مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
درختچه ناندینا / بامبوی مقدس

روش نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس و انواع آن

خوشبختانه نگهداری ناندینا یا بامبوی مقدس آسان است؛ در نتیجه اگر دوست دارید یک گیاه سبز زیبا و خاص را میهمان خانه خود کنید که نگهداری آسانی داشته باشد، این گیاه انتخابی عالی برای شماست.

روش نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس و انواع آن

درختچه ناندینا / بامبوی مقدس

درختچه ناندینا (Nandina domestica) از خانواده زرشکیان است. این گیاه بومی آسیای شرقی است.

ناندینا را با نام بامبوی مقدس نیز می شناسند.

بامبوی مقدس گیاهی همیشه سبز و گل‌دار است. این گیاه برخلاف اسم مستعارش بامبو نیست.

ساقه‌های این گیاه عصایی شکل هستند و گیاه برگ‌هایی بافت‌دار دارد که شبیه به بامبو هستند و همین موضوع نام مستعار آن را به‌خوبی توضیح می‌دهد.

درختچه ناندینا / بامبوی مقدسناندینا در طول سال تغییر رنگ داده و می‌تواند از سبز به صورتی و از صورتی به قرمز تغییر رنگ پیدا کند. در بهار نیز این گیاه زیبا گل‌هایی سفید رنگ می‌دهد که هر چقدر به زمستان نزدیک می‌شود قرمزتر می‌شوند.

خوشبختانه نگهداری ناندینا یا بامبوی مقدس آسان است؛ در نتیجه اگر دوست دارید یک گیاه سبز زیبا و خاص را میهمان خانه خود کنید که نگهداری آسانی داشته باشد، این گیاه انتخابی عالی برای شماست.

بیشتر بخوانید: گل یوکا / روش نگهداری و تکثیر این گیاه مقاوم

انواع ناندینا

گونه‌های مختلفی از گیاه ناندینا وجود دارد که اغلب آن‌ها کوتوله هستند. برخی از انواع محبوب ناندینا شامل موارد زیر می‌شود:

    • ناندینای ریچموند: گونه‌ای که می‌تواند تا یک متر و نیم رشد کند و به‌خاطر حجم زیاد میوه‌های قرمز رنگش مشهور است.
    • ناندینای آتشین: گیاهی کوتوله که برگ‌های آن در زمستان به رنگ قرمز پر رنگ در می‌آید.
    • ناندینای پیگمیا (نانا): این گیاه میوه زیادی تولید نمی‌کند، اما به‌خاطر قد کوتاه و شاخ و برگ متراکمی که دارد محبوب شده است. این گیاه می‌تواند تا حدود یک متر رشد کند.

 

درختچه ناندینا / بامبوی مقدس

روش نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس

درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس جزو گیاهان خانگی همیشه سبز است که ترجیح می‌دهد در محیطی تقریبا مرطوب و نورگیر زندگی کند. این گیاه می‌تواند تا دمای -۱۲ درجه را تحمل کند، اما نه برای طولانی مدت.

همچنین گیاه عموما دچار آفت یا بیماری خاصی نمی‌شود. درختچه ناندینا قابلیت نگهداری هم در بیرون و هم در داخل خانه را داراست و تنها مشکلی که دارد میوه‌های سمی آن است که باید مراقب باشید توسط کودک یا حیوانات خانگی‌تان بلعیده نشوند.

آبیاری ناندینا

در طول اولین فصل رشد گیاه به آبیاری زیاد و عمیق نیاز دارد تا بتواند ریشه‌هایی قوی بدهد و جای خود را سفت کند. از این‌ رو مطمئن شوید که خاک گیاه همیشه مرطوب است، اما از خیس نگه داشتن بیش‌ از حد خاک خودداری کنید.

بامبوی مقدسی که در گلدان نگهداری می‌شود نیاز به آب بیشتری نسبت به گیاهی که درون زمین کاشته دارد؛ دلیل این موضوع کاملا مشخص است و به حجم خاک محدود گلدان بر می‌گردد.

بعد از طی کردن اولین فصل رشد درست زمانی که گیاه بالغ شد، دیگر به آب زیادی نیاز ندارد و باید میزان آبیاری کمتر شود. درنتیجه پس از طی شدن اولین فصل رشد تنها زمانی به گیاه آب بدهید که چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد.

آب را نیز تا جایی بریزید که از زیر گلدان خارج شود و به همه ریشه‌ها رسیده باشد. همچنین یادتان باشد که آب خارج شده از زیر گلدان را دور بریزید تا با گلدان و گیاه در تماس نباشد که منجر به پوسیدگی ریشه‌ها شود.

بیشتر بخوانید: تبدیل گیاه حسن یوسف به درختچه آپارتمانی زیبا

نور مورد نیاز برای نگهداری از بامبوی مقدس یا درختچه ناندینا

بامبوی مقدس یا درختچه ناندینا می‌تواند با شرایط نوری مختلفی سازگار باشد؛ از یک آفتاب کامل گرفته تا نیمه‌ سایه هر دو برای نگهداری ناندینا مناسب هستند، اما اگر می‌خواهید گیاه شما رنگ‌های زنده‌تر و سالم‌تری داشته باشد نیاز است تا آن را در محلی نگهداری کنید که آفتاب کامل دریافت کند.

درختچه ناندینا / بامبوی مقدس

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس

شرایط ایده‌آل برای نگهداری بامبوی مقدس محیطی گرم با رطوبت ملایم است که از بادهای شدید محافظت شده باشد. ناندینا می‌تواند در کوتاه مدت دمای منفی دوازده درجه را نیز تحمل کند، اما در بلند مدت دچار آسیب می‌شود بنابراین بهتر است آن را از سرمای سخت زمستان محافظت کنید. باتوجه به این شرایط اگر در منطقه زندگی شما سرمای سختی وجود دارد و گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، بهتر است آن را در گلدان نگهداری کنید تا بتوانید در فصل‌های سرد آن‌ را به داخل خانه منتقل کنید.

خاک

بامبوی مقدس درباره خاک سخت‌گیر نیست، اما ترجیح می‌دهد در خاکی با رطوبت مدیریت شده، دارای مواد مغذی و زهکشی خوب زندگی کند. افزودن پرلیت، ماسه یا مواد ترکیبی دیگر که به سبک شدن خاک و زهکشی بهتر آن کمک می‌کند و می‌تواند تاثیر خوبی روی رشد و سلامت گیاه بگذارد.

کوددهی

یک کوددهی منظم می‌تواند گل‌دهی و سرزنده بودن رنگ‌های این گیاه را تضمین کند. پس اگر می‌خواهید گیاه شما تضمینی سرزنده و گلدهی آن روی روال باشد، در طول نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس کوددهی به آن را فراموش نکنید.

برای این‌منظور از کود مخصوص درختچه‌های زینتی استفاده کنید و این کود را دوبار در سال، یکبار در اوایل بهار و سپس در اوایل تابستان به گیاه بدهید. این نکته را در نظر داشته باشید که کوددهی باید در حد نیاز باشد و از کوددهی بیش‌ از حد پرهیز کنید؛ چرا که کوددهی زیاد می‌تواند به ناندینا شما آسیب بزند.

بیشتر بخوانید: معرفی و روش نگهداری گیاه زاموفیلیا (زامیفولیا)

هرس کردن

سلامت و عملکرد خوب ناندینا در گرو آن است که اجازه دهید رشد طبیعی خود را داشته باشد. این گیاه در اثر هرس کردن‌های شدید یا شکل دادن به آن توسط قیچی آسیب می‌بیند، اما یک هرس ملایم که سالانه انجام شود برای گیاه ضرری ندارد و می‌تواند باعث شود که گیاه پرپشت شده و شکل مناسبی به خود بگیرد.

سمی بودن بودن یا نبودن ناندینا

ناندیا گیاهی فوق‌العاده سمی برای حیوانات خانگی، پرنده‌ها و کودکان است. میوه‌های قرمز رنگ این گیاه می‌تواند به‌سرعت باعث ایجاد استفراغ، تب، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، تنگی نفس و در صورت بلعیده شدن حتی به مرگ نیز منجر شود.

از سوی دیگر خوردن برگ‌های بامبوی مقدس نیز خطرناک است و باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. در نتیجه بهتر است است گیاه را از دسترس حیوانات خانگی، کودکان یا پرندگان دور نگه دارید.

درختچه ناندینا / بامبوی مقدس

تکثیر درختچه ناندینا

یکی از بهترین روش‌ها برای تکثیر درختچه ناندینا، روش قلمه زنی است. برای این منظور می‌توانید از هر دو روش قلمه نرم و قلمه نیمه سخت این گیاه را تکثیر کنید.

تکثیر ناندینا از طریق قلمه نیمه سخت

برای قلمه زدن از طریق قلمه نیمه‌سخت بهتر است در تابستان و اوایل پاییز اقدام کنید. قلمه نیمه سخت یعنی قلمه گرفتن از ساقه‌ای که تقریبا بالغ شده است، اما هنوز کاملا سخت و بالغ نشده است.

به‌عبارت دقیق‌تر این شاخه باید کمی شکل گرفته باشد، اما هنوز کاملا سفت نشده باشد و بتوانید آن را خم کنید.

بعد از پیدا کردن قلمه‌ای با چنین مشخصات آن را در هورمون ریشه قرار داده و سپس آن را در گلدانی قرار دهید که با پلاستیک پوشانده شده باشد. این کار باعث نگه داشتن رطوبت در فضای پلاستیک شده و قلمه می‌تواند جوانه بزند.

تکثیر ناندینا از طریق قلمه نرم

برای تکثیر از طریق قلمه نرم کافی است شاخه‌ای جوان که تازه رشد کرده را از گیاه جدا کنید و به آب منتقل کنید تا بتواند ریشه بدهد؛ این شاخه باید نرم و سبز باشد.

بعد از اینکه قلمه ریشه داد و اندازه ریشه‌های آن به حد مناسبی رسید می‌توانید آن را به گلدان منتقل کرده و از این طریق گیاهی جدید داشته باشید. همچنین برای ریشه‌دهی سریع‌تر نیز می‌توانید از هورمون ریشه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش و شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا و تکثیر آن

نگهداری درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس در گلدان

بامبوی مقدس می‌تواند به‌عنوان یک گیاه خانگی درون گلدان نیز زندگی کند. در واقع اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید بهتر است ناندینا را درون گلدان نگهداری کنید تا بتواند زمستان‌های سرد را درون خانه زندگی کند.

درختچه ناندینا / بامبوی مقدساگر قصد نگهداری بامبوی مقدس در گلدان را دارید بهتر است هر ۲ الی ۳ سال یک‌بار گلدان گیاه را تعویض کنید و آن را به گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر منتقل کنید.

همچنین فراموش نکنید که خاک گیاه باید مرطوب بماند، چون ناندینایی که در گلدان زندگی می‌کند نسبت به گیاهی که در باغچه کاشته شده به‌خاطر حجم کم خاک درون گلدان آب بیشتری را نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: گل بامبو و نحوه نگهداری این گیاه آپارتمانی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهناز
1 سال قبل

من دو تا گلدان ناندینا روی تراس دارم اما سبز هستند و بسیار زیبا و مقاوم هستند ….

1 سال قبل
پاسخ به  مهناز

ممنون از همراهی شما

اِسحقٰ آرپَناہے
7 ماه قبل

من خاک گلدان رو عوض کردم اما شروع کرده به برگ ریزون و انگار بی حال شده الان یک هفته س که گلدون رو عوض کردم

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x