مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان/ بررسی ۳ گام اساسی

یکی از مهم‌ترین مباحث مهم در مورد تربیت فرزندان که ذهن والدین را به خود مشغول می‌ کند، آموزش مسائل جنسی است. زمانی که والدین نسبت به آموزش این مسائل غفلت نکنند، می‌ توانند به راحتی اطلاعات جنسی کودک را مدیریت کنند و از بروز آسیب های خطرناک و جدی مثل آزار جنسی کودکان جلوگیری کنند.

«پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان»

یکی از مهم ترین و حساس ترین مسائلی که والدین در تربیت فرزندان خود باید در نظر بگیرند، آموزش مسائل جنسی است. نادیده گرفتن و دادن پاسخ های نادرست و غیر واقعی در مورد مسائل جنسی اشتباه جبران ناپذیری است که به راحتی می تواند بر آینده کودک تاثیرات منفی بگذارد. آزار جنسی کودکان یکی از عوارض ناخوشایند غفلت از تربیت جنسی است که نه تنها در کودکی بلکه در بزرگسالی نیز می تواند آسیب های جدی را به فرد وارد کند.

کودکانی که مورد تعرض جنسی قرار می گیرند به قدری حس ناخوشایند و وحشتناکی را تجربه می کنند که تا پایان عمر نه تنها قادر به فراموشی آن نیستند بلکه هر چیزی که تداعی کننده آن تجربه تلخ باشد باعث تشویش درونی آن ها می شود.

والدینی که نسبت به این مسائل بی توجه هستند باید بدانند سوء استفاده‌ی جنسی از کودک، نزدیک‌ تر از چیزی است که فکرش را می‌ کنند. طبق آمارهای انجام شده تعداد بسیار زیادی از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، بیان کرده اند که مورد تعرض فردی قرار گرفته اند که از نظر خانواده آن ها فردی امین و مطمئن بوده است.

برای جلوگیری از آسیب های متعدد آزار جنسی کودکان نیاز است که والدین آموزش های لازم را در این خصوص انجام دهند و در صورت بروز آن، با انجام رفتاری درست موجبات بهبودی حال روحی و روانی کودک خود را فراهم آورند.

با ما باشید؛ پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش فرزند پروری مثبت

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان
«پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان»

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان

متاسفانه به دلیل وجود تابوهای اجتماعی و سنتی غلط در مورد آزار جنسی، اکثر کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می گیرند، ترجیح می دهند در مورد این آسیب سکوت کنند. پنهان کاری و ناتوانی آن ها برای پردازش این مشکل باعث می شود کودکان احساس آلوده شدن و عذاب وجدان و گناه شدیدی را تجربه کنند که خودشان در مورد آن هیچ تقصیری نداشته اند.

۳ گام اساسی که والدین می توانند برای پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان انجام دهند به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از کودکان در برابر آزار جنسی / قانون لباس زیر

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان/گام اول

والدین می توانند در خصوص پیشگیری آزار جنسی کودکان، علاوه بر معرفی اندام های خصوصی به کودکان موارد زیر را نیز به کودک خود آموزش دهند.

  • اگر فردی قصد داشت که اندام های خصوصی او را ببیند یا اندام خصوصی خود را به او نشان دهد باید مانع آن شوند و سریع محیط را ترک کنند.
  • رفتن او به یک مکان خصوصی و خلوت بدون اجازه یا حضور پدر و مادر می تواند خطراتی را در پیش داشته باشد پس باید از آن اجتناب کنند.
  • هرگز نباید اجازه دهند هیچ فردی اندام خصوصی آن ها را لمس کند یا آن ها را به شکلی نامناسب در آغوش بکشد.
  • با هیچکس نباید در مورد اندام های خصوصی خود حرف بزنند و اگر فردی قصد صحبت در این موارد را داشت مکالمه با او را نباید ادامه دهند.

والدین علاوه بر آموزش این مسائل باید از کودک خود بخواهند که در صورت بروز هر کدام از این موارد سریعا این موضوع را به آن ها اطلاع دهند.

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان
«پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان»

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان/ گام دوم

اگر هر کدام از این موارد ذکر شده اتفاق افتاد، در برخورد با آزار جنسی کودکان آرامش خود را حفظ کرده و در دفاع و حمایت از کودکتان اقدامات زیر را انجام دهید.

  • از مسأله فرار نکنید و در بحران پیش آمده مداخله کنید.
  • سعی کنید با صحبت کردن اعتماد کودک خود را جلب کنید تا مطمئن شود که قصد تنبیه او را ندارید.
  • آنچه کودک از این اتفاق دریافت کرده است را بررسی کنید. با آرامش از او بپرسید چه دیده و چه اتفاقی رخ داده است.
  • از بروز واکنش های هیجانی مثل خشم، پرخاشگری و ترساندن کودک شدیدا بپرهیزید.
  • کودک ممکن است تا مدت ها پس از این اتفاق واکنش های منفی متفاوتی نشان دهد. سعی کنید آن ها را مدیریت کنید. در صورت وخامت حال روحی کودک او را نزد یک مشاور ببرید.
  • تدابیر لازم برای پیشگیری و اتفاق افتادن مجدد را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نقش والدین در آگاه سازی کودکان و جلوگیری از کودک آزاری

پیشگیری و برخورد با آزار جنسی کودکان/ گام سوم

همانطور که گفتیم به دلیل وجود تابوهای اجتمای و سنتی غلط بسیاری از والدین از صحبت کردن در مورد آزار جنسی کودکان اجتناب می کنند و آن را نادیده می گیرند و در صورت بروز این مشکل برای فرزندشان ممکن است آن را سرکوب و کودک خود را گناهکار قلمداد می کنند.

انجام چنین رفتارهایی از جانب والدین ناآگاه باعث شده آمار آزار جنسی کودکان به قدری بالا باشد که از هر ۵ کودک دختر و از هر سیزده کودک پسر یکی مورد تعرض جنسی قرار بگیرد. البته آمار این جنایت وحشتناک بیش از این هاست چرا که بسیاری از کودکان تا پایان عمر خود این مساله را با هیچ کس در میان نمی گذارند.

والدین آگاه باید این تابوهای غلط را کنار بگذارند، علم خود را در این زمینه افزایش داده و این اطلاعات را به دیگران نیز آموزش دهند. هر چقدر میزان این آموزش‌ ها در یک جامعه گسترده‌ تر شود، زمینه‌ مشکلات جنسی و آزار جنسی کودکان در آن جامعه کمتر می‌ شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x