مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
نگاهی به فیلم تایتانیک

نگاهی به فیلم تایتانیک (قسمت اول)

پس از گذشت بیست و دو سال هنوز هم پرفروش‌ترین فیلم عاشقانه غیر تخیلی و اپیک در تاریخ سینما است.

فیلم تایتانیک – قسمت اول

عوامل فیلم

کارگردان: جیمز کامرون

نویسنده: جیمز کامرون

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو در نقش جک – کیت وینسلت در نقش رُز – بیلی زین در نقش کال هاکلی – فرانسیس فیشر در نقش روث دوویت بوکارتر – گلوریا استوآرت در نقش کهنسالی رُز – کتی بیتس در نقش مولی براون – بیل پاکستون در نقش بروک لاوت – برنارد هیل در نقش ناخدا ادوارد اسمیت

موسیقی متن: جیمز هورنر

فیلمبرداری: راسل کارپنتر

تدوین: کنراد بوف – جیمز کامرون – ریچارد هریس

زمان: ۳ ساعت و ۱۴ دقیقه

 

درباره فیلم تایتانیک

همانقدر که ژرفای آسمان بی‌انتها، ناشناخته و بکر است، اعماق اقیانوس‌های روی کره‌ی خاکی هم ناشناخته و دست نیافتنی است. بیش از ۷۱ درصد از زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم را پهنه‌ی دریاها و اقیانوس‌ها تشکیل داده و قعر آب‌ها همانند کهکشان‌ها مکانی از دنیایی دیگر است.

«کشتی ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه پانزدهم آوریل ۱۹۱۲ از جهان بالا به قعر اقیانوس سقوط کرد» دیالوگ فیلم تایتانیک ۱۹۹۷، مهر تاییدی است بر باور کارگردان و نویسنده‌ی بلند آوازه جیمز کامرون، که اعماق آب‌ها دنیای دیگریست. دنیایی که دهان باز کرد و بزرگترین سازه‌ی متحرک ساخته شده به دست بشر با ۵۳ متر ارتفاع (۸ متر مرتفع‌تر از برج آزادی تهران) و ۲۶۹ متر (حدود ۲.۵ برابر طول زمین فوتبال) را در کام خود فرو برد و هیچ اثری از جلال و جبروت و شکوه آن باقی نگذاشت.

۱۰ آوریل ۱۹۱۲ کشتی RMS TITANIC که ساخت آن چهار سال به طول انجامیده بود و به اذعان سازنده‌ی آن توماس اندروز هیچ گاه غرق نمی‌شد، سفر خود را از بندر ساوتهمپتون به سمت نیویورک آغاز کرد. ۷.۵ میلیون آن زمان (معادل ۱۵۰ میلیون دلار امروزی) صرف ساختن این کشتی شد. این کشتی در سه کلاس رتبه بندی شده بود. مسافران قسمت درجه یک این کشتی یعنی ثروتمندان و اشراف زادگان از استخر آب گرم و زمین اسکوآش و رستوران‌های مجلل برخوردار بودند و مسافران قسمت درجه سه، باید در صف سرویس بهداشتی می‌ایستادند. این کشتی همچنان یکی از سریع‌ترین کشتی‌های زمان خود به شمار می‌رفت که بیشینه سرعت آن ۲۱ گره دریایی معادل ۴۴ کیلومتر بر ساعت بود. بزرگی و سرعت بالا، تایتانیک را به پایان تلخ خود نزدیک کرد.

نیمه شب ۱۵ آوریل یعنی ۵ روز بعد از آغاز حرکت، هنگامی که کوه یخ از روی عرشه مشاهده شد، توقف یا تغییر جهت کشتی برای جلوگیری از برخورد با کوه یخ نیازمند بیش از ۸۰۰ متر فاصله بود. چرا که بزرگی کشتی باعث می‌شود شعاع گردش بالا و تغییر زاویه حرکت کندی داشته باشد و سرعت بالا و توقف کامل با توجه به وزن و ابعاد نیازمند طی مسافتی سیال ۸۰۰ متری بود. تایتانیک با کوه یخ برخورد کرد و در بدنه‌ی کشتی شکافی ایجاد کرد که منجر به نفوذ آب به داخل آن شد و پس از گذشت ۲ ساعت و بیست دقیقه با پر شدن محفظه‌ی نوک کشتی سنگینی وزن دماغه را به عمق آب فرو برد و انتهای آن بالا‌رفت. وزن بالای انتهای کشتی منجر به دو نیمه شدن آن شد و کشتی‌یی که هیچ گاه غرق نمی‌شد خیلی زود غرق شد و از ۱۵۱۴ نفر خدمه و مسافران کشتی تنها خاطره‌ای باقی ماند تا توسط ۷۱۰ نجات یافته روایت شود. کشتی تایتانیک در عمق ۱۲۵۰۰ فوتی (معادل ۳۸۱۰ متر) زیر دریا در بستر اقیانوس جا خوش کرد و تا ۱۹۸۵ از نظرها پنهان ماند. گویا هیچ گاه تایتانیکی وجود نداشته است.

اعماق آب‌ها همانند اعماق کهکشان‌ها دست نیافتنی است. هنگامی که در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ میلادی موقعیت تایتانیک تخمین زده شد، برای نزدیک شدن به لاشه‌ی آن و مشاهده بقایا نیازمند وسیله‌ای بود که بتواند فشار ۲۴۶۰ تن بر مترمربع را در عمق ۳۸۱۰ متری کف اقیانوس تحمل کند. دو محقق موسسات اقیانوس شناسی به نام دکتر میشل و دکتر رابرت بالارد وسیله‌ای پیشرفته به نام Argo را برای سفر به عمق اقیانوس و تصاویری از لاشه‌ی مغروق تایتانیک گرفتند. پس از گذشت هفتاد سال دوباره تایتانیک به تیتر خبرها بازگشت و کمی بعد‌تر اشیای قیمتی یافت شده از آن به حراج گذاشته شد و حتی یک تکه از عرشه‌ی آن در مرکز خریدی در شهر سانفرانسیسکو قرار گرفت.

پس از آنکه شرح ماجرای تراژدیک تایتانیک به تیتر اخبار بازگشت، سرگذشت بازماندگان آن هم مجدد مرور شد. شرح حال برخی از آن‌ها مانند برث آنتونین ماین که به نظر می‌آید ماجرای شخصیت رُز در فیلم به نوعی برگرفته شده از شخصیت او باشد، تا ریچارد نوریس ویلیامز که در حادثه کشتی پاهایش دچار یخ‌زده‌گی شده بود و باید قطع می‌شد اما با پشتکار او این اتفاق نیافتاد و سال‌ها بعد او طلای المپیک را در رشته تنیس از آن خود کرد.

پیش‌تر از تایتانیک جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷ فیلم‌هایی درباره کشتی تایتانیک یا با محوریت موضوعی آن ساخته شده بود که شمار آن‌ها به یازده می‌رسد. فیلم‌هایی از جمله نجات یافتگان از تایتانیک ۱۹۱۲، تایتانیک ۱۹۴۳، یک شب به یاد ماندنی ۱۹۵۸، مالی براون غرق ناشدنی ۱۹۶۴ و برافراشتن تایتانیک ۱۹۸۰ اما موفق‌ترین آن‌ها تایتانیک جیمز کامرون با فروش در مجموع ۲.۱ میلیارد دلاری بود. این فیلم پس از گذشت بیست و دو سال هنوز هم پرفروش‌ترین فیلم عاشقانه غیر تخیلی و اپیک در تاریخ سینما است.

اما چطور تایتانیک پرفروش‌ترین فیلم زمانه‌ی خود شد؟

 

 

در ادامه و در مطلب بعد به بررسی فیلم تایتانیک می پردازیم تا به این پرسش طرح شده هم پاسخ داده شود…

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x