مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نفس کشیدن نامنظم و وقفه تنفسی هنگام خواب

نفس کشیدن نامنظم و وقفه تنفسی هنگام خواب

وقفه تنفسی هنگام خواب یک بیماری مهلک و مرگبار است که ۱۰٪ از کودکان، ۲۴٪  از مردان بالغ و ۹٪ از زنان بالغ را مبتلا می کند. بیماری های مشترک با تنفس بی نظم خواب؛ فشار خون، چاقی، دیابت، نارسایی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی، سکته مغزی، آسم و بیماری ریفلاکس معده است.

نفس کشیدن نامنظم و وقفه تنفسی هنگام خواب

وقفه تنفسی هنگام خواب یک بیماری مهلک و مرگبار است که ۱۰٪ از کودکان، ۲۴٪  از مردان بالغ و ۹٪ از زنان بالغ را مبتلا می کند.

بیماری های مشترک با تنفس بی نظم خواب؛ فشار خون، چاقی، دیابت، نارسایی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی، سکته مغزی، آسم و بیماری ریفلاکس معده است.

Sleep Apnea یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول کشیده و معمولاً تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد. (ده‌ها یا حتی صدها بار) هر کدام از این دوره ها یک «آپنه» نامیده می‌شود. اکثر این دوره‌ها با صدای خرخر بلند همراه است که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می‌شود که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می‌شود.

با وجودی که در بسیاری از آپنه ها فرد مبتلا متوجه تنگی یا توقف تنفس خود در طول شب نمی‌شود، این دوره ها معمولا باعث کاهش قابل توجه کیفیت خواب او می‌شود. در نتیجه با وجود خواب طولانی، فرد مبتلا ممکن است در طول روز احساس خستگی بیش از حد کند و کمتر به حالت آماده باش قرار گیرد. این می‌تواند منجر به حوادث غیرقابل جبران در طول روز مانند تصادفات رانندگی شود. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در معرض تصادفات وسایل نقلیه موتوری هستند.

وقفه تنفسی هنگام خواب
ام آر آی مید سگیتال، خانم بالغ

به زبان بزرگ و کروی توجه داشته باشید که قسمت قابل توجهی از آن در دهانه حلق قرار دارد. در هنگام خواب زبان به صورت خلفی می افتد و دستگاه تنفسی فوقانی انسداد می یابد.

آناتومی تنفس بی نظم خواب، نامربوط به ارزیابی دندانپزشکی نیست. دستگاه تنفسی فوقانی انسان به ویژه دستگاه تار صوتی (SVT)، در طی ۲۵۰،۰۰۰ سال گذشته به سرعت تکامل یافت، زیرا ظرفیت گفتار توسعه داده شده است.

دلیل وقفه تنفسی هنگام خواب این است که حفره دهان و عضله دهانه حلق در هنگام خواب لحن طبیعی، بیدار و پویای خود را از دست می دهند. زبان به صورت خلفی به داخل حلق می افتد. راه هوایی باریک شده و در نهایت انسداد پیدا می کند. قطع تنفس منجر به برانگیختگی مغزی، هیپوکسی، کمبود اکسیژن و افزایش فشار خون می شود.

این انسداد و نارسایی، سیستم عصبی خود مختار را تحریک می کند، شرایطی که تحت عنوان تحریک عصبی سمپاتیک شناخته می شود.

وقفه تنفسی هنگام خواب یک بیماری شایع و مرگبار است. با توجه به اینکه همه بیماران بزرگسال باید حداقل سالی یکبار توسط دندانپزشک ویزیت شوند و با توجه به اینکه حرفه دندانپزشکی نه تنها با دندان بلکه با بافت های اطراف نیز تخصص یافته است، متخصصان دندانپزشک باید به طور مرتب بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند را شناسایی کنند.

آزمایش خواب، دستگاه درمانی مخصوص، مراجعه مناسب به همکاران در ارتودنسی، جراحی فک و صورت، مراجعه به پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی را در نظر بگیرند.

درمان و راهکار وقفه تنفسی هنگام خواب

تغییر در شیوه زندگی، کاهش وزن و بهبود عادات غذایی، عدم مصرف آرام بخش، قرص‌های خواب‌آور و آنتی‌هیستامین‌ها قبل از خواب، عدم مصرف مشروبات الکلی و غذاهای سنگین چهار ساعت قبل از خواب، تنظیم الگوی خواب منظم همگی در این راستا کمک می کنند.

برای درمان آپنه انسدادی خواب، بسیاری از مردم با استفاده از دستگاه کمک تنفسی سی پپ (CPAP) برای مدیریت و درمان اختلال تنفسی روزمره خود استفاده می‌کنند، این دستگاه اجازه می‌دهد تا بیمار به آسانی تنفس کند. در مواردی که مشکلات جدی قلب علت وقوع آپنه خواب باشند، ممکن است دستگاه بای پپ (BiPAP) به بیمار توصیه شود. برتری آن نسبت به سی پپ از این لحاظ است که خود را با ریتم تنفسی بیمار تنظیم کرده و به حداقل تلاش تنفسی بیمار در خواب نیز پاسخ می‌دهد.

منبع: مقاله دکتر نوشین گمنام

بیشتر بخوانید

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

تاثیر داروهای بتابلاکر و سوزش معده در موفقیت درمان ایمپلنت

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x