مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
شرایط رسم ترسیم اولیه

آموزش نرم افزار سالیدورکس (قسمت هفتم) / شرایط رسم ترسیم اولیه

ترسیم اولیه (Rough Sketch) باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در این مقاله به بررسی شرایط رسم ترسیم اولیه دو بعدی پرداخته شده است.

ترسیم اولیه (Rough Sketch) باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در این مقاله به بررسی شرایط رسم ترسیم اولیه دو بعدی پرداخته شده است.


در این مقاله می‌خوانیم:

    • ترسیم اولیه (Rough Sketch)

       

 

    • شرایط رسم ترسیم اولیه
      —- تعداد اجزای ترسیم (Segments)
      —- محل قرارگیری ترسیم
      —- نوع اجزای ترسیم
      —- اندازه‌ی اجزای ترسیم
      —- تقاطع اجزای ترسیم (Self intersection)
      —- قرارگیری اجزاء و اضلاع ترسیم روی هم (Overlap)
      —- وجود درز در بین اجزای ترسیم دو بعدی
      —- ترسیم شامل اجزای دیگر

       

 


توضیحات مقدماتی آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت هفتم

نسخه نرم افزار: سالیدورکس ۲۰۱۹

سطح آموزش: مقدماتی

پیش‌نیاز: آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت اول – آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت دوم – آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت سوم – آموزش کاربردی نرم افزار سالیدورکس / قسمت چهارمآموزش نرم افزار سالیدورکس (قسمت پنجم) / کپی کردن ترسیم دو بعدی – آموزش نرم افزار سالیدورکس (قسمت ششم) / دوران و تغییر مقیاس ترسیم


 ترسیم اولیه (Rough Sketch):

به عنوان نمونه هدف ایجاد قطعه شکل ۱ است. جهت طراحی این قطعه ابتدا باید ترسیم دو بعدی آن رسم شود. به ترسیم شکل ۲ ترسیم هدف گفته می‌شود. در ابتدا به منظور ایجاد ترسیم دو بعدی هدف با تمامی اندازه‌ها و قیود، یک ترسیم اولیه (Rough Sketch) ایجاد می‌شود. پس از رسم ترسیم با اعمال مجموعه‌ای از عملیات قیدگذاری، ترسیم اولیه به ترسیم هدف تبدیل می‌شود. اما ترسیم اولیه باید حتما با شرایط خاصی رسم گردد. در ادامه با شرایط رسم ترسیم اولیه آشنا خواهید شد.

 

شکل 1 سالیدورکس قسمت هفتم
شکل ۱
تفاوت ترسیم اولیه و ترسم هدف
شکل ۲

شرایط رسم ترسیم اولیه (Rough Sketch)

 

۱- تعداد اجزای (Segments) ترسیم :

تعداد اجزای ترسیم اولیه و ترسیم هدف باید با هم برابر باشند. در شکل زیر تعداد اجزای ترسیم هدف ۸ عدد است و تعداد اجزای ترسیم اولیه نیز ۸ عدد است.

تعداد اجزای (Segments) ترسیم
شکل ۳

 

۲- نوع اجزای ترسیم :

منظور از نوع اجزای ترسیم دو بعدی، شکل هندسی و درجات منحنی‌های استفاده شده در ترسیم دو بعدی است. اگر در ترسیم دو بعدی، منحنی مشاهده شد، حتما باید معادله‌ی آن منحنی مشخص شود. برای مثال اگر در ترسیم دو بعدی هدف، از یک بیضی مشخص استفاده شده است، طراح نباید به جای آن از یک دایره استفاده کند و یا اگر منحنی موجود در ترسیم هدف قسمتی از یک سهمی است، طراح اجازه جایگزینی آن با منحنی‌های دیگر را ندارد.

 

نوع اجزای ترسیم

شکل ۴

۳- اندازه اجزای ترسیم :

اندازه اجزای ترسیم در ابتدا به کمک صفحه شبکه‌بندی شده (Grid)، نزدیک به اندازه اجزای ترسیم هدف رسم می‌شود. پعدا به کمک قیود اندازه‌گیری اندازه اجزای ترسیم اولیه و ترسیم هدف با هم یکسان خواهد شد.

 

۴- تقاطع اجزای ترسیم  (Self intersection):

در هنگام ایجاد ترسیم دو بعدی اولیه حتما دقت شود که اجزای ترسیم یکدیگر را قطع نکنند. در صورت عدم رعایت این نکته، در ادامه و در هنگام سه بعدی کردن ترسیم دو بعدی، امکان بروز خطا در برنامه سالیدورکس وجود دارد. البته یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد نرم افزار سالیدورکس، ایجاد امکان سه بعدی سازی ترسیم‌های اولیه‌‌ای است که اجزای آن تقاطع دارند. نرم افزار سالیدورکس به کمک روش Contours این امکان را به طراحان داده است.

 

تقاطع اجزای ترسیم  (Self intersection)
شکل ۵
۵- قرارگیری اجزا و اضلاع ترسیم  روی هم (Overlap):

قرار گرفتن اجزای ترسیم بر روی هم یکی از مشکلات رایج طراحان در شروع کار است. در صورت وجود چنین ایرادی در ترسیم، در هنگام سه بعدی سازی، نرم افزار سالیدورکس تولید خطا خواهد کرد.

قرارگیری اجزا و اضلاع ترسیم  روی هم (Overlap)
شکل ۶
۶- وجود درز (Gap) در بین اجزای ترسیم دو بعدی:

ترسیمات دو بعدی دارای دو گروه هستند. ترسیمات دو بعدی بسته (Close Sketch) و ترسیمات دو بعدی باز (Open Sketch). در شکل زیر تفاوت ترسیمات دو بعدی بسته و ترسیمات دو بعدی باز نشان داده شده است. در صورت تبدیل هر یک از انواع ترسیمات ذکر شده به یک موضوع سه بعدی، قطعات مختلفی ایجاد خواهد شد.

وجود درز (Gap) در بین اجزای ترسیم دو بعدی
شکل ۷
شکل 8 - سالیدوزکس قسمت هفتم
شکل ۸
۷- ترسیم  شامل اجزای دیگر (Multi Entities):

ترسیم نباید شامل اجزای دیگری به جز اجزای اصلی باشد. در شکل زیر علاوه بر اجزای اصلی ترسیم، یک نقطه و یک تکه خط باقی مانده است.

ترسیم  شامل اجزای دیگر (Multi Entities)
شکل ۹

 

نکته:

 

 

در ترسیم دو بعدی، می‌توان چند موضوع بسته را که در داخل یا بیرون هم قرار دارند، ترسیم کرد. علاوه بر آن، موضوعات ترسیمی می‌توانند با هم تداخل داشته باشند. این امکان از توانایی‌های نسخه ۲۰۰۳ به بعد نرم افزار سالیدورکس است.

 


در این مقاله شرایط رسم ترسیم اولیه مورد بحث قرار گرفت. خوشحال می‌شویم نظرات خود را جهت بهبود کیفیت این سری آموزش‌ها با ما در میان بگذارید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x