مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گورستان رزکان نو

گورستان رزکان نو با قدمت چند هزار ساله در استان البرز

گورستان رزکان نو در شهرستان فردیس و شمال کارخانه لوکوموتیوسازی ایران قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود ۵ هزار متر مربع و از گورستان های هزاره اول قبل از میلاد مسیح است.

معرفی گورستان (قبرستان) رزکان نو با قدمت چند هزار ساله در استان البرز

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی قبرستان رزکان نو در استان البرز اختصاص دارد.

 

گورستان رزکان نو (قبرستان رزکان نو) البرز

گورستان رزکان نو در جنوب شهر کرج، در محوطه راه آهن و ضلع شمالی کارخانه لوکوموتیو سازی ایران در پی حفر کانال لوله گذاری گاز در شهرستان کرج کشف شد. این گورستان در شمال کارخانه لوکوموتیوسازی ایران (شهرستان فردیس) قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود ۵ هزار متر مربع و از گورستان های هزاره اول قبل از میلاد مسیح است.

در حقیقت پس از دریافت گزارش های مردمی مبنی بر کشف تکه هایی از استخوان و ظروف مفرغی قدیمیی در منطقه رزکان نو، کارشناسان میراث فرهنگی بررسی های باستان شناسانه خود را آغاز کردند و توانستند در عمق ۲ متری این منطقه یک گورستان قدیمی کشف کنند.

بیشتر بخوانید: باغ پرندگان کرج محل نگهداری از گونه های کمیاب پرندگان

حدود ۸۰۰ متر مربع از قبرستان رزکان نو در نخستین برنامه کاوش در سال ۱۳۸۸ بررسی شد و مواد فرهنگی به دست آمده از این گورستان شامل تدفین های انسانی با سفالین ساده و منقوش به رنگ خاکستری و قرمز، اشیای فلزی و سنگی تزئینی، مصنوعات سنگی و استخوانی و بقایای گیاهی است. برخی از ظروف به دست آمده از این گورستان به دوره مادها تعلق دارد. (دربین اشیاء به دست آمده از گورستان، انواع سفالینه شامل پیاله، آب‌خوری، خمره، کوزه و وسایل تزئینی مانند دستبند و مهره‌های فلزی مفرغی، سنگی، گلی و استخوانی به چشم می‌خورد.)

بیشتر بخوانید: معرفی موزه جانورشناسی دانشگاه تهران / کرج

 

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید معرفی آبشار سپهسالار در جاده چالوس کرج را مطالعه کنید.

معرفی آبشار سپهسالار در جاده چالوس کرج

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x