مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص ترکیب خلاقانه

نمایش جذاب رنگ ها در ترکیب های خلاقانه (بخش دوم)

در این مقاله ما با انواع ترکیب های رنگ خلاقانه و جذاب با شما همراه هستیم و شما خواهید توانست با اندکی سلیقه و ذوق به الگوهایی از ترکیبات مستقل و تازه دست یابید و خلاقیت خود را به نمایش بگذارید.

در مطلب قبلی همانطور که گفته شد، ترکیبات رنگ ها بسیار متنوع است و در عین پیچیدگی، به گونه ای است که با اندکی دقت خواهید توانست ذوق و علاقه خود را نیز در آن بیامیزید و شاهد ترکیبات فوق العاده جذاب شوید. در این مقاله ما با انواع ترکیب های رنگ خلاقانه و جذاب با شما همراه هستیم و شما خواهید توانست با اندکی سلیقه و ذوق به الگوهایی از ترکیبات مستقل و تازه دست یابید و خلاقیت خود را به نمایش بگذارید.

 

رنگ های طبیعی (خاکی)

برای نمایش سفال، کاه‌گل، زمین آفتاب خورده، مزرعه تازه شخم شده، بازی رنگ در تپه ماهورهای اخرایی، سایه پشت‌بام‌ها و زوایای ساختمان‌های کهنه، این رنگ گرم، مرموز و مالیخولیایی همچنان می‌تواند مثل مس نو بدرخشد، مثل مس کهنه قدیمی و ارزشمند به نظر آید و اگر آن را با سفید بیامیزیم چون آفتاب طلایین لبه‌های بام، در غروب می‌درخشد. این رنگ مایه، که مثل خاک طبیعی، پر ارزش و بارور است، کاربرد بسیار وسیع و مؤثری دارد که می‌تواند ترکیبات بسیار مهیجی در همنشینی با اکر و سبز بسازد.

رنگ های طبیعی را می توان به راحتی در کنار هم به کار برد و تضادی به وجود آورد که در عین دوری، سخت هم خانواده و صمیمی می نماید. اگر در یک دیوار کاه‌گلی پنجره ای به رنگ فیروزه ای بنشانید، گویی دریچه ای به بهشت گشوده اید.

رنگ خاکی

رنگ های دوستانه

کافی است با کمی مشکی و یا سفید و یا هر دو این رنگ های کمکی به بازسازی یک رنگ اصلی بپردازید، در هر تجربه گویی به آن رنگ اصلی زبان تازه ای می آموزید. مثل رنگ نارنجی که با آمیختن مقدار زیادی زرد و قرمز به دست آمده و قرمز مهاجم را به رنگی بدل کرده است که نرمی و صمیمیت از آن می بارد. این ترکیب، هر چند هنوز ارزش و نیروی قرمز را از دست نداده است ولی گویی دیگر قصد قدرت نمایی و نفوذ را ندارد و می خواهد همه را به تعادل و نظم و شادمانی دعوت کند.

از این رنگ همراه رنگ های مشابه آن، بیشتر در رستوران های غذاخوری استفاده می شود تا حس دوستی و خودمانی بودن را در مشتری به وجود آورد که غذایی خوب، با قیمت مناسب و در محیطی صمیمی در انتظارش است. این رنگ همچنین در استانداردهای بین المللی به عنوان رنگ اخطار زمینی و دریایی در قایق های نجات و وسایل ایمنی به کار می رود، زیرا نارنجی در فضای آبی دریا به خوبی می درخشد و توجه را جلب می کند. لباس رفتگران شبانه را نیز به خاطر جلوه آن و پیش گیری از حادثه از این رنگ می سازند.

رنگ دوستانه

رنگ های نرم (ملایم)

رنگ هلو گویی می‌خواهد شما را متوجه کند که وقت آرامش، استراحت و تغذیه است. اگر این رنگ را همراه سبز و بنفش و البته به همان درجه از ملایمت بکار گیریم، ترکیبی جادویی، نرم و خوش حالت ساخته‌ایم. کاربرد این رنگ‌ها در آرایش داخلی ساختمان و در لوازم خانه، چون مبل و پرده و غیره بسیار شاداب و جذاب خواهد شد. توجه کنید که وقتی رنگ‌های ملایم به کار می‌برید، گنجاندن یک رنگ مهاجم و قدرتمند در بین آن‌ها، به کلی فضا رو معیوب و بی‌پیام خواهد کرد. اگر ظرفی قرمز را برای هلو تصور کنید، تمامی خلق‌وخوی میوه‌ها را برهم زده‌اید.

رنگ‌های ملایم چون زمینه‌ کاغذهای ابر و باد، چندان به چشم نمی‌آید؛ ولی چون بستری نرم، اثر شما را به جلوه می‌خواند و هنرمند را به خلاقیت وامی‌دارد. در آرایش ظریف و رگه دار یک سیب گلاب بنگرید که چگونه دست هنرمند طبیعت ملایم‌ترین ترکیب سبز، زرد، نارنجی و سرخ را عرضه کرده است.

رنگ ملایم و نرم

رنگ‌های دعوت‌کننده (جذاب)

کهربایی، در هر ترکیبی و تقریباً کنار هر رنگی که قرار گیرد، آن ترکیب را مطبوع و قابل تحمل می کند. این رنگ با قرمز و آبی و بنفش و زرد و سبز هم‌نشین می‌شود و همواره در بین آن‌ها مثل طلا و یا زعفران می‌درخشد و چون همان طلا و زعفران نیز، گران‌بها جلوه می کند. کهربایی را اگر با سفید به حد کافی ملایم کنیم، فضایی گرم و خودمانی می‌سازد، که خاص مهمانی‌های بسیار نزدیک و دوستانه است. معمولاً انتخاب سرویس های غذا، رومیزی و سایر ضمائم کهربایی رنگ در آراستن میز بخصوص که با غذاهای خوش‌رنگ کامل شود، محیطی کاملاً دور از تنش آماده می‌کند، که برای هر نوع مذاکره و تفاهم پیش زمینه ای مناسب است.

کهربایی را دست‌کم نگیرید، آن را در میان مشکی بنشانید تا چون رگه ای طلا در میان سنگ بدرخشد، با فیروزه‌ای هم‌نشین کنید تا همان جلوه‌ای را بیابد که نگین فیروزه بر حلقه‌ای طلایی دارد. کهربایی را دست‌کم نگیرید!

 

amber color

رنگ های حرکت و جنبش

زرد را کنار یا در میان هر رنگی قرار دهید، وسیله‌ای می‌شود تا زبان آن رنگ‌ها گویاتر و حتی رساتر شود. هرچیز را که می‌خواهید به درخشش و جنبش وادارید، چه خورشید، سکه، قایق و یا اتومبیل باشد، با رنگ زرد نمایش دهید و اگر می‌خواهید رنگ اتاق تان هرگز کسالت‌آور نشود از زرد روشن و لیمویی استفاده کنید، که همیشه شاداب است. بین ترکیب زرد و بنفش که بسیار از هم دور است، گویی یک زد و خورد دائمی پنهان است و اگر این ترکیب در یک هندسه مدور و گرد به ‌کار رفته باشد، چنان است که این زد و خورد واقعاً هم رخ داده است. زرد و سایه‌های آن در زدودن حالت افسردگی از اشیاء و انسان بسیار مؤثر است.

بر دوشیزه‌ای پیراهنی زرد بپوشانید؛ امیدوارتر، شاداب‌تر و مطمئن‌تر به نظر خواهد رسید. زرد را رنگ ترکیب نیز گفته‌اند، میل ترکیبی زرد با دو رنگ اصلی دیگر، یعنی آبی و قرمز آن ‌چنان بالاست که می‌‌توان ادعا کرد که بدون زرد جهان از تنوع طبیعی و بی‌پایان رنگ محروم می‌ماند.

رنگ جنبش

 

ادامه ترکیب بندی های خلاقانه و متفاوت رنگ را در مقاله بعدی دنبال کنید.

با تحلیلک همراه باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x