مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
نگهداری فیلودندرون برگ قلبی

روش نگهداری و تکثیر گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون سال هاست که جایگاه خاصی در بین گیاهان آپارتمانی دارد. برگ های زیبای این گیاه ظاهری قلبی شکل دارند. نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست زیرا به تغییرات شرایط نگهداری واکنش نشان می دهد و سریعا شما را آگاه می کند.

روش نگهداری و تکثیر گیاه فیلودندرون برگ قلبی

 

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون سال هاست که جایگاه خاصی در بین گیاهان آپارتمانی دارد. برگ های زیبای این گیاه ظاهری قلبی شکل دارند.

نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست زیرا به تغییرات شرایط نگهداری واکنش نشان می دهد و سریعا شما را آگاه می کند.

فیلودندرون جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم است و بدنه و ریشه محکمی دارد و مانند پتوس در دسته گیاهان رونده آپارتمانی قرار می گیرد.

با تحلیلک همراه باشید تا روش نگهداری گیاه فیلودندرن برگ قلبی را با هم بخوانیم.

روش نگهداری فیلودندرون

روش نگهداری گیاه فیلودندرون برگ قلبی

نور

یکی از دلایل محبوبیت فیلودندرون برگ قلبی، نیاز کمتر آن به نور در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی است.

این گیاه اصالتا متعلق به جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی است، جایی که میزان کمی از نور مستقیم خورشید نیاز تمام گیاهان به نور را برطرف می‌کند.

فیلودندرون را در مکانی قرار دهید که روزانه حداقل برای ۳ الی ۴ ساعت نور غیرمستقیم اما درخشان خورشید را دریافت کند.

این گیاه می‌تواند میزان‌های مختلفی از نور دریافتی را تحمل کرده و با آن مطابقت پیدا کند. می‌تواند در مکانی کاملا نورانی یا کاملا سایه رشد کند، حتی می‌تواند تحت نور لامپ های فلوئورسنت نیز به حیات خود ادامه دهد.

هرگز فیلودندرون برگ قلبی را تحت اشعه مستقیم نور خورشید قرار ندهید، چون سریعا باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد. همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچه نور کمتری به گیاه بتابد، سرعت رشد نیز کمتر خواهد بود. برگ‌های کوچک و یا زیاد شدن فاصله بین برگ‌ها و بلند شدن ساقه ها نشانه عدم دریافت نور کافی است.

برگ قلبی

آبیاری

در طول فصل رشد فعال گیاه (بهار و تابستان)، خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید.

با آمدن زمستان و کاهش سرعت رشد گیاه، قبل از آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود. برگ‌های زرد نشانه آبیاری بیش از حد و برگ‌های قهوه‌ای نماد کم‌آبی است.

برای آبیاری از آب معمولی لوله کشی استفاده کنید. بهتر است این آب را برای چند روز در ظرفی رو باز قرار دهید تا تمام کلرهای آن خارج شود.

 

رطوبت

فیلودندرون برگ قلبی، در خانه‌های با هوای مرطوب رشدی بی‌نظیر خواهد داشت. طبق این توصیف، حمام یکی از بهترین مناطق برای قرارگیری آن است، البته به شرط اینکه نور کافی را در آنجا دریافت کند.

هوای گرم و مرطوب، یادآور محیط طبیعی آنهاست. هرچه میزان رطوبت موجود در هوا بیشتر باشد، برگ‌ها بزرگتر و زیباتر خواهند بود.
با اینکه فیلوندرون هوای مرطوب را ترجیح می‌دهد، اما مانند سایر گیاهان آپارتمانی می‌تواند در هوای معمولی خانه نیز رشد خوبی داشته باشد.

دقت کنید که اگر نوک برگ‌ها قهوه‌ای شد، یعنی هوا خیلی خشک است. در این صورت می‌توانید با اسپری کردن آب به گیاه برای چند بار در هفته، رطوبت ایده‌آل را برای آن فراهم کنید. راه دیگر، قرار دادن گیاهان متعدد در کنار هم و یا گذاشتن گلدان برگ قلبی بر روی سینی از آب و سنگریزه است.

بیشتر بخوانید: انواع گیاه پتوس و نحوه نگهداری آن

خاک

فیلودندرون برگ قلبی خاکی را ترجیح می‌دهد که عملیات زه‌کشی را فورا انجام داده و گردش هوای خوبی در اطراف ریشه برایش فراهم کند.

طبق تجربیات ما، یک خاک گلدان چندمنظوره (خاک گلدان معمولی) برای آن کاملا مناسب است. از خاک‌ مخصوص گیاهانی مشخص (مانند خاک ساکولنت، خاک کاکتوس و … ) برای فیلودندرون استفاده نکنید.

خاک گلدان صنعتی ترکیبی “بدون خاک” از پرلیت، خزه زغال سنگ و الیاف نارگیل است. بنابراین لازم نیست از هر کدام از این موارد به صورت جداگانه در گلدان استفاده کنید، چون می‌تواند به تجمع آب در خاک منجر شود. اما برای بهبود زه کشی، اضافه کردن مقدار بیشتری پرلیت منعی ندارد.

فیلودندرون3
روش نگهداری فیلودندرون بالارونده

دما

یکی از دلایل رشد خوب فیلودندرون در منازل این است که دمای ترجیحی آن تقریبا با بازه دمایی مطلوب برای ما انسان‌ها یکسان است.

برای داشتن بهترین عملکرد، همواره گیاه را در بازه دمایی بین ۲۴ الی ۲۷ درجه سانتی گراد در طول روز و بالای ۱۳ درجه در طول شب نگه دارید. گیاه را در نزدیکی باد پنجره و یا دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید.

 

کوددهی

فیلودندرون گیاهی است که به سرعت بزرگ می شود و باید تغذیه شود.

در فصل رشد، هر ۴-۳ هفته یکبار می‌توانید کمی به گیاه کود بدهید. یک کود محلول در آب و یا غذای گیاه چندمنظوره مایع انتخاب کنید و آن را طبق دستور نوشته شده بر روی بسته، به گیاه اضافه کنید. حتی بهتر است کمی آن را رقیق‌تر کنید.

در طول زمستان، تغذیه می تواند یک ماه در میان با استفاده از یک غذای پایه گیاهان خانگی انجام گردد.

 

تکثیر فیلودندرون برگ قلبی

بهترین زمان برای قلمه زدن ساقه فیلودندرون در فصل بهار یا اوایل تابستان است. برای تکثیر فیلودندرون برگ قلبی ساقه را در آب یا خاک مرطوب قرار دهید. به راحتی ریشه می کند.

روش تکثیر فیلودندرون برگ قلبی
روش تکثیر فیلودندرون برگ قلبی

سمی بودن

برگ های فیلودندرون در صورت خورده شدن برای کودکان و حیوانات سمی است. پس آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات قراردهید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x