مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک

معرفی کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک

کتاب «دکتر ژیواگو» نوشته بوریس پاسترناک نویسنده روسی برنده جایزه نوبل ادبیات است. از آنجایی که این کتاب با سیاست‌های رسمی شوروی در آن دوران در تضاد بود از چاپ آن در روسیه جلوگیری شد.

معرفی کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک

درباره نویسنده دکتر ژیواگو

بوریس پاسترناک نویسنده روس و صاحب کتاب دکتر ژیواگو
بوریس پاسترناک نویسنده روس و صاحب کتاب دکتر ژیواگو

بوریس لئونیدویچ پاسترناک (به روسی: Бори́с Леони́дович Пастерна́к) از شاعران و نویسندگان روس بود که موفق به دریافت جوایز ادبی شد. شهرت وی در بیرون از روسیه بیشتر به خاطر کتاب دکتر ژیواگو است ولی شهرت او در خود روسیه بیشتر به عنوان یک شاعر است.

درباره کتاب دکتر ژیواگو

کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک نویسنده روسی برنده جایزه نوبل ادبیات است.

از آنجایی که این کتاب با سیاست‌های رسمی شوروی در آن دوران در تضاد بود از چاپ آن در روسیه جلوگیری شد. اما در نهایت در سال ۱۹۸۸ این کتاب در روسیه به چاپ رسید.

نام کتاب برگرفته از قهرمان داستان است که یک پزشک و شاعر است. او درگیر روابط احساسی و دلبستگی‌هایش است که با انقلاب اکتبر و رویدادهای تاریخی پر تلاطم پس از آن روبرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب خوشه های خشم نوشته جان اشتاین‌ بک

برشی از کتاب دکتر ژیواگو

آخرین لحظات به سرعت می‌گذشت – لحظاتی بودند حساس و بازنگشتنی. «زمین خدا و آنچه را که در بردارد، جهان و تمام موجوداتش.» کشیش، با دست علامت صلیب رسم کرد و یک مشت خاک بر «ماریانیکلایونا» پاشید. سرود «با ارواح پاکان» را خواندند. بعد حرکت غیر ارادی و شتاب‌آمیز شروع شد. درِ تابوت را بستند، میخ کوبیدند و در قبر گذاشتند.

بارانی از خاک و کلوخ بر تابوت بارید و صدایی مانند طبل برخاست و در آن واحد با چهار بیلچه آن را پوشانیدند. تپه کوچکی درست شد. پسربچه‌ای ده ساله از تپه بالا رفت.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «دن کیشوت» نوشته میگل سروانتس

امیدواریم از مطالعه کتاب دکتر ژیواگو نوشته بوریس پاسترناک لذت ببرید و همچنین می توانید برای مطالعه سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x