مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ابلاغ اوراق مالیاتی و انواع آن در طرح جامع مالیاتی

ابلاغ اوراق مالیاتی و انواع آن در طرح جامع مالیاتی

ابلاغ اوراق مالیاتی همواره یکی از مهم ترین مسایل مطرح در ادارات امور مالیاتی در اجرای عدالت و پیشبرد اهداف سازمان و وصول مالیات به شمار می رود.

ابلاغ اوراق مالیاتی همواره یکی از مهم ترین مسایل مطرح در ادارات امور مالیاتی در اجرای عدالت و پیشبرد اهداف سازمان و وصول مالیات به شمار می رود. مأموران مالیاتی با ابلاغ اوراق مختلف، مؤدیان را از نتیجه بررسی های خود در رسیدگی به پرونده های مالیاتی، مالیات تعیین شده و قابل مطالبه و … آگاه خواهند کرد تا علاوه بر جلوگیری از تضییع حقوق مؤدی، در اجرای وظایف قانونی خود نیز گام بردارند. همچنین در موعد رسیدگی به پرونده ها و اظهارنامه های مالیاتی با ابلاغ دعوتنامه ارایه اسناد و مدارک، مؤدیان را ملزم به ارایه اسناد مربوط به سال مالیاتی مورد بحث می کند. در ادامه به بررسی انواع ابلاغ اوراق مالیاتی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که هر یک از اوراق مالیاتی از نظر زمانبندی و مهلت مقرر جهت مراجعه دارای شرایط متنوعی است که در مطالب بعد به آن خواهیم پرداخت.

 

ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی

ابلاغ برگه های فیزیکی که از دیرباز مرسوم بوده، شامل تحویل برگه های مالیاتی به مؤدیان، بستگان، کارمندان و … به صورت کاملاً فیزیکی است. در این نوع از ابلاغ که به یکی از شیوه های زیر صورت می پذیرد، ابلاغ کننده می تواند یکی از کارکنان ادارات امور مالیاتی و یا مأمور پست باشد.

۱-ابلاغ به مودی، بستگان حاضر در اقامتگاه قانونی و یا کارکنان شاغل در محل فعالیت شغلی: در این ابلاغ، اوراق مالیاتی در محل فعالیت شغلی، اقامتگاه قانونی و یا ادارات امور مالیاتی به یکی از اشخاص فوق الذکر ابلاغ می گردد. عدم اعتراض به برگه های تشخیص، مطالبه و یا رأی هیئت در مدت زمان های مقرر در قانون در این نوع از ابلاغ به منزله تمکین مؤدی نسبت به برگه های مالیاتی ابلاغ شده خواهد بود.

۲-ابلاغ قانونی: هرگاه در زمان مراجعه مأموران مالیاتی و یا مأموران اداره پست به محل اقامتگاه قانونی و یا محل فعالیت، مؤدی و یا هیچ یک از افراد مشخص شده در نوع اول ابلاغ در محل حضور نداشته و یا محل فعالیت به صورت موقت تعطیل باشد، اوراق مالیاتی به اقامتگاه قانونی الصاق خواهد شد. در صورت ابلاغ برگه های مطالبه و تشخیص که امکان اعتراض برای آن وجود دارد و عدم مراجعه مؤدی مالیاتی ظرف مدت مقرر در قانون، پرونده مالیاتی به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده خواهد شد.

 

ابلاغ الکترونیکی

این نوع از ابلاغ اوراق مالیاتی که به تازگی در حال اجرا در سراسر کشور است، یکی از اهداف اجرای طرح جامع و در راستای استقرار نظام جامع مالیاتی و دولت الکترونیک است. ابلاغ الکترونیکی با فعال سازی این امکان در سامانه کد اقتصادی (ثبت نام الکترونیکی) توسط مؤدیان مالیاتی در دسترس خواهد بود.

ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی با ورود مؤدیان به سامانه سازمان امور مالیاتی و رؤیت برگه های مالیاتی رخ می دهد. در این حالت رؤیت این اوراق در سامانه مذکور، حکم ابلاغ به مؤدی را داشته و شامل ضوابط و شرایط مخصوص آن خواهد بود.

 

سخن آخر

اوراق مالیاتی از نظر زمانبندی ابلاغ و همچنین مهلت مقرر جهت مراجعه مؤدیان برای ارایه اسناد و مدارک، اعتراض یا تمکین، پیگیری و … دارای شرایط مختلفی است که در مطالب بعد به آن اشاره خواهیم کرد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x