مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
وضعیت نماد شرکت ها در بورس

وضعیت نماد شرکت ها در بورس به چه صورت است؟

وضعیت نماد شرکت ها در بورس همیشه به یک حالت نیست و در بعضی مواقع سازمان بورس جلوی معاملات سهام یک شرکت را می گیرد که در این حالت می گویند نماد تغییر وضعیت داده است. در اکثر مواقع وضعیت نماد شرکت ها حالت مجاز است اما به دلایلی می تواند به مجاز-محفوظ، ممنوع، ممنوع-متوقف دچار شود.

وضعیت نماد شرکت ها در بورس

وضعیت نماد شرکت ها در بورس همیشه به یک حالت نیست و در بعضی مواقع سازمان بورس جلوی معاملات سهام یک شرکت را می گیرد که در این حالت می گویند نماد تغییر وضعیت داده است.

در اکثر مواقع وضعیت نماد شرکت ها حالت مجاز است اما به دلایلی می تواند به مجاز-محفوظ، ممنوع، ممنوع-متوقف دچار شود.

علاوه بر این وضعیت ها ممکن است سازمان بورس بعضی از نمادها را دارای شرایط مناسب معامله نبیند که در این صورت نماد را تعلیق می کند.

 

وضعیت نماد شرکت ها در بورس

وضعیت نماد معاملاتی شرکت ها در بورس

وضعیت مجاز

حالت مجاز، نوع اول از وضعیت نمادها در بورس است. زمانی که سهام به صورت عادی قابل معامله است، گفته می‌شود که نماد در وضعیت مجاز قرار دارد. در چنین حالتی امکان خرید و فروش برای سرمایه‌گذاران به راحتی فراهم است.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

وضعیت مجاز-محفوظ

هنگامی که یک سهم می‌خواهد بعد از مدت‌ها بازگشایی شود، ابتدا در حالت مجاز محفوظ قرار می‌گیرد. در این حالت شما می‌توانید سفارش‌های خود را ثبت کنید، اما معامله‌ای انجام نخواهد شد.

بعد از تایید سفارشات، وضعیت نماد معاملاتی از حالت مجاز محفوظ به مجاز تغییر خواهد کرد و معاملات در سهم مورد نظر انجام خواهد شد.

اگر بخواهیم این مرحله را به‌طور دقیق توضیح دهیم، می‌توان گفت ابتدا سهم از حالت ممنوع با ارسال پیام ناظر به حالت مجاز محفوظ در می‌آید.

بعد از ثبت سفارش‌ها، نماد توسط ناظر بازار دوباره متوقف می‌شود تا بررسی‌های لازم روی آن انجام شده و سهام کشف قیمت بشود. در انتها نیز با تایید ناظر، نماد از حالت متوقف درآمده و به شکل مجاز در‌می‌آید.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

وضعیت مجاز-متوقف

حالت مجاز-متوقف، هم از انواع وضعیت نمادها در بورس است که در آن نمادهای معاملاتی مذکور غیر قابل معامله هستند.

در این حالت هیچگونه خرید و فروشی انجام نمی‌شود و حتی سفارشی هم ثبت نخواهد شد. در واقع زمانی‌که نماد معاملاتی شرکت‌ها یکی از دلایل توقف نمادها را داشته باشد به وضعیت مجاز-متوقف تغییر وضعیت می‌دهد.

در این حالت نماد برای معامله مجاز می‌باشد، اما به صورت مقطعی و بنا به دلایلی فرآیند سفارش‌گیری و معامله در آن متوقف می‌شود.

 

وضعیت نمادهای ممنوع

در وضعیت ممنوع سهم قابل معامله نیست، یعنی نمی‌توان خرید و فروشی در آن انجام داد. مدت زمان ممنوع بودن نماد یک سهم معمولا موقتی است و احتمالا نماد در همان روز معاملاتی بازگشایی خواهد شد.

ممنوع – متوقف

در این وضعیت نمی‌توانید سهم خود را معامله کنید. حتی نمی‌توانید سفارشات دیگر را ارسال کنید.

دقت داشته باشید در صورتی که نمادی ممنوع-متوقف باشد، بازگشایی نماد در همان روز انجام نمی‌شود.

این بسیار مهم است که بدانید سهم شما در کدام مرحله است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین سایت های بورسی

وضعیت نماد معاملاتی در بورس و فرابورس در طول سال ممکن است به دفعات حالت های گفته شده در بالا را به خود بگیرد.

وضعیت نماد شرکت ها در بورس

مشمول فرایند تعلیق چیست؟

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس باید تلاش کنند در هر دوره اطلاعات مالی و گزارشات مربوط به دوره را افشا کنند تا مشمول فرآیند تعلیق قرار نگیرند.

این نوع اطلاع رسانی به سهامداران کمک خواهد کرد که از وضعیت شرکت‌ها باخبر شوند.

تعلیق در لغت به معنی معلق بودن و آویزان بودن است و شرکت‌هایی که مشمول فرایند تعلیق هستند یا در فرآیند تعلیق قرار می گیرند لزوما جزو شرکت‌های مشکل آفرین بورسی نیستند.

این اصطلاحات برای سهامدارن نباید ایجاد وحشت کنند.

اگر شرکت مشمول فرایند تعلیق بود به این معنی نیست که اگر سهام آن را بخرید، سرمایه‌تان نابود خواهد شد!

واژه تعلیق برازنده شرکت‌های بزرگ و مهم بورسی نیست. اما این واژه‌ها در دستورالعمل جدید فقط برای تفکیک بین شرکت‌ها مشخص شده و بار معنایی منفی ندارد.

مشمول فرایند تعلیق شدن می‌تواند صرفا به دلیل عدم انتشار به موقع صورت‌های مالی باشد. به شرکت‌ها معمولا مهلت‌های بیشتری برای ارسال این گزارشات داده می‌شود.

زمانی که با هشدار “مشمول فرایند تعلیق” در بالای صفحه نماد در سایت tsetmc.com مواجه شدید روی آن کلیک کنید تا دلیل پدیدار شدن این هشدار را ببینید.

 

مشمول فرآیند تعلیق با خود تعلیق تفاوت دارد

فرآیند تعلیق همانطور که از اسم آن مشخص است با خود تعلیق متفاوت است. یعنی که با توجه به این علامت شرکت ابهام یا تاخیر در اطلاع رسانی دارد که در صورت عدم ارائه اطلاعات با برخورد های بورس روبرو و مشمول تعلیق خواهد شد.

شرکت‌ها از دو جنبه مشمول تعلیق می‌شوند، این تعلیق یا ناشی از دستورالعمل پذیرش است و یا این که ناشی از دستورالعمل افشا است.

اگر شرکتی ناشی از دستورالعمل پذیرش وارد تعلیق شود فرجه زمانی نه تا شش ماهه وجود دارد، یعنی در طی این دوره می‌تواند خود را از فرآیند تعلیق خارج کند.

بنابراین در این شرایط بازار دقیقا می‌داند که شرکت به چه دلیلی در فرآیند تعلیق قرار گرفته و شرکت هم می‌داند که بازار به این موضوع واقف است. پس مجبور خواهد بود تا میزان شفافیت خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

فرآیندهای تغییر وضعیت نماد شرکت ها در بورس

وضعیت نماد شرکت ها در بورس

فرآیندهای مختلفی برای تغییر وضعیت نمادها در بورس وجود دارد که شامل تعدیل سود، برگزاری مجامع شرکت و یا ابهام در اطلاعات است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • تغییر وضعیت نمادها در بورس به دلیل تعدیل سود
  • تغییر وضعیت نمادها در بورس به دلیل برگزاری مجمع
  • تغییر وضعیت نمادها در بورس به دلیل ابهام در اطلاعات
  • متوقف شدن نماد به علت نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمت پایانی
  • متوقف شدن نماد به علت نوسان بیش از ۵۰ درصد قیمت پایانی
  • متوقف شدن به علت افشای اطلاعات با اهمیت

 

از کجا متوجه شویم یک نماد به چه دلیل ممنوع یا متوقف شده؟

در سایت tsetmc.com می‌توانید با ورود به صفحه نماد از وضعیت فعلی نماد مطلع می‌شوید.

اگر می‌خواهید دلیل توقف یک نماد (ممنوع-متوقف) یا هر وضعیت دیگری از نماد را ببینید، بهترین کار این است که پیام ناظر بازار را برای آن نماد بررسی کنید.

برای اینکار در صفحه نماد، روی تب “پیام ناظر” کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: پیام ناظر بازار چیست و چه معنی دارد؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x