مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گیاه آویزی

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گلدان‌های آویزی را می‌توانید تقریبا در هر مکانی از منزل یا محل کار آویزان کنید. در واقع انتخاب مکان صحیح برای این گلدان‌ها، وابسته به نیاز گیاه داخل آنهاست.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

شما بیشتر گیاهان را می‌توانید به صورت آویز نگه دارید اما تعدادی از گیاهان برای آویز شدن مناسب‌تر از بقیه هستند که ممکن است به خاطر شرایط آسان نگه‌داری یا شکل برگ‌های آنها باشد.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

در ادامه انواع گیاهان آویزی مناسب برای آپارتمان و محل کار را بررسی می کنیم. با تحلیلک همراه باشید.

سرخس لانه پرنده جزو گیاهان آویزی آپارتمانی

این گیاه به صورت طبیعی و در جنگل، زندگی وابسته به درختان دارد و برای تغذیه به گیاهان و درختان دیگر می‌چسبد. شکل برگ‌های این گیاه به مقدار نوری بستگی دارد که دریافت می‌کند. اگر مدت زیادی مقابل نور خورشید باشد، برگ‌هایش جمع می‌شود و اگر مدت کمی مقابل آن باشد برگ‌هایش صاف می‌گردد.

بیشتر بخوانید: گیاه مناسب اتاق نوزاد و کودک

توصیه می‌کنیم که آن را مقابل نور زیاد نگذارید و بهتر است نور دریافتی آن کم باشد. این گیاه از جنگل‌های استوایی می‌آید پس رطوبت را بسیار دوست دارد.

محل مناسب برای آویزان‌کردن: محیط حمام و دستشویی برای این گیاه بسیار مناسب است و مقدار رطوبت مورد نیازش را تامین می کند.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

گیاهان هوازی (تیلاندزیا)

اگر فضای خیلی کمی دارید و دوست ندارید گیاهان با برگ‌های بزرگ را انتخاب کنید، گیاه هوازی را به عنوان یک انتخاب خوب درنظر بگیرید. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که بدون خاک رشد می‌کنند و مراقبت کمی لازم دارند. این گیاه رطوبت دوست است و لازم است برای آبیاری به آن آب را اسپری کنید. گیاه هوازی به حیوانات خانگی آسیبی نمی‌رساند.

محل مناسب برای نگه‌داری: گیاه هوازی را در جایی آویزان کنید که نور کافی و غیرمستقیم داشته باشد و هوا در آن جریان داشته باشد. نزدیک پنجره یکی از محل‌های خوب برای نگه‌داری از گیاه هوازی است. ظرف نگه‌داری آن باید سوراخ داشته باشد تا جریان هوا به خوبی برقرار شود.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

بیشتر بخوانید: ۱۱ گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان و حیوانات

سینگونیوم

هر برگ قلبی شکل سینگونیوم، روی یک ساقه قرار دارد و به همین دلیل اگر ساقه بلند شود، برگ‌ها هم به صورت آویز خواهند شد. این گیاه در رنگ‌های سبز، صورتی و زرشکی تیره موجود است. سینگونیوم‌ یک گیاه مناسب برای آویزان کردن از سقف است.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

پتوس

این گیاه زیبا با برگ‌های سبز و براقش یک آویز خوب به حساب می‌آید. پتوس از جمله گیاهان آپارتمانی محبوب است که به نور متوسط و کم نیاز دارد و به مراقبت چندانی احتیاج ندارد. پتوس به راحتی با قرار دادن شاخه در آب تکثیر می‌شود و برای تازه‌کارها گیاهی کاملا مناسب است.

محل مناسب برای نگه‌‌داری: این گیاه به دلیل خاصیت تصفیه‌ی هوا، انتخاب خوبی برای اتاق خواب منزل به شمار می‌رود. اگر اتاق خوابتان نور متوسط دارد، پتوس را فراموش نکنید.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

سرخس برگ شمشیری

این نوع سرخس زیبا هم مثل بقیه‌ی سرخس‌ها رطوبت‌ دوست است اما می‌تواند شرایط رطوبتی کم‌تر را هم تحمل کند. برگ‌های بلند و زیبای سرخس وقتی که آویزان می‌شود به خوبی زیبایی‌ش را نشان می‌دهد.

این گیاه به خوبی هوا را تصفیه می‌کند و برای حیوانات سمی نیست. سرخس به آبیاری منظم نیاز دارد و نمی‌تواند خشکی خاک را تحمل کند. این گیاه به صورت کوکداما سرخس نیز قابل تهیه و نصب است.

بیشتر بخوانید: انواع گیاه سرخس و شرایط نگهداری گیاه سرخس بوستون

محل مناسب برای آویزان‌ کردن: اتاق‌خواب، اتاق پذیرایی و محل‌های مرطوب مثل آشپزخانه و حمام اگر پنجره داشته‌ باشند، برای سرخس بسیار مناسبند. آن را نزدیک به سقف آویزان نکنید و محلی را انتخاب کنید که جریان هوای مناسب وجود داشته باشد.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

آکالیف

این گیاه زیبا رشد سریعی دارد و اگر از آن مراقبت کافی صورت بگیرد، می‌تواند به آسانی رشد کند. این گیاه گل‌های قرمزرنگی دارد که بعد از مدتی داخل‌شان پر از تخم گل‌های بسیار ریز می‌شود. هرس کردن گیاه باعث می‌شود که شاخه‌های جدید تولید کند و به رشدش ادامه‌ می‌دهد. اگر دوست‌دارید گیاه آپارتمانی گل‌دار در محل زندگی‌تان داشته باشید،‌ تاج خروسی را فراموش نکنید.

محل مناسب برای نگه‌داری: این گیاه به نور متوسط و آبیاری کامل نیاز دارد. به دلیل عرض زیادش، آن را در محل‌های پر رفت و آمد آویزان نکنید.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

گیاهان آویزی مناسب برای محل کار و منزل

پپرومیا

گیاه پپرومیا دوست‌ داشتنی برگ‌های قلبی‌ شکلی دارد که به رنگ‌های سبز، قرمز، خاکستری و کرمی وجود دارند. این گیاه به آب و مراقبت زیادی نیاز ندارد اما بهتر است در جایی با نور متوسط قرار بگیرد. شکل زیبای برگ‌های پپرومیا می‌تواند یک موضوع جالب برای گفت‌و‌گو باشد.

محل مناسب برای نگه‌داری: این گیاه رطوبت را دوست دارد، آشپزخانه های پر نور می تواند محیطی بسیار مناسب برای نصب این گیاه باشد. ترجیحا در ارتفاع بالا آویزان شود و آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

گیاه آویزی

 هدرا (پیچک انگلیسی)

گیاه هدرا معمولا برای زیباترکردن نمای ساختمان‌ها و پوشاندن دیوارها استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید با آویزان‌ کردن این گیاه زیبا خانه‌تان را با طراوت‌تر از قبل کنید. برای اینکه هدرا جلوه‌ی زیباتری داشته‌باشد، ساقه‌های آن را کوتاه یا جمع نکنید و اجازه دهید از آویز و گلدان بیرون بریزد. این گیاه به نور و آبیاری متوسط نیاز دارد.

محل مناسب برای نگه‌داری: فضاهای باز و بزرگ برای این گیاه مناسب است چون ساقه‌های آن می‌توانند بسیار بلند شوند.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

 ساکولنت غوره‌ای

ساکولنت غوره ای زیبا با برگ‌های خاص و متفاوتش یکی از گیاه‌های خوب برای آویزان کردن است. می توان این گیاه را به صورت کوکداما دیزاین کرده و آویز نمایید. ساکولنت غوره‌ای به نور کامل، خاک مخصوص ساکولنت با زهکشی خوب و آبیاری کم نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: انواع گل ساکولنت / روش نگهداری و تکثیر

محل مناسب برای آویزان‌کردن: جای پر نور مثل نزدیکی پنجره یا راهروی ورودی.

گیاه آویزی

گندمی (عنکبوتی)

گیاه گل گندم به نور و آبیاری کم احتیاج دارد، نگه‌داری از آن آسان است و خوش‌بختانه برای حیوانات خانگی سمی نیست. گندمی برگ‌های باریک و بلندی دارد که به طور طبیعی اطراف گلدان می‌ریزد و به همین دلیل بهترین روش قراردادن آن با استفاده از آویز است.

محل مناسب برای آویزان کردن: این گیاه زیبا به دلیل شکل برگ‌هایش فضای زیادی را می‌گیرد به همین دلیل برای جاهایی مناسب است که رفت و آمد در آن کم باشد. بهتر است گلدان را در سبدی بزرگ‌تر آویزان کنید تا مانع آویزان‌ شدن بیش از اندازه‌ی برگ‌های بلندش شود.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

سرخس شاخ گوزنی

گیاه سرخس شاخ گوزنی یکی از زیباترین انواع سرخس است چون برگ‌های سبز بزرگ و شبیه به شاخ گوزن دارد. این گیاه را می‌توانید روی چوب هم پرورش دهید چون زندگی انگلی دارند. لازم است این گیاه در محلی قرار بگیرد که جریان هوای خوب دارد و به مقدار زیادی نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد.

محل مناسب برای نگه‌داری: محل مرطوب و پر نور مانند آشپزخانه محل مناسبی برای این گیاه زیباست.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

گیاهان آویزی مناسب برای محل کار و منزل

تراریوم‌ها

تراریوم یا باغ شیشه‌ای از یک محفظه‌ی شیشه‌ای، خاک و گیاهان کوچک درست شده‌ است که جای زیادی را اشغال نمی‌کند و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. تراریوم‌هایی که محفظه‌ی آن‌ها جایی برای آویزان کردن دارد، گزینه‌ی بسیار خوبی برای فضا‌های کوچک هستند.

محل مناسب برای نگه‌داری: تراریوم‌ها به نور کافی و غیرمستقیم نیاز دارند پس بهتر است آن‌ها را در نزدیکی پنجره آویزان کنید.

گیاه آویزی

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت تراریوم و انواع گیاهان مناسب آن

اگزالیس

اگزالیس از خانواده‌ی شبدر زینتی است و با برگ‌های بنفشش یک انتخاب خوب برای خانه‌های پر نور است. برگ‌های این گیاه زینتی متناسب با مقدار به نور باز و بسته می‌شوند. اگزالیس به آبیاری متوسط نیاز دارد و هوای خنک را می‌پسندد.

محل مناسب برای آویزان‌کردن: نزدیک پنجره‌هایی که با پرده‌ی نازک ‌پوشیده شده است تا از نور مستقیم آفتاب در امان بماند.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

در بالا به گیاهانی اشاره شد که بیشتر به عنوان گیاه آویزی در محل کار و منزل استفاده می شود. البته گیاهان بسیار دیگری نیز وجود دارند که برای این کار مناسبند، مانند سنکیو مرواریدی، یشم رونده، پرسیاوشان و …

نکات نگهداری گیاه آویزی

چه گلدان‌هایی را برای گیاهان آویزی استفاده کنیم؟

امروزه انواع مختلفی از گلدان‌های آویزی در دسترس است، مانند نوع پلاستیکی خشک آن که دارای مخزنی برای آب هستند، گلدان‌های حصیری که احساسی خاکی و خانگی‌تر را منتقل می‌کنند و گلدان‌هایی که با رشته‌های سیم درست شده‌اند و برای فضاهای مدرن مناسب‌ترند.

فرقی نمی‌کند که چه جنسی را برای گلدان آویزی انتخاب کرده‌اید، بلکه مهمترین مسئله اندازه آن گلدان است.

اگر گلدان انتخابی خیلی برای گیاه کوچک باشد، آبیاری و هرس کردن باید بسیار منظم‌تر صورت بگیرد. هر چه گلدان آویزی بزرگتر، گیاه راحت‌تر!

گلدان بزرگ‌تر، آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد؛ یعنی گیاه به رسیدگی کمتری نیاز خواهد داشت و فرصت بهتری برای رشد و بزرگ شدن در اختیارش خواهد بود. در نهایت، حتما باید در کف گلدان خزه یا الیاف نارگیل قرار دهید تا جذب و دفع آب به خوبی صورت بگیرد.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

بهترین محل برای آویز کردن گیاهان در خانه و محل کار کجاست؟

گلدان‌های آویزی را می‌توانید تقریبا در هر مکانی از منزل یا محل کار آویزان کنید. در واقع انتخاب مکان صحیح برای این گلدان‌ها، وابسته به نیاز گیاه داخل آنهاست.

اکثر افراد این گلدان‌ها را در ایوان منزل خود آویزان می‌کنند تا به بخش ورودی خانه رنگ و بویی دیگر ببخشند. به علاوه، ایوان فضای کافی برای آویزان کردن این گلدان‌ها دارد. مکان دقیق آویزان کردن گلدان، بستگی به این دارد که گیاه شما باید در مکانی پرنور، سایه، دمای بالا یا دمای پایین قرار بگیرد و چه میزان به آب نیاز دارد.

گیاهانی که تصفیه کننده هوا نیستند نباید در اتاق خواب آویزان شوند. در عین حال گیاهان تزئینی می‌توانند عضوی مناسب برای پذیرایی و نشیمن به شمار بروند. پس بهتر است نوع گیاه خود را تشخیص دهید و پس از بررسی نیازهای آن، مکان مناسب را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: گیاه مناسب اتاق خواب

چه راه‌هایی برای آویزان کردن گلدان در خانه وجود دارد؟

می‌توانید گیاهان آویزی خود را از سقف آویزان کنید. گلدان‌های بخصوصی برای اینکار در بازار وجود دارند.

برخی از گلدان ها کوچک بوده و دارای بخش چسبنده در پشت خود هستند. گلدان چسبی برای گیاهان خوراکی بسیار مناسبند. در واقع چون گلدان دقیقا به پنجره می‌چسبد، بنابراین قطعا نور خوبی به گیاه خواهد تابید. اگر این گلدان را در آشپزخانه بگذارید، همیشه گیاهان خوراکی تازه را در دسترس خواهید داشت!

اگر وزن گیاه شما سبک است، می‌توانید با کمک آهن ربا گلدان را به دیوار متصل کنید. این قابلیت سبب می‌شود تا هر زمان که خواستید گلدان را به راحتی جا به جا کنید. این ایده برای قرار دادن گلدان‌ها روی دیوار مقابل میز مطالعه بسیار مناسب است.

همچنین می‌توانید با استفاده از صفحات مشبک فلزی، یک بستری برای آویزان کردن گلدان‌ها به دیوار ایجاد کنید. گلدان آویزی معمولی برای این کار مناسب است، فقط باید بست‌های فلزی محکمی بر روی آن نصب کنید تا به داربست متصل شود.

گلدان آویزی را در کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهید. هر کیسه پارچه‌ای مناسب این کار نیست! کیسه‌ای را انتخاب کنید که سبک، مقاوم و ضخیم باشد. این کیسه‌های گلدانی در بازار موجود هستند و مخصوص همین کار ساخته شده‌اند. اگر نتوانستید پیدا کنید، هیچ ایرادی ندارد. می‌توانید برای ایجاد تنوع، گلدان را در یک کیسه پارچه‌ای ساده قرار دهید و سپس آویزان کنید. بهتر است کیسه را خودتان بدوزید و دسته‌های آن را به اندازه‌ای که می‌خواهید گلدان آویزان باشد، بلند در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: بررسی نکات مثبت و منفی انواع گلدان برای کاشت گل و گیاه

چند نکته برای آویزان کردن گلدان گیاهان

روش‌های مختلفی برای آویزان‌ کردن گیاهان در داخل آپارتمان وجود دارد. یکی از آن استفاده از کوکداما و کاشتن گیاه‌ مورد نظرتان داخل کوکداما است. راه دیگر استفاده از آویزهای قلاب‌بافی است. گلدان در پایین این آویزها قرار می گیرد و محل مخصوصی برای وصل کردن قلاب دارد. می‌توانید از آویزهایی با رنگ‌های مختلف و گلدان‌های جالب استفاده کنید تا حال و هوای منزل و محل کارتان عوض شود.

۱۳ گیاه آویزی مناسب برای محل کار و منزل

گیاه آویزی

برای خرید گلدان آویز برای گیاهتان، گلدان‌هایی با دهانه‌ی بزرگ باعث می‌شوند برگ‌ها روی گلدان بیفتند و به صورت نیمه افقی آویزان شوند. در عوض گلدان‌های باریک و بلند باعث می‌شوند که برگ‌ها به صورت عمودی‌تر آویزان شوند.

از گلدان های سفالی برای گیاهانی استفاده کنید که به آبیاری زیاد حساس هستند. چون این گلدان‌ها آب را از خودشان به سرعت عبور می‌دهند.

و نکته‌ی آخر این‌که اگر گیاه‌تان برگ‌های ‌آویز بلندی دارد، باید آن را در ارتفاع بالاتری آویزان کنید و اگر گیاه برگ‌های کوچک و کوتاه دارد، آن را در ارتفاع پایین‌تر بیاویزید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x