مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 28 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
میزان آبیاری مناسب برای درختان بادام

چگونه می‌توانیم میزان آبیاری مناسب برای درختان بادام را تعیین کنیم؟

میزان آبیاری مناسب برای درختان بادام: داشتن باغ بادام پرثمر و اقتصادی نیازمند رسیدگی‌های اصولی و رعایت تغذیه و آبیاری منظم و مناسب است. میزان آبیاری مناسب است که بر عملکرد و باردهی درخت بادام موثر است که رعایت اصولی آن از طرف باغدار و تعیین منظم دور آبیاری می‌تواند در نهایت به موفقیت عملکرد درخت در میوه‌دهی و داشتن باغی پربار بینجامد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بدانیم میزان آبیاری مناسب درختان بادام با توجه به چه اصولی تعیین می‌شود.

چگونه می‌توانیم میزان آبیاری مناسب برای درختان بادام را تعیین کنیم؟

داشتن باغ بادام پرثمر و اقتصادی نیازمند رسیدگی‌های اصولی و رعایت تغذیه و آبیاری منظم و مناسب است. میزان آبیاری مناسب است که بر عملکرد و باردهی درخت بادام موثر است که رعایت اصولی آن از طرف باغدار و تعیین منظم دور آبیاری می‌تواند در نهایت به موفقیت عملکرد درخت در میوه‌دهی و داشتن باغی پربار بینجامد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بدانیم میزان آبیاری مناسب درختان بادام با توجه به چه اصولی تعیین می‌شود.

میزان آبیاری مناسب برای درختان بادامچگونه می‌توانیم میزان آبیاری مناسب را برای درختان بادام تعیین کنیم

رشد و زندگی گیاهان و موجودات زنده همگی بستگی به شریان‌های حیاتی زمین یعنی آب دارد. درخت بادام برای داشتن میوه‌ای با کیفیت و پرمغز نیازمند آبیاری دقیقی است. آب از جمله عناصری است که در استقرار ریشه، رشد، تقویت، تنومند شدن درخت بادام و همچنین میزان باردهی آن بسیار موثر است. این میزان آب است که می‌تواند کمیت و کیفیت رشد درخت بادام را تعیین کند.

اگرچه این درخت پتانسیل بالایی در مقابل کم آبی و خشکسالی دارد، اما برای داشتن درختی پربار باید نیاز آبی آن کاملاً منطبق با اصول  باشد. معمولا گیاه پزشکان توصیه می‌کنند که برای تعیین میزان آبیاری و دور آبیاری توجه به خشکی خاک معطوف شود. درخت بادامی که نیاز به آبیاری دارد خاک سطحی آن در آستانه ترک خوردن است که اگر سریعاً آبیاری نشود می‌تواند باعث پژمردگی درخت شود.

از علائم رایجی که نیاز به آب نهال بادام را نشان می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • خاک پای درخت خشک و ترک خورده باشد.
  • برگ درخت بادام پژمرده شده و به رنگ قهوه‌ای درآمده باشد.
  • با زیر و رو کردن خاک پای درخت به عمق ۳۰ الی ۶۰ سانت میزان رطوبت آن رصد شود و در صورت خشکی، درخت نیازمند آبیاری است.

نیاز آبی درخت بادام در هر مرحله رشد

  • در فصل رشد که مصادف با بهار و تابستان است باید درختان بادام هر دو هفته یک بار به میزان ۲۰ لیتر در سال اول کاشت و آب مصرف کنند و در سال‌های بالاتر این مقدار بیش‌تر خواهد شد.
  • در فصل پاییز و زمستان نیز با توجه به افزایش بارندگی‌ها و خنکی هوا این مقدار می‌تواند به حداقل مقدار خود برسد، به طوری که نیاز به آبیاری نخواهد داشت.
  • البته در باغات بادام دیم نیازی به آبیاری دستی وجود ندارد، زیرا درخت به شیوه آبیاری دیم عادت کرده اما در صورت کمبود بارندگی‌ها و کاهش میانگین بارش‌ها از ۳۰۰ میلیمتر، باید آبیاری تکمیلی در جهت کمک به تامین نیاز آب درخت انجام شود.
  • هر درخت بادام در هر دور آبیاری به ۲۰ الی ۳۰ لیتر آب تا ۸ سالگی نیازمند است و این میزان آب می‌تواند به ۴۰ لیتر در اوج باردهی نیز برسد.

چگونه می‌توانیم میزان آبیاری مناسب برای درختان بادام را تعیین کنیم؟2موارد موثر در تعیین میزان آبیاری مناسب درخت بادام

  • سن درخت بادام: در مقوله تعیین میزان آبیاری هر درخت بادام، سن درخت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است. من جمله اینکه نهال‌های تازه کاشته شده به هفته‌ای یکبار بار آبیاری برای استقرار ریشه و ریشه زایی نیازمند هستند. این میزان می‌تواند با افزایش سن درخت و بلوغ آن به دو هفته یکبار نیز در تابستان تقلیل پیدا کند.
  • فصل کاشت: فصل کاشت یکی دیگر از پارامترهایی است که بر میزان آبیاری تاثیر گذار است. نهالی که در فصل پاییز و زمستان کاشته می‌شود به دلیل وجود بارش‌ها و خنکی هوا نیاز آبی کمتری دارد و می‌تواند تشنگی خود را با استفاده از منابع آبی زیرزمینی و سطح الارزی تامین کند. اما نهالی که با شروع فصل رویش کاشته می‌شود به دلیل گرم شدن تدریجی هوا نیاز آبی بیشتری دارد.
  • شرایط اقلیمی: شرایط اقلیمی دربرگیرنده سطح ارتفاع از دریا، نوسانات دمایی و میزان فشار هوا است که تمامی این عوامل می‌تواند در میزان گرما و خشکی یک منطقه موثر باشد. نهالی که در مناطق معتدل کاشته می‌شود در مقابل نهالی که در مناطق گرمسیری کاشته می‌شود نیاز آبی کمتری در فصول گرم دارد. شرایط آب و هوا بر تشنگی و نیاز آبی نهال بادام بسیار موثر است.
  • رقم نهال: نهال بادام رقم‌های سردسیری و گرمسیری متنوعی دارد که هر کدام نیاز آبی متفاوتی دارند. به طور مثال نهال‌های پیوندی به دلیل داشتن صفات ژنتیکی و گیاهی بهتر، مقاومت بیشتری به کم آبی و خشکسالی دارند در نتیجه دور آبیاری آنها نیز کمتر است.
  • نوع بافت خاک: به جرات می‌توان گفت که نوع بافت خاک یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در میزان آبیاری درخت بادام است. زیرا این بافت خاک است که در نفوذ پذیری و نگهداری و ذخیره آب تعیین کننده است. خاک‌های سنگین آب را در سطوح بالا نگه داشته و به دلیل سختی خاک آب کمتر به عمق نفوذ می‌کند و متعاقباً با تابش نور خورشید تبخیر می‌شود. متقابلاً در خاک‌های سبک، شنی و ماسه‌ای به سرعت آب از آنها عبور کرده و توانایی زیادی در جذب، نگهداری و ذخیره آب ندارند و آب از محوطه ریشه دور می‌شود. در این مورد نیز نیاز آبی درخت بادام به طور کامل برطرف نمی‌شود. بهترین نوع بافت خاک بافت خاک سبک و لومی است که هم نفوذ پذیری بالایی دارد و هم قدرت بیشتری در نگهداری آب داشته و با حفظ رطوبت خاک، نیاز آبی درخت را به طور کامل مرتفع می‌کند.

چگونه می‌توانیم میزان آبیاری مناسب برای درختان بادام را تعیین کنیم؟3کلام آخر

با توجه به مطالبی که در بخش فوق ذکر گردید تعیین دقیق میزان آبیاری درخت بادام امکان‌پذیر نیست و این میزان بسته به مواردی مثل رقم نهال، نوع کاشت، فصل کاشت و شرایط اقلیمی و نوع خاک می‌تواند دستخوش تغییرات متعددی شود. بالا بودن اطلاعات تخصصی باغدار از نیاز آبی نهال و شرایط آبی، جوی و دمایی منطقه و خاک آن می‌تواند ایشان را در تعیین دور آبیاری بسیار کمک کند.

زیرا آبیاری مناسب و تغذیه اصولی درخت است که می‌تواند ثمره آن را چندین برابر کند. در این رابطه شما عزیزان می‌توانید در کنار خرید نهال بادام با کیفیت، تجاری، سالم و تضمین شده از بزرگترین و مجهزترین نهالستان کشور یعنی برتر نهال راهنمایی‌ها و مشاوره‌های علمی و گیاهی لازم را در خصوص شیوه درست آبیاری دریافت کنید. متخصصین و کارشناسان این مجموعه به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات و راهنمایی‌های لازم در خصوص خرید نهال بادام سازگار و اطلاعات تخصصی در مورد رقم انتخابی شما عزیزان هستند.

 

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

انتهای رپرتاژ آگهی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x