مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مسواک خوب

ویژگی های مسواک خوب و خمیر دندان مناسب

مسواک خوب باید موهای صاف و یکنواخت داشته باشد. فیبرهای مسواک باید از نایلون نرم باشد.

ویژگی های مسواک خوب و خمیر دندان مناسب

هدف اصلی از مسواک زدن، تمیز کردن سطوح دندان و لثه از پلاک میکروبی است و باید تمام سطوح دندان با دقت و حوصله از پلاک میکروبی پاک شود. استفاد از مسواک خوب و مناسب، برای تمیز کردن دندان ها کمک بسیار زیادی می کند.

مسواک خوب باید موهای صاف و یکنواخت داشته باشد. فیبرهای مسواک باید از نایلون نرم باشد؛ زیرا سطح دندان ها را بهتر تمیز نموده و کمتر لثه را آزرده می نماید و همچنین کمتر سبب سایش مینای دندان می شود. همچنین مسواک دارای انتهای گرد باشد تا به لثه آسیبی نرساند و کمتر سبب آسیب به مینای دندان شود.

هر ۴-۳ ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. برخی از مسواک ها دارای اندیکاتور است و زمانی که موهای آن تا نیمه تغییر رنگ بدهند، نشانه زمان تعویض مسواک رسیده است.

اگر شما سرماخوردگی یا آنفلوانزا بگیرید باید این تعویض زودتر انجام پذیرد. سر مسواک باید دسترسی آسان به تمام نقاط دهان و دندان ها و لثه را فراهم کند. مسواک خوب دسته آن باید بلند و پهن باشد که بتوان آن را به آسانی در دست گرفت.

توجه داشته باشید که قیمت مسواک در جلوگیری از بیماری دندان و لثه خیلی مهم نیست و آنچه که برای شما باید مهم باشد این است که صحیح، با دقت و با حوصله تمام سطوح دندانی را از پلاک میکروبی تمیز نمایید.

یک مسواک خوب باید دارای موهای نرم نایلونی با نوک کوچک کاملاً متراکم و دسته مناسب باشد. نوک موهای مسواک باید گرد باشد. لثه‌ها بسیار حساسند و به آسانی در تماس با بعضی از مسواک ها که دارای موهای تیز باشند صدمه می‌بینند.

شما باید روزی ۲ بار و هر بار حداقل ۳-۲ دقیقه برای مسواک زدن وقت صرف نمایید ولی متاسفانه بسیاری از مردم کمتر از یک دقیقه صرف مسواک زدن خود می کنند.

ویژگی های مسواک خوب
ویژگی های مسواک خوب

در هنگام مسواک زدن به نکات زیر توجه کنید

  • چنانچه موهای مسواک از حالت اولیه خارج شدند حتما آن را عوض کنید.
  • هر نوبت مسواک زدن باید حداقل ۲ دقیقه به طول بیانجامد.
  • هر شب قبل از خواب و هر روز صبح بعد از صبحانه، باید دندان ها را مسواک زد.
  • الیاف مسواک باید در عرض در ۴-۳ ردیف و در طول در ۱۲-۱۰ ردیف قرار گرفته باشند.
ویژگی های مسواک خوب
ویژگی های مسواک خوب

ویژگی خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب در کاهش پوسیدگی و بیماری لثه بسیار موثر هستند. آن ها با کاهش کشش سطحی مولکول ها و نفوذ در رسوبات سطحی، سست کردن و معلق درآوردن خرده های غذایی باعث راحت تر برداشتن پلاک میکروبی و رنگ دانه های ناشی از خوردن غذاها و مواد رنگی از سطح دندان می شوند و سطح دندان را پالایش می نمایند. اسانس ها و مواد طعم دهنده موجود در خمیر دندان باعث خوشبو شدن دهان می شود.

فلوراید موجود در آن سبب ایجاد لایه ای مقاوم در برابر پوسیدگی در سطح مینای دندان می شود و همچنین مواد معدنی و کلسیم موجود در آن باعث ترمیم ترک های ریز و غیر قابل رویت دندان می شود.

بیشتر بخوانید: دندان قروچه در کودکان / عوارض آن و درمان دندان قروچه

 

با تشکر از دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x