مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص

نمایش ترکیب رنگ های جذاب و خلاقانه (بخش چهارم)

همانطور که گفته شد و در بخش های قبل خواندید، رنگ ها بسیار پیچیده و جذاب هستند و با استفاده از ترکیب رنگ ها در کنار یکدیگر می توانید به ترکیب های جذابی برسید که از این طریق احساسات و سخن خود را به بیننده القا کنید. در اینجا با سری دیگری از ترکیب های رنگ با شما همراه هستیم.

همانطور که گفته شد و در بخش های قبل خواندید، رنگ ها بسیار پیچیده و جذاب هستند و با استفاده از ترکیب رنگ ها در کنار یکدیگر می توانید به ترکیب های جذابی برسید که از این طریق احساسات و سخن خود را به بیننده القا کنید. در اینجا با سری دیگری از ترکیب های رنگ با شما همراه هستیم.

 

رنگ های گرمسیری

کار مشکلی است از آبی که در بین رنگ‌ها مظهر سردی است، رنگی درآورید که به کار نمایش محیط‌های گرمسیری و استوایی بیاید. همین نمونه کفایت می‌کند که اشاره کنیم سخنان حکیمانه، استاندارد و مدرسه‌ای کتاب‌ها، فقط راهنمای عمل است و نه به اصطلاح وحی منزل. رنگ فیروزه‌ای درواقع گرم‌ترین ترکیب آبی_سبز است، که با استفاده از سایه های مختلف آن می‌‌توان تمامی یک کار را به گویاترین نحو آراست. به یاد داشته باشید که بهترین مکمل فیروزه‌ای، قرمز، بنفش و نارنجی است.

توصیه اولیه ما به ذهن سپردن حوزه روابط رنگ‌ها در دایره رنگ است. اگر در پر پروانه یا پرنده‌ای، در آرایش گل وحشی و یا جلوه‌گری‌های غروب جذبه‌ای یافتید، به ذهن بسپرید و با چرخه رنگ مقایسه کنید، از این طریق است که به‌ زودی به قدر کافی رنگ شناس خواهید شد.

warm color

رنگ‌های منظم (کلاسیک)

در مرکز هر ترکیب منظم، رنگ آبی رویال و یا آبی سلطنتی می‌نشیند، که گویی تمامی رنگ های اطرافش را به اطاعت وا می دارد. در یک ترکیب نارنجی، زرد، قرمز، اکر و حنایی مثل اجزاء مکمل، تماماً در خدمت بیان اقتدار رنگ آبی رویال به کار می رود. این رنگ‌ها مخصوص نمایش محیط‌ هایی است که در آن همه روابط مسئولانه و اعتماد برانگیز است. هماهنگی رنگ‌ها به گونه‌ای است که ارزش تمامی اشیاء محیط یکسان می‌نماید و هیچ شیئی با آن دیگری غریبه‌گی نمی‌کند. با این ‌همه رنگ آبی رویال در برابر دیگر اشیاء، جلوه‌ خاص خود را دارد و به آراستگی و نظم تمامی اشیا کمک می کند و به‌ خوبی ارزش این‌گونه رنگ‌ها را آشکار می‌کند.

هنرمندان چین در به‌کارگیری این‌گونه رنگ‌ها بر روی دست ساخته‌های خود به ویژه در رنگ‌آمیزی ظروف چینی استادند، اگر نمونه‌هایی از آن را در دسترس دارید، برای درک بهتر روابط رنگ، از توجه دقیق به آن‌ها غفلت نکنید.

royal blue color

رنگ‌های اطمینان

تقریباً هیچ رنگی به اندازه آبی سایه پذیر نیست و به آن اندازه کاربرد ندارد. آبی می‌‌تواند در هر ترکیب رنگی جایی بیابد و در ماهیت آن پیام‌های بسیار متنوعی خفته است. آبی نفتی یکی از سایه‌های آبی است که طرفدار بسیاری دارد. آبی نفتی مقتدر، منطقی و قابل اعتماد به نظر می‌رسد. این رنگ عمومی‌ترین لباس جوانان یعنی جین است، که همراه خود پیامی از دوستی، سهل‌گیری و میل به تفاهم دارد.

آبی نفتی می‌تواند با اکر، قرمز، صورتی و سبز هم‌نشین شود و با خود شادی و آرامش و در عین‌حال اقتدار و ثبات به همراه آورد. وسعت تنوع و تاثیر کاربرد این رنگ بسیار است. قرمز اندک ملایم شده‌ای را در بین زمینه‌ای از آبی نفتی بنشانید، حس اطمینان بیننده را با احترام و مقدار بسیار کمی هراس همراه کرده‌اید. مثل دستمال یقه نارنجی که بر گردن گارد احترام می‌بندند که لباس اصلی آن‌ها از پارچه‌ای به رنگ آبی نفتی دوخته شده است.

رنگ اطمینان

رنگ‌های آرام

آبی بسیار حساس و برای پذیرش شخصیت های جدید بسیار مستعد است. آبی می‌تواند به سمت قرمز برود و طیفی وسیع از بنفش و قفائی بسازد، می‌تواند به سمت زرد برود و صدها سبز بسازد، که حتی در نور روز یک جنگل انبوه نیز یافت نشود. اگر آبی را به سمت خاکستری بکشانیم، به جایی می‌رسد که یکی از آرام‌ترین رنگ‌ها برای منتقل کردن امن‌ترین احساس ممکن به دست می‌آید.

این آبی را اگر در بین رنگ‌های دیگر، به خصوص زرد، قرمز، قهوه‌ای و سبز کم‌رنگ محصور کنید، می توانید فضایی رویایی برای ییلاق های رو به دریا فراهم آورید و به خوبی قدرت انطباق و هم‌نشینی این رنگ‌ها را با طیف وسیعی از رنگ های دیگر آشکار کنید. اگر ملاحان و مسافران کشتی‌ها، بعد از روزها و گاه هفته‌ها و ماه‌ها سفر بر آب از نگاه کردن به دریا خسته و کسل نمی‌شوند، دلیلی جز رنگ آبی خاکستری اقیانوس ندارد. در این رنگ رازی است که گویی شما را به تفکر می‌خواند.

رنگ آرام

رنگ‌های سلطنتی (ریگال)

به مقدار برابر آبی و قرمز را درهم بیامیزید، تعادل چندان برقرار خواهد شد، که برازنده عنوان ریگال است. شاید گرمای شدید قرمز را سرمای آبی کنترل می‌کند و یا برعکس؛ اما به هر حال زمانی که از رنگ نارنجی و زرد در کنار این رنگ استفاده کنید، به برجستگی سوژه کمک کرده اید و ترکیبی مقتدرانه از رنگ‌هایی اشرافی ساخته‌اید، که به کار انتقال شکوه به اشیاء، البسه و لوازم اطراف می آید. بیان ترکیب‌ها در سر حد تعادل و تحکم و در عین ‌حال فروتنی و پذیرش است.

طراحی استاد کار می‌خواهد تا تناسبی در مقدار کاربرد هر یک ازین سه رنگ، مثلاً در پوستر و یا جلد کتاب به وجود آورد تا شاهد یک اثر بی‌نقص باشید. شاید به ذهن سپردن این همه تنوع در کاربرد رنگ‌ها دشوار بنماید، اما تکرار و تجربه، تمامی مشکل‌ها را برطرف خواهد کرد. راهکار این است که اگر بر استحکام ترکیبی از رنگ مطمئن شدید، آن را به ذهن بسپرید و در واقع در مغز خود نیز چرخه‌ای از رنگ را فراهم داشته باشید.

رنگ ریگال

 

ادامه ترکیب بندی های خلاقانه و جذاب رنگ ها را در مقاله بعدی دنبال کنید.

با تحلیلک همراه باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x