مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
اظهارنامه مالیاتی

آشنایی با اظهارنامه‌ مالیاتی و آموزش تکمیل اطلاعات و مالیات آن توسط مؤدیان

اغلب مؤدیان مالیاتی، اظهارنامه‌ مالیاتی مربوط به عملکرد مالی خود را در دفاتر پیشخوان دولت و یا کافی‌نت‌ها به ثبت می‌رسانند. این امر ازآن‌جهت که دفاتر مجاز ثبت، آشنایی کافی با روند ثبت اظهارنامه را دارند حائز اهمیت بوده و علاوه بر ثبت الکترونیکی اظهارنامه در کمترین زمان ممکن، اشتباهات احتمالی کمتری را نسبت به افرادی که خود اقدام به ارسال آن می‌نمایند، خصوصاً در بخش محاسبه مالیات مرتکب می‌شوند.

اما نکته بسیار مهم این است که اظهارنامه الکترونیکی به‌منزله اظهارات شخص مؤدی در خصوص اطلاعات، منابع مالی، میزان درآمد، مالیات و … بوده و ثبت هرگونه اشتباه در این اظهارنامه مالیاتی در صورت عدم اصلاح آن به عهده مؤدیان مالیاتی می‌باشد. درواقع این صاحبان مشاغل و مستغلات و … هستند که طرف مقابل اداره امور مالیاتی قرار می‌گیرند، نه دفاتر پیشخوان دولت و کافی‌نت‌ها و یا هر شخص دیگر ثبت‌کننده اظهارنامه.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که ثبت اطلاعات و مالیات اشتباه در اظهارنامه مالیاتی درصورتی‌که در زمان مناسب اصلاح نگردد، پس از دریافت توسط اداره امور مالیاتی و در هنگام رسیدگی به‌سختی و گاهی غیرقابل اصلاح خواهد بود

لذا لازم است تا مؤدیان مالیاتی پس از ارائه اظهارنامه‌ مالیاتی توسط خود و یا هر شخص دیگر، نسبت به کنترل موارد مندرج در آن اقدام نموده و از صحت کلیه اطلاعات و مالیات قیدشده در آن اطمینان حاصل کنند تا در صورت بروز اشکال و یا خطا نسبت به اصلاح آن در فرصت تعیین‌شده در قوانین مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهند.

اما این موضوع نیازمند آشنایی کامل مؤدیان با اظهارنامه‌ مالیاتی ، صفحات، اطلاعات، مالیات و جداول مندرج در آن است. لذا در این سری از موضوعات که تحت عنوان «آشنایی با اظهارنامه‌ مالیاتی و آموزش تکمیل آن» ارائه خواهد شد به معرفی اظهارنامه ها و اطلاعات مندرج در آن می‌پردازیم تا علاوه بر افزایش آگاهی‌های مؤدیان مالیاتی در خصوص اظهارنامه‌ مالیاتی ارائه‌شده توسط دفاتر پیشخوان و یا هر شخص دیگر، زمینه‌ساز این موضوع گردیم تا مؤدیان خود نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x