و به طور نقدی به دست سهامدار می رسد Dps گفته می شود. اینکه چه میزان از سود تحقق یافته هر سهم به صورت نقدی توزیع شود و چه میزان در شرکت باقی بماند تصمیمی است که در مجمع عادی سالیانه توسط هیات مدیره به مجمع پیشنهاد داده می شود و سپس به تصویب سهامداران می رسد.

P/E

نسبت قیمت سهام به سود آن قبل از کسر مالیات می باشد. هر چه این رقم کمتر باشد بازدهی سهم بیشتر است.

حجم مبنا

تعداد سهام در هر شرکت که باید در یک روز معامله شود تا شرکت بتواند رشد یا نزول داشته باشد. حجم مبنای هر شرکت معادل هشت ده هزارم تعداد کل سهام شرکت است.

شاخص

کلمه شاخص در کل، به معنای نمودار یا نشان دهنده می باشد. شاخص کمیتی است که نماینده چند متغیر همگن می باشد و وسیله ای برای اندازه گیری و مقایسه پدیده هایی است که دارای ماهیت و خاصیت مشخصی هستند، که بر مبنای آن می توان، تغییرات ایجاد شده در متغیرهای معینی را در طول یک دوره بررسی نمود. محاسبه شاخص برای هر شرکت، صنعت، گروه یا دسته، امکان پذیر است و می توان آن را محاسبه نمود.

شرکت های هلدینگ

به شرکت هایی که در سهام چند شرکت از یک راستا سرمایه گذاری می کنند شرکت های هلدینگ می گویند.

روش های معامله در بورس

تحلیل بنیادی: بر اساس اطلاعات شرکت و مولفه های اقتصادی، سیاسی و … انجام می شود.

تحلیل تکنیکال: بر مبنای قیمت سهام و حجم معاملات آن در گذشته انجام می شود.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x