مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص خلاقانه

نمایش و دسترسی به ترکیب های جذاب و خلاقانه (بخش سوم)

در مطالب قبل نحوه ترکیب و همنشینی رنگ ها را توضیح دادیم و نشان دادیم که چگونه می توان با استفاده از رنگ ها به ترکیبات فوق العاده جذاب و خاص رسید. در ادامه با سری دیگری از ترکیبات خلاقانه با شما همراه هستیم. 

در مطالب قبل نحوه ترکیب و همنشینی رنگ ها را توضیح دادیم و نشان دادیم که چگونه می توان با استفاده از رنگ ها به ترکیبات فوق العاده جذاب و خاص رسید. در ادامه با سری دیگری از ترکیبات خلاقانه با شما همراه هستیم.

 

رنگ های باوقار (الگانت)

وقتی بخواهید وقار و ظرافت را مثل یک بانوی متشخص در کنار هم نگاه دارید، باید از رنگ‌های الگانت استفاده کنید که در عین گرمی، بسیار ظریف و ستایش برانگیز است. این‌گونه رنگ‌ها در فضایی با نور طبیعی و به اندازه، جلوه‌ای دو چندان می‌یابد و کاربردی افسانه‌ای دارد. رنگ‌های الگانت برای ایجاد نمایش بهتری از سفید که فضا را تهی و خالی از حیات می‌کند، بسیار هماهنگ و چاره ساز است.

اگر لبه یک قرنیز یا فضای خالی بین گچ‌بری‌ها را با بهره‌گیری از این رنگ‌های آرام‌کننده و در عین‌ حال فاخر پر کنید، آنگاه سفیدی دیوار و یا برجستگی‌های گچ‌بری، دیگر بی‌مایه و مات نخواهد بود. همچنین این رنگ‌ها در طراحی لباس، در رنگ‌آمیزی کتان های ظریف، بافته های کشمیر و ابریشمین و مخمل نیز کاربرد وسیع و مناسب دارد. قاب بال‌های گونه‌های مختلف ملخ را بگشایید و به رنگ‌آمیزی متنوع ململ شفاف و پلیسه ای پرهای زیر آن خیره شوید. کمتر دست بافته بشری چنان ترکیب بی بدیلی از رنگ‌های الگانت را عرضه کرده است.

رنگ الگانت

رنگ های دل فریب

با این‌که معیارهای زیباشناسی دائما در حال تغییر است و آنچه را که در دوره پیش می‌پسندیدند امروز دیگر کهنه و حتی ناپسند است، اما رنگ هایی وجود دارد که به طرزی باورنکردنی دل‌فریبی خود را، از درون مینیاتورهای یک‌هزاره پیش تا روی جلد یک کتاب امروزی حفظ کرده است. اگر بتوانیم این‌گونه رنگ‌ها را در هم‌نشینی استادانه با رنگ‌های متناسب بکار گیریم، آنگاه ماندگاری راز گونه‌ این رنگ‌ها به رنگ های هم‌جوار آن‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

سبز چمنی نمونه‌ای عالی از این‌گونه رنگ‌هاست و قدرت هم‌نشینی وسیع و پر دامنه‌ای دارد. ترکیب آن با زرد، صورتی، بنفش و قرمز می‌تواند مجموعه‌ای بسازد که گویی همه را به شادمانی، بی‌خیالی و آسان‌گیری دعوت می‌کند. این سبز می‌تواند در یک رنگ‌بندی تک‌رنگ، برای معرفی عنوان، در میان یشمی و سدری، آن‌چنان بدرخشد که عنوان را به سرحد برجستگی برساند بخصوص که عنوان شما خالی از عناصر زنانه نیز نباشد.

رنگ دلفریب

رنگ‌های سرزنده

اگر آبی و زرد را به یک میزان ترکیب کنیم، سبزی به دست می‌آید که رنگ سلامت و برکت است. وقتی این رنگ را کنار آبی قرار دهید، گویی به عمق کار شما پس می‌نشیند. این یک اصل است که برخی رنگ‌ها خودنماتر و گویی در کار شما برجسته‌تر می‌نماید و برخی نیز به‌اصطلاح پس می‌نشیند و گوشه‌گیر می‌شود. در این‌گونه موارد برای حفظ برابری و هم‌سطحی، رنگ برجسته را کمی روشن‌تر و رنگ پس نشسته را با اندکی مشکی و در مورد رنگ سبز، با کمی قرمز تیره تر کنید. به همین دلیل است که سرزندگی و سرسبزی طبیعت در هر تصویری، درصورتی به‌طور کامل به دست می‌آید که رنگ آبی آسمان شما تیره و کدر نباشد و واقعاً آسمانی از کار درآید، که مفهوم کاملی از سرزندگی را منتقل می‌کند.

بی‌شک هیچ رنگی در طبیعت به کثرت و تنوع سبز نیست. در بین شاخ و برگ های هر درخت، الگوهای بی‌نظیری از هم‌نشینی سبز با بسیاری از رنگ‌های دیگر خفته است. به طبیعت با دقت ویژه یک هنرمند بنگرید، راهنما و استادان اصلی خود را خواهید یافت.

رنگ سرزنده

رنگ‌های کهنه(سنتی)

رنگ هایی وجود دارد که بهترین کاربرد آن در نمایش اشیای عتیقه و پرارزش است. سبز زنگاری که مثل کپک روی مس می‌ماند، قرمز خرمایی که رنگ کار های چوبی براق قدیمی است؛ آبی اقیانوسی که هرچند رنگی جدید است اما بازتابی کهنه دارد و زرد کهربایی که بخصوص در کنار سبز زنگاری رنگ انحصاری آرایش محیط‌های اشرافی است، از آن جمله است. برای ساختن رنگ‌های کهنه کافیست در ترکیب آن‌ها مشکی بیشتری به کار برید و در این صورت فراموش نکنید که زمینه کارتان باید رنگ هایی باشد که به ‌اصطلاح پس می‌نشیند و اجازه می‌دهند که رنگ اصلی خودنمایی کند.

رنگ‌های کهنه مخصوص آراستن مکان‌های رسمی، تالارهای عمومی، سالن کنفرانس های دولتی، سرسرای هتل‌های مجلل و به ‌طور کلی هر مکانی است که می‌خواهد خود را محکم، پابرجا و باارزش نشان دهد.

رنگ سنتی

رنگ‌های تر و تازه

مکان‌هایی وجود دارد که مثل حمام‌ها و دست‌شویی‌ها گویی همیشه اندکی خیس است. ظروفی را هم گویی مخصوص نوشابه‌های خنک می‌سازند. در رنگ‌بندی محیط آن مکان‌ها و ته‌رنگ این‌گونه ظرف‌ها همیشه باید مقداری آبی دیده شود، تا تناسبی بین رنگ‌ و محیط برقرار شود. آبی و آبی‌سبز اگر با رگه‌هایی از مکمل خود، یعنی نارنجی و قرمز مزین شود، می‌تواند به انعکاس بهتر این حالت تر و تازگی کمک کند. این رنگ‌ها رنگ تجدید حیات، نو رستگی و تسکین است. همیشه به یاد داشته باشید که برای ایجاد هماهنگی در یک رنگ‌بندی، پیش از همه سراغ مکمل آن را بگیرید تا ترکیبی موفق از کار درآید.

بهترین ترکیب رنگ‌های تر و تازه را می‌توانید در گونه‌هایی از ماهی های آکواریوم پیدا کنید. کافیست مداد را بردارید و تنوع رنگ را در یکی از این ماهی‌ها، که زمینه آبی فسفری دارد، ثبت و با چرخه رنگ مقایسه کنید.

رنگ تر و تازه

 

ادامه ترکیب بندی های خلاقانه و جذاب رنگ ها را در مقاله بعدی دنبال کنید.

با تحلیلک همراه باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x