مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مسواک زدن

آموزش روش صحیح مسواک زدن /چند بار در شبانه روز باید مسواک بزنیم؟

باید توجه داشت که کیفیت مسواک زدن مهم تر از کمیت آن است؛ بنابراین بهتر است این کار را در فرصت مناسب و با زمان کافی و در آرامش انجام دهیم.

روش صحیح مسواک زدن

برای اینکه بتوانیم به صورت صحیح مسواک بزنیم (مانند هر کار صحیح دیگر) باید این کار را به صورت منظم و طبق اصول انجام دهیم. مسواک زدن به طور صحیح و اصولی باعث می شود تا تمام سطوح دندان ها تمیز شده و هیچ جایی مسواک نزده باقی نماند.

آموزش مسواک زدن

یک روش ساده و در عین حال موثر این است که ابتدا مسواک را خیس نموده و به اندازه یک نخود خمیر دندان را روی آن قرار می دهیم. دسته مسواک را در کف دست قرار داده و با دهان باز همیشه از یک سمت (به طور قراردادی از سطح بیرونی سمت راست فک بالا) مسواک زدن را شروع می کنیم.

از آخرین دندان فک بالا (سمت راست) شروع می کنیم: موهای مسواک را افقی مایل با زاویه ۴۵ درجه روی سطح آخرین دندان آسیای بزرگ راست بالا قرار داده به صورتی که موهای وسط مسواک در قسمت طوق دندان قرار گرفته و یک حرکت لرزش آرام و کم دامنه به دستمان می دهیم تا موهای وسط مسواک درون شیار لثه قرار گیرد و بعد با حرکت به سمت پایین مسواک می کنیم.

این حرکت را ۶-۵ بار تکرار کرده و بعد دو دندان جلوتر را مسواک کرده و تا سمت مقابل (چپ بالا) سطح بیرونی دندان ها ادامه می دهیم. سپس از همان سمت (چپ بالا) مسواک زدن سطح داخلی دندان ها را به روش فوق شروع و تا انتهای سمت راست مسواک می کنیم.

یا می توانید با این روش نیز به مسواک زدن بپردازید: توجه داشته باشید که دندان های بالا و پایین باید جداگانه مسواک شود. مسواک کردن را از قسمت عقب دندان های بالا یا پایین شروع کنید. ابتدا سه دندان عقب را مسواک بزنید، بعد سه دندان بعدی. به همین ترتیب مسواک کردن، سه دندان، سه دندان را ادامه می دهیم تا تمام دندان های بالا و پایین مسواک شود.

سطح جونده روی دندان ها را با حرکت جلو و عقب مسواک می کنیم و سپس این عمل را برای دندان های فک پایین تکرار می کنیم.

جهت مسواک زدن سطح داخلی دندان های جلویی چون نمی توان مسواک را به طور افقی قرار داد، می توان مسواک را به صورت عمودی در دست گرفته عمل مسواک زدن را انجام دهیم. در آخر سطح پشتی زبان هم باید مسواک شود.

مسواک زدن با نظم باعث می شود هیچ دندانی را هنگام مسواک زدن فراموش نکنیم و تمام قسمت های دندان ها تمیز شود ولی این کار برای تمیزی تمام قسمت های دندان ها (قسمت بین دندانی) کافی نیست و باید از نخ دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندانی استفاده شود.

باید توجه داشت که کیفیت مسواک زدن مهم تر از کمیت آن است؛ بنابراین بهتر است این کار را در فرصت مناسب و با زمان کافی و در آرامش انجام دهیم.

روش صحیح مسواک زدن
روش صحیح مسواک زدن

چند بار در شبانه روز دندان هایمان را مسواک کنیم؟

هدف از مسواک زدن، برداشتن پلاک میکروبی و مواد قندی از روی سطح دندان ها است. تعداد دفعات مسواک کردن به نوع رژیم غذایی فرد بستگی دارد. افرادی که تعداد دفعات بیشتری غذا می خورند یا از مواد شیرین به مقدار زیاد استفاده می کنند باید بیشتر مسواک بزنند.

بهتر است بعد از خوردن غذای شیرین، به خصوص آب نبات و شیرینی های چسبناک، دندان ها را مسواک بزنید.

مطلوب آن است که بعد از هر بار مصرف مواد غذایی یا مواد قندی دندان هایمان را مسواک کنیم. وقت مناسب برای  مسواک زدن دندان ها، شب قبل از خواب است تا پلاک میکروبی که در طول روز روی دندان ها تشکیل شده است، برداشته شود.

وقتی فرد بیدار است خوردن غذا (به خصوص غذاهای سفت) سبب می شود تا پلاک میکروبی از سطح دندان ساییده و به همراه بزاق شسته شود.

در هنگام خواب که شخص تا صبح غذا نمی خورد باکتری های پلاک میکروبی فرصت زیادی جهت اثر تخریبی روی دندان دارند و همچنین به دلیل اینکه حرکات زبان و گونه کم است و جریان بزاق کاهش می یابد، پلاک میکروبی سریع تر تشکیل می شود و مدت زمان بیشتری روی سطح دندان ها باقی می ماند. بنابراین برخی معتقدند که صبح ها بعد از برخاستن و قبل از خوردن صبحانه، بهتر است دندان ها مسواک شوند.

روش صحیح مسواک زدن
روش صحیح مسواک زدن

بهترین زمان مسواک زدن

شب قبل از خواب

صبح قبل از خوردن صبحانه

در صورتی که در این دو زمان از مسواک و نخ دندان به طور صحیح استفاده شود، احتمال پوسیدگی و بیماری لثه بسیار کاهش می یابد. زمان مناسب بعدی برای مسواک کردن بعد از ناهار است.

همچنین حداقل زمان مناسب برای مسواک زدن صحیح ۱۰ دقیقه است.

 

بیشتر بخوانید: دندان قروچه در کودکان / عوارض آن و درمان دندان قروچه

 

با تشکر از دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x