مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
امنیت کیف پول صرافی

کیف پول صرافی و بررسی مزایا و معایب آن

در دنیای امروز همه جا صحبت از ارزدیجیتال است. درست کرن اکانت و ترید و ذخیره ارزها در سایت هایی مانند بایننس و دیگر صرافی ها به امری عادی تبدیل شده است. اگر علاقه مند به بازار ارزدیجیتال باشید مطمئنا می دانید که برای نگهداری آن ها به کیف پول احتیاج دارید. کیف پول صرافی یکی از گزینه های پیش روی شما برای نگهداری ارزهاست.

کیف پول صرافی

کیف پول صرافی چیست؟

در دنیای امروز همه جا صحبت از ارز دیجیتال است. درست کرن اکانت و ترید و ذخیره ارزها در سایت هایی مانند بایننس و دیگر صرافی ها به امری عادی تبدیل شده است. اگر علاقه مند به بازار ارز دیجیتال باشید مطمئنا می دانید که برای نگهداری آن ها به کیف پول احتیاج دارید. کیف پول صرافی یکی از گزینه های پیش روی شما برای نگهداری ارزهاست.

کیف پول صرافی ممکن است برای یک ترید فعال مناسب تر باشد اما باید ریسک های امنیتی آن مانند هک شدن و… را در نظر بگیرید.

تاریخ نشان داده که این موضوعات امنیتی منجر به هک شدن صرافی های بزرگی شده که حجم ترید بالایی را مدیریت می کردند و دارایی هایی با ارزش بالا را نگهداری می کردند.

در این گونه وقایع، مجرمان مبالغی از چند صد هزار دلار گرفته تا صدها میلیون دلار را از وجوه کاربران به جیب می زنند.

کیف پول صرافی

اوایل یکی از مشکلات این بود که صرافی ها ذخیره کافی برای پشتیبانی در برابر ضررهای عظیم به وجود آمده را نداشتند و وجوه کاربران برای همیشه از بین می رفت.

دلیل اصلی که این صرافی ها با چنین بحران هایی مواجه هستند این است که بسیاری از آنها بر روی یک دفتر کل متمرکز و منفرد عملکرد دارند.

اثبات شده که انبارش بر روی یک دفتر کل منفرد یک فناوری تاریخ مصرف گذشته است که یک پلتفرم باز را برای هکرهای باتجربه ایجاد می کند تا به داده های حساس و وجوه کاربران دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: کیف پول سخت افزاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

استفاده از کیف پول صرافی‌ ها چه مزایا و معایبی دارد؟

در حالی که ارزهای ترید شده در این پلتفرم ها بر روی یک دفتر کل غیر متمرکز عملکرد دارند اما اطلاعات اکانت شما و دیگر جزئیات شخصی که بر روی آن پلتفرم نگه می دارید، بر روی دفتر کل آن شرکت ذخیره می شود.

اخیرا صرافی هایی موجود شده اند که قصد دارند تحت قراردادهای هوشمند و یک ساختار غیر متمرکز عملکرد داشته باشند اما این صرافی ها هنوز راه درازی در پیش دارند تا در جامعه کریپتو به پذیرش عام برسند.

اکثرا صرافی هایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ حالت پایگاه داده به شیوه متمرکز اجرا و سازماندهی می شوند.

اگر به تحقیق در مورد پروژه های ارز دیجیتال پرداخته باشید، احتمالا با کلمه غیر متمرکز برخورد کرده اید.

در اساس، ساختارهای غیر متمرکز توسط یک هیات یا گروه کوچکی از افراد مدیریت نمی شود.

در عوض، آنها توسط کاربران و در ارتباط با تیم بنیان گذار کنترل می شوند. چنین چیزی از طریق اقتصاد توکن امکان پذیر است که در آن، شما با مالکیت توکن های یک شرکت دارای قدرت رای در موتور تصمیم گیری خواهید بود.

این نوع ساختار در اختیار جامعه است و تنها روش برای ریشه کن کردن کامل کلاهبرداری، دزدی هویت و رفتار بدکارانه از اینترنت است.

در حالی که اکثر ارزهای دیجیتالی که در صرافی های محبوب خریده و ترید می شوند از مکانیسم بالا پیروی می کنند اما خود صرافی ها به صورت متمرکز عملکرد دارند.

این یعنی که این صرافی های کریپتو مانند شرکت های سنتی مدیریت می شوند و مثلا هیات مدیره ای دارند که در مورد نحوه مدیریت شرکت تصمیم گیری می کند و پایگاه داده آنها به نحوی است که همه اطلاعات کاربر بر روی یک پایگاه داده منفرد که متعلق به شرکت است، ذخیره می شود.

این دفتر کل های متمرکز ساختار توزیعی و محافظت شده در برابر هکر بلاک چین را ندارند و لقمه ای آماده برای هکرهای باتجربه هستند.

فعالیت یک تریدر می تواند توسط این هکرها ردیابی شود و این مسیر اطلاعات در داخل یک پایگاه داده به هدایت این دزدها به اطلاعات اکانت افراد کمک می کند.

به این طریق آن ها می توانند از مجراهای متعددی برای فریب افراد در ارسال پول به کیف پول خودشان (افراد متقلب) استفاده کنند و یا به سادگی بتوانند پول را از اکانت افراد بگیرند و آن را به کیف پول خودشان هدایت کنند.

ساختارهای متمرکز تاریخ گذشته هستند و به همین دلیل است که صرافی های مشهوری مانند Mt. Gox ضررهای عظیمی را متحمل شده اند و این ضررها به قیمت از دست رقتن کاربران وفادار آنها تمام شده است.

بیشتر بخوانید: کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ /آشنایی با ویژگی های آن

امنیت کیف پول صرافی
امنیت کیف پول صرافی

مزایای استفاده از کیف پول صرافی

در حالی که کیف پول های صرافی دارای ریسک هایی هستند اما دلیلی وجود دارد که تریدرها به استفاده از آنها ادامه می دهند.

وقتی که ترید ارز دیجیتال بین کیف پول های خارج از سرویس صرافی انجام شود، همیشه کارمزدها و هزینه هایی موجود خواهد بود و از میزان کوین های شما می کاهد.

بنابراین اگر تریدرها این انتقالات را به طور ایمن انجام دهند، هر بار که سود می کنند این سود در مقایسه با صرافی ها بسیار کمتر خواهد بود.

در حالی که این روش انبارش کریپتو در کیف پول های ایمن تر و در خارج از صرافی، امنیت بسیار بیشتری دارد اما برای تریدرهای خیلی فعال که روزانه تراکنش های زیادی را انجام می دهند عملی نیست.

در حالی که کیف پول هایی مانند Shapeshift این فرآیند را آسان تر کرده اند اما هنوز به نسبت انتقالات داخل یک صرافی پر هزینه است.

سریعتر، ارزان تر اما امنیت کمتر

مزیت اصلی کیف پول صرافی راحتی آنها و گاهی اوقات انگیزه هایی است که صرافی برای استفاده از کیف پول های خود ارائه می دهد.

رها کردن پول در کیف پول های صرافی بسیار آسان تر است و افراد بی درنگ می توانند کوین های خود را با کوین های دیگر عوض کنند.

این سریعتر و ارزان تر است اگرچه امنیت آن بسیار کمتر است.

یک اقدام رایج تریدرها این است که تنها مقادیر کوچک تر را در کیف پول های صرافی نگه دارند و اکثریت دارایی های کریپتویی خود را به صورت انبارش آفلاین جداگانه نگهداری کنند.

معایب استفاده از کیف پول های صرافی

همچنان که به طور خلاصه مورد بحث قرار گرفت، عیب بزرگ کیف پول صرافی ساختار متمرکز آن ها است.

این ساختار دسترسی آسان را برای هکرها فراهم می کند و آن ها به آسانی می توانند تازه واردانی را که ممکن است مقادیر برجسته ای پول را در ارزهای مختلف سرمایه گذاری کنند، شناسایی نمایند.

بدون وجود یک بلاک چین برای توزیع فعالیت خود در میان میلیون ها نود، یک نقطه تکی شکست وجود خواهد داشت که اگر ایجاد شود همه اطلاعات حساس و دارایی های شما در داخل کیف پول آن صرافی به مخاطره خواهد افتاد.

علاوه بر این، هر صرافی تنها دارای مشارکت با ارزهای خاصی است و پروژه های مهیج و جدید معمولا زمان می برد تا در صرافی های محبوبی مانند بایننس و بیترکس اضافه شوند.

در حالی که این صرافی ها عظیم ترین مقدار کوین برای ترید را دارند اما به طور جدی هدف هکرهای بدکار هستند. این صرافی ها قادر بوده اند که لایه هایی از پروتکل های امنیتی را به سیستم های خود اضافه کنند اما تنها زمان خواهد گفت که آیا آن ها قادر خواهند بود که از ضررهای دیگر در مقیاس جلوگیری کنند.

امنیت کیف پول صرافی
امنیت کیف پول صرافی

چگونه امنیت کیف پول صرافی خود را بهبود دهیم؟

اقدامات زیادی می توانید انجام دهید تا امنیت تریدهای خود در صرافی را افزایش دهید. از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرای یک پروتکل آنتی ویروس قوی

یکی از مهمترین اقداماتی که برای امنیت کیف پول صرافی می توانید انجام دهید، داشتن یک آنتی ویروس قوی در هنگام جستجو در این صرافی ها است که یک لایه امنیتی بیشتر را بر روی فعالیت و اطلاعات حساس شما که در دستگاهتان ذخیره شده است، فراهم می آورد.

استفاده از یک کیف پول انبارش آفلاین

با استفاده از یک کیف پول انبارش آفلاین شما می توانید گستره دارایی های کریپتویی خود را تنوع بیشتری ببخشید که این روشی رایج اما موثر برای بازداشتن هکرها از ردیابی فعالیت شما است.

استفاده از تایید هویت دو عاملی

تایید هویت دو عاملی یکی از مهمترین اقدامات امنیتی برای کیف پول صرافی است که توسط صرافی های مدرن نادیده گرفته می شود. افرادی که از این روش استفاده نمی کنند، اکانت های خود را ۷۰ درصد بیشتر به خطر می اندازند.

این روش لایه دیگری را به ورود اضافه می کند و به شما رمز عبور یا شکل دیگری از تایید هویت بعد از لاگین عادی می دهد.

این عامل هک کردن اکانت ها را بسیار مشکل تر می سازد زیرا این اطلاعات اضافی هیچ جا بر روی سرورهای آن ها ذخیره نشده است.

از طریق وایفای عمومی وارد صرافی ها نشوید

استفاده از وایفای عمومی اشتباه رایجی است که به هکرها یک دروازه مجازی برای ورود و دسترسی به داده ها و کیف پول صرافی شما را می دهد.

در این حمله ها، به اصطلاح نمایندگان صرافی با شما تماس می گیرند و از شما می خواهند که اطلاعات حساس خود را برای آنها فراهم آورید.

پس فراموش نکنید که اطلاعات شخصی خود را به هیچ کس ندهید. اگرچه آنها ممکن است بگویند که برای صرافی کار می کنند اما هیچ صرافی معتبری چنین درخواستی از یک کاربر نمی کند.

جمع بندی موضوع کیف پول صرافی

پس از کیف پول های صرافی باید با احتیاط استفاده کرد. آن ها سیستم های انبارش پایگاه داده مرکزی هستند که می توانند به مخاطره بیافتند.

آنها به اندازه پلتفرم خود کوین ها ایمن نیستند، بنابراین رعایت امنیت در هنگام استفاده از صرافی ها حائز اهمیت است.

در مورد سرویس های کیف پول تحقیق کنید و به مقایسه و بررسی مزایای آنها بپردازید. دارایی های خود را با استفاده از اکانت های مختلف متنوع کنید، در نتیجه اگر یکی از آنها هک شود، تمام ثروت کریپتویی خود را از دست نخواهید داد.

در هنگام استفاده از گوشی هوشمند خود از وی پی ان استفاده کنید تا فاصله خود را از نقض های امنیتی بیشتر کنید.

همه این اقدامات را انجام دهید، شاید در این صورت بتوانید از هک در داخل صرافی های مورد استفاده خود جلوگیری کنید و امنیت کیف پول صرافی خود را تامین کنید.

 

منبع: ارزخبر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x